کد خبر 632456
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

کلیت طرح های تهیه آب شرب از پساب فاضلاب که هم اکنون در مرحله تحقیقات است به این صورت است که با تصفیه چندباره و دقیق پساب فاضلاب شهرها و روستاها و حذف تمامی مواد مخلوط و محلول، آب مقطر تهیه شده و سپس با افزودن املاح مورد نیاز، آب قابل شرب تهیه می شود.

به گزارش مشرق، پهنه کشور ایران 17 سال است که در شرایط خشکسالی قرار دارد و کارشناسان آثار تغییر اقلیم را در باقی ماندن شرایط خشکسالی می دانند. تغییر اقلیم منطقه و خشکسالی های متناوب ایران به کاهش بارش ها و کاهش قابل توجه منابع آب شیرین در دسترس شده است.

از سوی دیگر، سالها اضافه برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و نبود برنامه جامع بهره وری آب موجب شده تا صدمات جبران ناپذیری به منابع آبی کشور در سفره های زیرزمینی زده شود.

اکنون میزان آب قابل دسترس به عنوان منابع آب تجدیدپذیر کشور نسبت به نیاز مصرف در بخش های شرب، کشاورزی، صنعت و نیاز زیست محیطی کم است و مسئولان به فکر استفاده از منابع غیرمتعارف آبی افتاده اند. یکی از این منابع غیرمتعارف، استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب است که تاکنون فقط برای تأمین آب بهداشتی و استفاده در صنعت، کشاورزی و مصارف زیست محیطی استفاده می شد اما اخیراً در برخی استانهای کشور از جمله استانهای مازندران و همدان طرح هایی در حال بررسی است تا بتوانند از پساب تصفیه شده فاضلاب، آب شرب تأمین کنند.

کلیت این طرح ها که هم اکنون در مرحله تحقیقات است به این صورت است که با تصفیه چندباره و دقیق پساب فاضلاب شهرها و روستاها و حذف تمامی مواد مخلوط و محلول، آب مقطر تهیه شده و سپس با افزودن املاح مورد نیاز، آب قابل شرب تهیه می شود.

در کشورهایی چون امریکا نیز تحقیقات در این زمینه آغاز شده و در بخشی از کشور ژاپن که در انجام تحقیقات تصفیه فاضلاب کشوری پیشرو است، تأمین آب شرب از پساب فاضلاب اجرایی شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مانترا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    بیش از نه دهم از اب قابل استحصال شده در ایران صرف کشاورزی میشود یعنی سهم اب شرب وصنعت هنوز درصد خیلی پایینی در چرخه مصرف دارد اگر واقعا توان فنی تصفیه اب فاضلاب جهت نوشیدن وجود دارد بهتر است با هزینه کمتری فاضلاب را از فلزات سنگین وسمی مثل سرب وجیوه و غیره وهمینطور ویروسها وباکتریها پاکسازی ومصرف کشاورزی کرد ه وبه جای ان اب رودها وچشمه ها وقناتها را که از مصرف کشاورزی ازاد میشوند به مصرف انسانی رساند حتی اگر بتوان اب فاضلابها را انقدر پکسازی کرد که به مصرف انسانی برسد همیشه جنبه روانی واکراه از مصرف ان در مردم وجود خواهد داشت ود صورت عدم اطلاع به مصرف کنندگان مسئولیت شرعی واخلاقی ان به عهده کسانی است که انرا روانه منازل مردم میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس