کد خبر 632170
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

طبیعی است در جلسه ای که مدیرانش مدعی اشتغالزایی ۷۰۰ هزار نفری باشند، ولی مرکز آمار میزان اشتغالزایی را منفی اعلام کند، باید کمیته ای برای بررسی صحت گزارش مرکز آمار تشکیل شود.

به گزارش مشرق، هفته پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه "شورای عالی اشتغال در مصوبه‌ای دستور بررسی صحت آمار گزارش بیکاری مرکز آمار ایران را صادر کرده است تا صحت تمامی آمارهای ارائه‌شده از سوی این مرکز رسماً زیر سوال برود."

ماجرا از این قرار بود که در هفتاد و دومین جلسه شورای عالی اشتغال که چهاردهم مرداد سال گذشته با رﻳﺎﺳﺖ اسحاق ﺟﻬﺎﻧﮕﻴﺮی ﻣﻌﺎون اول رﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮر و با حضور اعضاء برگزار شده بود، گزارش اطلاعات و آمار بازار کار طی سال‌های 84 تا 93 توسط دبیرخانه شورا و میزان اشتغال ایجادشده در سال 93 ارائه گردید ولی ظاهراً رضایت اهل جلسه و دولت را جلب نکرد و در آمار رسمی مرکز آمار ایران اظهار شک و تردید کردند.

شورای عالی اشتغال بر همین اساس مقرر کرد، "با محوریت نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همکاری آقایان طائی معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیلی و نجفی مشاورین رئیس جمهور، طی جلساتی میزان صحت آمار و اطلاعات بازار کار منتشرشده توسط مرکز آمار ایران طی سال‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای ارائه آمار صحیح در این حوزه در جلسه آتی شورا گزارش گردد".

گزارش های مختلفی طی هفته گذشته در این خصوص و دلایل صدور این مصوبه منتشر شده است، ولی به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی و پشت پرده مصوبه شورای عالی اشتغال به محتوای گزارش "میزان اشتغال ایجاد شده در سال 93 " بر می گردد.

حسن روحانی رئیس جمهور سال گذشته در سخنرانی های متعدد اعلام کرده بود،دولتش در سال 93 بیش از 700 هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

عیسی منصوری معاون اشتغال وزیر کار هم در تایید سخنان رئیس جمهور اعلام کرده بود که در سال 93 بیش از 700 هزار شغل ایجاد شده که پس از ریزش 320 هزار شغل، خالص اشتغالزایی در سال 93 به میزان 380 هزار شغل بوده است.

ولی گزارش رسمی مرکز آمار ایران روایت دیگری از اشتغالزایی در سال 93 دارد...

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران که احتمالاً همین گزارش در جلسه شورای عالی اشتغال ارائه و مورد اعتراض واقع شد، در سال 93 نه تنها شمار بیکاران سیر صعودی داشته، بلکه اشتغالزایی خالص هم بیش از 40 هزار نفر منفی بوده است.

بر اساس این گزارش، جمعیت فعال کشور در سال 92 بیش از 23 میلیون و 834 هزار نفر بوده که این رقم در سال 93 به 23 میلیون و 818 هزار نفر کاهش یافته است. علیرغم کاهش جمعیت فعال کشور، شمار بیکاران هم از 2 میلیون و 488 هزار نفر به 2 میلیون و 514 هزار نفر در سال 93 افزایش یافته است.

همچنین تعداد افراد شاغل از 21 میلیون و 346 هزار نفر در سال 92 به 21 میلیون و 303 هزار نفر در سال 93 کاهش داشته است که حاکی از اشتغالزایی خالص منفی است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری از 10.4 درصد رد سال 92 به 10.6 درصد در سال 93 افزایش یافته و نرخ بیکاری جوانان نیز از 24 درصد به 25.2 درصد رسید که همه آمارهای رسمی حکایت از بدتر شدن اوضاع بیکاری دارد.

حال طبیعی است در جلسه ای که مدیرانش مدعی اشتغالزایی 700 هزار نفری باشند، ولی آمارهای رسمی ادعای مدیرانش را تایید نکند، باید کمیته ای برای بررسی صحت آمارهای ارائه شده تشکیل گردد.

پیگیری ها نشان می دهد، جلسه آن کمیته 4 نفره برای بررسی صحت آمارهای اشتغال مرکز آمار که نماینده مرکز آمار هم جایی در آن نداشت، هیچگاه تشکیل نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس