کد خبر 63209
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳

مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با تشریح برخی آیاتی که در شأن امام علی(ع) نازل شده است، تأکید کرد: در قرآن به فضایل و ویژگیهای خاص آن حضرت در آیات فراوانی اشاره شده و برخی تا 500 آیه را مربوط به اخلاقیات، ولایت و امامت و در شأن امام علی دانسته‌اند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در هیچ آیه ای از آیات قرآن بطور مستقیم نام امام علی(ع) ذکر نشده است گفت: البته به برخی از فضایل و یژگیهای مختص حضرت امیرالمؤمنین(ع) در قرآن اشاره شده است.
وی افزود: این از حکمتهای الهی است که نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده و ویژگیهای خاص آن توصیف شده است چون احتمال اینکه قرآن دستخوش تحرف شود زیاد بود و معاندانی که کمر همت برای کشتن امام علی(ع)بسته بودند به هر صورتی بود نام ایشان را از قرآن حذف می کردند اما به فضایل و ویژگی های خاص آن حضرت در آیات فراوانی اشاره شده که برخی تا 500 آیه را مربوط به اخلاقیات، ولایت و امامت و ...و در شأن امام علی دانسته اند.

حجت الاسلام علوی مهر به برخی مصادیق باطنی آیات که در شأن امام علی است اشاره کرد و افزود: آیه 20 سوره الرحمن که می فرماید: «مرج البحرین یلتقیان» «بینهما برزخ لا یبغیان» در روایات از ائمه معصوم نقل شده است که منظور از "بحرین" حضرت علی و حضرت فاطمه است.
 
وی با اشاره به آیاتی که شیعه و سنی آن را تنها در شأن فضائل خاص امام علی(ع) دانسته اند گفت: یکی از مهمترین مسائل بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)است که در آیه 55 سوره مائده: إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند. که منابع و تفاسیر شیعه روایت کرده اند که این آیه در شأن امام علی است.
 
وی افزود: بر اساس این روایت که به دلیل کثرت قابل انکار نیست، امام علی(ع) روزی در مسجد در حال نماز بودند که فقیری می آید و طلب کمک می کند اما کسی به او توجه نکرده و در این لحظه امام علی در حال رکوع انگشتر خود را در می آورد و به او هدیه می کند. این آیه تنها به این نکته که شخص خاصی انگشتر را عطا کرده اشاره ندارد بلکه آنچه اهمیت بیشتری دارد همان ولایت امام علی (ع) است که در آغاز آیه بدان اشاره شده است.
 
مدیر دانشنامه قرآن پژوهی تأکید کرد: ولایت در اینجا با توجه به معنای لغوی آن که اهل سنت نیز بدان آگاه هستند دوستی نیست و در هیچکدام از منابع اصیل لغت ولایت به معنی دوستی نیست بلکه ولایت به معنی سرپرستی گرفته شده است و این آیه اشاره به سرپرستی و رهبری و امامت حضرت امیر(ع) دارد.
 
حجت الاسلام علوی مهر با استناد به آیه 207  سوره بقره تأکید کرد: خداوند در این آیه می فرماید: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است  . این آیه مربوط به زمانی است که امام در لیلة المبیت برای نجات پیامبر از دست مشرکان در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن امام علی نازل شد. همچنین آیات سوره "هل اتی" و نیز در آنجا که قرآن می فرماید: اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزائاً وَلا شَکوراً به فضایل حضرت زهرا و امام علی اشاره دارد که سه شب متوالی افطاری خود را به فقیر مسکین و اسیر عطا کردند.

وی در پایان تأکید کرد: در آیه مباهله حضرت علی(ع) "نفس" پیامبر شمرده شده که بسیار اهمیت دارد یا آیه اکمال در سوره مائده  که" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا" که برخی از اهل سنت و تمام علمای شیعه تأکید دارند که در این آیه منظور ولایت امام علی(ع) است و سوره "عادیات" نیز در فضیلت مبارزات حضرت توصیفاتی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    1 2
    یعنی وقتی خداوند می فرماید از قران محافظت می کند(انا له لحافظون) باز هم امکان تحریف آن وجود دارد؟ یعنی اگر نام حضرت علی در قرآن می آمد خداوند از حفظ آن عاجز بود؟!!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 1
    ما که شیعه هستیم و در بست مخلص حضرت علی اما این دلیل من درآوردی قانع کننده نیست یعنی خدا زورش به عمر و ابوبکر نمی رسید؟
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    چرا با این توجیهات و تفاسیر سطحی و آب دوغ خیاری، تبلیغ منفی برای دین می کنید؟
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    پاراگراف دوم رو یا حظفش کنید یا به این بنده خدا (آقای علوی مهر ) بگید درست و حسابی تبیینش کنه و الا ظاهراً قابل قبول نیست!
  • مرتضي ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    شايدم نياورده تا فضول بشمره!
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    خاک بر سر شما دوم خردادیهای بی ولایت اهل بیت...از رای گیری که در مطالب امده .برای خودم متاسفم که سالها سینه شما را می زدم .اگر ای پی من را چک کنید متوجه میشوید ..در مورد جلوگیری خداوند از تحریف همین یک روش خداوند است .که اولا کسی ان را تحریف نکند .ثانیا اگر اسم علی در قران می امد دوباره عده ای مثل شما می گفتند منظور یک علی دیگر است .ولی وقتی صفت امیر المومنین بیان شد إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ .فقط یک نفر در دنیا وجود داشت که این ایه بر او صدق کند ان هم امیر المومنین علی ع بود . البته ان قدر از سنت برای ولایت امیرالمومنین مطالب هست .که این بهانه گیریها را یک بچه 7ساله را هم به خنده می اندازد .. واین از باب جواب شبهات شیطانی شما میباشد.برای درج این مطالب..در ضمن به سایت زیر برای رفع شبهات مراجعه کنید http://www.valiasr-aj.com/fa/index.php
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    نام این نویسنده که با فیلتر شکن وارد شده ؛ آبدوغ خیار است . در اکثر پیام ها با جمله آبدوغ خیار نوشته هایش را تزئین می کند .
  • من ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    برادر من! یکی از راههای جلوگیری از تحریف همین بوده. حتما خدا نباید یهو از آسمون بیاد بزنه تو کمر اونی که میخواد قرآن رو تحریف کنه که بفهمیم آره «انا له لحافظون»
  • نظاره گر ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    این دلایلی که چرا اسم امام علی علیه السلام در قرآن کریم از آقای حسین علوی مهر، مدیر و...، دلایلی قابل نقض است، دلایلش محکم نیست. به خاطر این که کتابکی در رد این دلیل از اهل سنت نوشته شده بود که اگر خدا میدانست که در آینده کسانی خواهند توانست اسم حضرت را پاک کنند از قرآن، پس چرا خدا در آن شرایط سخت ظهور اسلام، از کفار و مشرکین اسم برده و... کلا مسلمین را به جهاد و... دعوت شدید کرد. یک آدم باسوادتر و حرفه ای تر، در این زمینه ها بیارید.
  • امیر ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    واقعا متاسفم برای مدیر دانشنامه قرآن پژوهی که چنین نظری دارد. قرآن کریم معجزه پیامبر اکرم (ص) است و معجزه قابل تحریف نیست . سخن مدیر دانشنامه قرآن پژوهی به این معناست که نعوذ بالله خدا توانایی حفظ کتابش را ندارد. خداوند متعال در آیه 9سوره الحجر می‌فرماید:«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، یعنی«بى‏ تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏ایم و قطعا نگهبان آن خواهیم بود.» آقای علوی چه پاسخی دارند ؟؟!! چه خوب خوراک تبلیغاتی برای وهابیان آماده می کنیم !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس