طرح‌های استفاده از نیروهای نظامی در عملیات ضدتروریزم، در کشوری که به مدت 7 دهه استفاده از ارتش در عملیات داخلی، محدودیت‌های قانونی زیادی داشته، چالش برانگیز محسوب می‌شود.

سرویس جهان مشرق - آلمان آماده می شود که نیروهای ارتش خود را برای ماموریت های داخلی آموزش دهد. این اولین بار است که پس از جنگ دوم جهانی و از زمان تشکیل نیروهای دفاع فدرال، «Bundeswehr»، در 1955، این نیروها در مقیاس وسیع در خاک آلمان به کار گرفته می شوند.

ارتش آلمان بعد از 7 دهه در خاک این کشور به کار گرفته می شود 

طبق اعلام مقامات نظامی، قرار است نیروهای ارتش از اوایل سال آینده در تمرین های مشترک با پلیس این کشور شرکت کنند؛ مقامات آلمانی تاکید دارند که اقدامات ضدتروریزم همچنان اولویت کاری پلیس این کشور باقی می ماند.

با این حال، به گفته سپهبد «مارتین شلایز» Martin Schelleis، رییس سرویس های مشترک پشتیبانی ارتش آلمان، در گفتگو با شبکه NBC، "تهدید حملات بزرگ تروریستی، کاربرد نیروهای نظامی آلمان را قابل تصور و حتی محتمل کرده است."

طرح های استفاده از نیروهای نظامی در عملیات ضدتروریزم و به ‌کارگیری سربازان برای گشت زنی در اماکن عمومی، در کشوری که که به مدت 7 دهه استفاده از ارتش در عملیات داخلی در آن محدودیت های قانونی زیادی داشته، چالش برانگیز محسوب می‌شود.

ارتش آلمان بعد از 7 دهه در خاک این کشور به کار گرفته می شود 

حکم دادگاه قانون اساسی در 2012، راه را برای استفاده از سربازان ارتش برای استقرار در شهرها پس از حملات تروریستی هموار کرد. تا زمان صدور این حکم، قانون اساسی آلمان ماموریت های داخلی ارتش را تنها به شرایط ویژه، همچون امدادرسانی در بلایای طبیعی محدود کرده بود.

محدودیت های قانونی در استفاده از نیروی مسلح در امور داخلی، بعد از شکست در جنگ جهانی دوم، با فشار متفقین در قانون اساسی آلمان گنجانده شد.

 ارتش آلمان بعد از 7 دهه در خاک این کشور به کار گرفته می شود
سپهبد مارتین شلایز

شلایز معتقد است که حملات تروریستی را می توان مصداق «آن فاجعه سنگینی» دانست که در آن طبق قانون، ارتش می تواند به پلیس کمک کند:

" آن چه در یک وضعیت تروریستی در مقیاس بزرگ اهمیت دارد، انجام اقدام موثر در اسرع وقت است. این نیازمند رویه هایی هماهنگ و تمرین شده است."

او می افزاید که امداد نظامی در صورت خواست پلیس می تواند شامل مراقبت هوایی در ارتفاع کم، ایست-بازرسی ها، خنثی سازی مواد منفجره و حتی مشاوره فنی به پلیس در وضعیت تهدیدات هسته ای، بیولوژیک و شیمیایی باشد:

" ما همچنین می توانیم قابلیت های آزمایشگاهی سیار در اختیار بگذاریم. آموزش سربازان ما عالی است. همین طور پرسنل پزشکی، که به خوبی با درمان زخم گلوله و سوختگی ها آشنا هستند."

تمرین های مشترک ارتش با پلیس قرار است در فوریه آینده در چهار ایالت آلمان آغاز شود.

جدل ها درباره به کارگیری «نیروهای دفاع فدرال» در درون خاک آلمان چند سالی است که مطرح شده است. شماری از مقامات ارشد دولتی هنوز قانع نشده اند که تهدید داعش یا سایر گروه های افراطی، متضمن چنین تغییری در رویکرد است. از جمله ان ها وزیر خارجه این کشور است.

در پی حمله مسلحانه اواخر جولای گذشته در یک مجتمع تجاری در مونیخ، وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاینمایر، به روزنامه Passauer Presse گفت که " این رویداد، سرعت عمل و درجه بالای حرفه‌ای گری نیروهای پلیس را نشان داد. هیچ شکافی که مستلزم پر کردن آن با نیروی نظامی باشد، وجود نداشت."

اما در میان نظامیان آلمانی هم این طرح مخالفانی دارد. مخالفان معتقدند که استفاده از نیروهای نظامی در ماموریت های امنیت داخلی، توان ارتش را که همین الان درگیر ماموریت های صلح بانی در کشورهای افغانستان، کوزوو، مالی و دریای مدیترانه است، تحلیل می برد.

مثلا، سرهنگ دوم «آندری ووستنر»Andre Wuestner، سخنگوی «انجمن نیروهای مسلح»، معتقد است که بسیاری از نظامیان دوست ندارند که به عنوان " راه چاره موقت در داخل خاک المان" به کار گرفته شوند:

" ما موافق آموزش های برنامه ریزی شده با هدایت پلیس هستیم تا برآوردی از نقش بالقوه نیروهای مسلح در سناریوهای تروریستی در مقیاس بزرگ به دست آید. ولی این نباید هدف ما باشد که از ایستگاه های قطار حفاظت کنیم."

ووستنر می گوید همتایان فرانسوی و بلژیکی او هشدار داده اند که ماموریت های امنیت داخلی آن ها در کشورهایشان- مثلا گشت زنی در مراکز شهرها- آن ها را از آموزش برای مسوولیت های اصلی، مثل ماموریت های فرامرزی، باز‌ داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    چرا نمیگی تروریست کاتولیک زیر سلطه صهیونی هستن
  • حسین ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    با آلمانی‌‌ها که صحبت می‌کنیم وقتی‌ بحث به مسائل سیاسی میرسه و بحث قدرت نظامی و استقلال کشور وسط میاد یا سکوت می‌کنن یا اینکه از حرفاشون یه حس سرخوردگی و ناراحتی‌ عمیق میشه احساس کرد. به هر حال یک زمانی‌ حد عقل در اروپا قدرت ٔیکه تاز و بی‌ نظیر بودند ولی‌ الان تبدیل شدند به کشوری که تا مغز استخوان تحت نفوذ و کنترل آمریکا هستند. جالبه که آمریکا و انگلیس و رسانه‌‌هایی‌ مثل BBC دائم میخوان تو مغز ما ایرانیها این مطلب را تزریق کنن که ببینید آلمان و ژاپن را اینا از صدقه سر ما به پیشرفت و تکنولوژی رسیدن که این یک دروغ بسیار بزرگ و بی‌ شرمانه هست. به عنوان مثل ژاپن پیشرفتهای صنایع و تجهیزاتش در بعضی‌ زمینه‌ها به مراتب بالاتر از آمریکا بود تا جایی‌ که وقتی‌ پرل هاربر را بمباران کردند آمریکایی‌ها باور نمیکردند کشوری در دنیا باشه که بتونه هوپیماهایی تولید کنه که این مسافت را در این مدت کوتاه طی‌ کنه و به صورت فاجعه باری غافلگیر شدند و آلمانی‌‌ها هم که تکنولوژی شون انقدر برتر بود نسبت که رقبا که فرانسه و انگلیس و بلژیک و هلند و حتی روس‌ها توان ایستادگی در مقابل اونها را نداشتند و بالاخره با ورود آمریکا به بسیار دور بود از دسترس آلمانی‌ها تونستند با جنگ فرسایشی و به سختی آلمان را شکست بدن. در حقیقت آمریکا و صهیونیستها ترمز پیشرفت و خودباوری آلمان و ژاپون را کشیدند و اینها را به یک ملت وابسته و تحت کنترل خودشون تبدیل کردند. اینجاست که میشه فهمید که دلیل این سرخوردگی و درد عمیق خصوصاً در اینها چی‌ هست. از اینجا میشه فهمید که حمله BBC و جیغ و داد اراذلی که در این دست رسانه‌‌ها کار می‌کنن وقتی‌ که اون تابلو و اون پوستری که منتشر شد و روش تصویر رئیس جمهور آمریکا و عمر سعد و بود که نامه امان داده بود و نوشته بود با ما باش و در امان باش برای چی‌ بود!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 1
    چرچیل لعن الله گناهش بدتر از هیتلر لعن الله بود
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    1 0
    چرچیل و هیتلر پسر عمو بودن؟؟؟ فامیلی جفتشون "لعن الله " بوده ظاهرا!!!!
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    یکی این تیترو به اون حاج اقا برسونه که میگفت نباید نیروی نظامی داشته باشیم
  • دانش ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    مهمترین اختراعات قرن بیستم از موشک و جت و دوربین دید در شب و خودرو و هواپیمای بدون سرنشین گرفته تا کامپیوتر و بسیاری از ابر اختراعاتی که زندگی بشر را تغیی داده آلمانی هستند، خود ژاپنی ها نیز صنعتشان را از آلمان گرفته اند. بنیان گذار و مغز متفکر ناسای آمریکا نیز یک دانشمند نازی و آلمانی بوده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس