کد خبر 629482
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳

خانواده قربانیان حوادث 11 سپتامبر 2001 خواستار امضای مصوب کنگره آمریکا از سوی باراک اوباما علیه عربستان سعودی شدند تا پس از 15 سال عدالت اجرا شود.

 به گزارش مشرق، شبکه خبری فاکس نیوز روز شنبه گزارش داد: در حالی که کنگره آمریکا در اقدامی نادر لایحه ای را به تصویب رسانده است که به موجب آن خانواده های قربانیان 11 سپتامبر می توانند علیه عربستان سعودی اقامه دعوی کرده و غرامت دریافت کنند، اما اکنون کاخ سفید و باراک اوباما از تایید آن خودداری می کنند.

فاکس نیوز در این باره با خانواده 'استرادا' (Strada)که در حادثه 11سپتامبر همسر و پدر خود را از دست دادند به گفت و گو نشست.

' تری استرادا' (Tery Strada) که 15 سال پیش در حادثه 11 سپتامبر همسر خود را از دست داد در پاسخ به این پرسش که چرا خواهان اجرای عدالت و تایید این لایحه علیه عربستان سعودی است؟، گفت: برای آنکه تمامی شواهد و سرنخ ها در مورد 11 سپتامبر به عربستان سعودی ختم می شود.

وی گفت: تاکنون سایه ای در این مورد وجود داشته ولی اکنون پس از 15 سال خواهان اجرای عدالت و پاسخگویی در مورد این حادثه هستیم.

وی در مورد اینکه ممکن است این مساله به روابط آمریکا با عربستان سعودی اثر بگذارد به فاکس نیوز گفت: اهمیتی ندارد که چه کشوری در مورد حوادث 11 سپتامبر جوابگو است.
فاکس نیوز با اشاره به تاکید رئیس جمهوری آمریکا که می گوید ما با عربستان سعودی رابطه داریم، نظر وی را بار دیگر جویا شد.

تری استرادا در پاسخ گفت: هر رابطه ای باید بر اساس واقعیت و حقیقت باشد و نه بر پایه دروغ. برای داشتن رابطه با عربستان نباید واقعیت ها پنهان شود، ما خواهان (اجرای) عدالت هستیم.

'کیت لین استرادا' (Kaitlyn Strada) دختری که پدرش را درحادثه 11 سپتامبر از دست داده است نیز ضمن تایید گفته های مادر خود به فاکس نیوز گفت: در زمان حادثه من چهارساله بودم و طی 15 سال گذشته بدون پدر برزگ شدم، اکنون اوباما اجازه (اجرای) عدالت را نمی دهد.

کیت لین استرادا افزود: 'اوباما همیشه خواسته است که کار درست را انجام دهد و اکنون زمان آن است.'

درهمین حال 'پیتر کینگ' (Peter King) نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه نیویورک در مورد امتناع اوباما از تایید این لایحه گفت که کاخ سفید از سوی لابی عربستان سعودی تحت فشار قرار دارد.

پیتر کینگ افزود: اوباما تحت فشار لابی عربستان است، عربستان در برخی زمینه ها با آمریکا همکاری دارد و کاخ سفید نمی خواهد باعث دشمنی با عربستان شود.

این نماینده کنگره آمریکا گفت: عربستان در برخی موارد با آمریکا همکاری دارد و برخی موارد ندارد، ما می خواهیم با این کار سینگالی بفرستیم که عربستان باید همیشه با آمریکا همکاری داشته باشد.

مجلس نمایندگان امریکا روز جمعه لایحه ای را به تصویب رساند که حق شکایت خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر و بستگان آنها از عربستان سعودی را به رسمیت می شناسد.

این لایحه که با عنوان 'قانون عدالت علیه بانیان تروریسم' و در رای گیری شفاهی با اجماع به تصویب رسید، چهار ماه قبل نیز از تصویب سنای آمریکا گذشته بود.

این لایحه با مخالفت شدید دولت عربستان سعودی روبرو شده است. 15 نفر از 19 هواپیماربای شرکت کننده در حملات 11 سپتامبر 2001 تبعه عربستان بودند.

این طرح اکنون چند روز قبل از پانزدهمین سالگرد حملات 11سپتامبر برای امضا به باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا ارجاع شده است و رسانه های خارجی از قصد اوباما مبنی بر وتوی این طرح خبر می دهند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس