بنا به اعلام رسمی کانون سردفترداران سال گذشته بیش از 2 میلیون خودرو در دفاتر اسناد نقل و انتقال شده است که با احتساب دریافت 500 هزار تومان برای خودرو داخلی و چند میلیون برای خودرو خارجی، می‌توان به ارقام عجیبی دست پیدا کرد.

به گزارش مشرق در چند هفته اخیر اعلام رسمی پلیس راهور مبنی بر اختیاری بودن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد با واکنش شدید و تعجب برانگیز کانون سردفترداران بعنوان نماینده این صنف خصوصی مواجه شد . این درحالی است که در تحمیل هزینه های اجباری و غیرضروری به مردم در نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد شکی نیست و تمامی مراجع قانونی و کارشناسان و حتی مردم ثبت خودرو در دفاتر را غیرضروری و صرفا تامین کننده منافع یک صنف می دانند بطوری که در آخرین نظرسنجی رسانه ملی 76 درصد مردم مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند .
 
جنجال دفاتر بر سر نقل و انتقال خودرو و سیل اتهامات وارده به مخالفان این موضوع و جوابیه های منتشر شده در این خصوص ابعاد جدیدی از یک سود بادآورده و عجیب چند هزار میلیاردی را رونمایی کرد و رمزگشایی بیشتر از این پرونده، فسادی بالاتر از ماجرای فیش های حقوقی نجومی را رونمایی خواهد کرد. ماجرا از این قرار است که در جریان اصرار پلیس به اختیاری بودن ثبت نقل و انتقال خودرو بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به جرایم رانندگی ،هیات رییسه کانون دفترداران به منظور دفاع از اقدامات خود و توجیه دریافت های میلیاردی خود که در آخرین برآوردها بیش از 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده است اقدام به انتشار جدول جزییات دریافت های بابت نقل و انتقال کرد .
 
اگرچه انتشار این جدول با هدف پاسخ به انتقادات گسترده رسانه ها در مورد میزان مبالغ دریافتی ها صورت گرفته است اما بررسی جدول ذیل از یک فاجعه بزرگ و زیرپوستی حکایت دارد که کنکاش و موشکافی دقیق پیرامون آن از یک تاراج هزاران میلیاردی پرده بر می دارد که ماجرای فیش های حقوقی نجومی را یارای مقایسه با آن نیست. بنا به اعلام رسمی کانون سردفترداران سال گذشته بیش از 2 میلیون خودرو در دفاتر اسناد نقل و انتقال شده است که با احتساب دریافت 500 هزار تومان برای خودرو داخلی و چند میلیون برای خودرو خارجی توسط این دفاتر می توان به ارقام عجیبی دست پیدا کرد.
 
رمزگشایی از درآمد بادآورده چند هزار میلیاردی یک صنف چند نفره
 
اما نکته جالب در این جدول دریافتی ستون چهارم آن و بند مربوط به سهم کانون و ثبت است که بخشی از این پول ها به حساب کانون بعنوان یک بخش خصوصی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز می شود در حالی که دو مجموعه فوق کوچکترین تلاشی برای صدور سند رسمی برای خودرو به انجام نمی رسانند .به ازائ هر نقل و انتقال برای خودروی داخلی بطور متوسط مبلغ 80 هزار تومان و برای خودروی خارجی بیش از 120 هزار تومان به حساب کانون و سازمان ثبت واریز می شود که اگر با مبنای خودروی داخلی و با بیش از 2 میلیون نقل و انتقال محاسبه شود به رقم بیش از 1600 میلیارد ریال درسال دست پیدا خواهید کرد و اگر با اغماض از سهم سازمان ثبت اسناد و املاک بعنوان یک نهاد دولتی بتوان چشم پوشی کرد از کنار دریافت این مبلغ نجومی آن هم توسط بخش خصوص نمی توان گذشت که سالها به دریافت میلیاردها تومان پول زور ! از مردم آن هم بدون هیچ نظارت و حسابرسی شفاف مشغول است . این در حالی است که دفاتر اسناد سهم خود را بعنوان مجری نقل انتقال بابت هزینه حق التحریر و سهم دفتر بطور جداگانه دریافت می کنند که در جدول بالا جزییات آن مشخص است.
 
چنین اقدامی در هیچ نقطه ای از جهان را رایج نیست و در عین حال یک بدعت عجیب در ایران است که یک صنف و کانون که الزاما می بایست هزینه های خودرا با دریافت حق عضویت از اعضا تامین نمایید این هزینه ها را از جیب مردم و آن هم با درآمدهای نجومی و شائبه دار تامین کند. واقعیت آن است که انجمن ها و کانون های صنفی با هدف پیگیری مطالبات یک صنف و تمشیت امور صنفی به وجود آمده اند و هزینه امور جاری آن نیز می بایست با دریافت حق عضویت از اعضا تامین گردد اما در مورد کانون سردفتر بعنوان یک بخش خصوصی بسیار کوچک با چند ده مدیر و کارمند ماجرا جوری دیگری رقم می خورد . براحتی می توان به ریشه بسیاری از سروصداهای چند روز اخیر روسای کانون سردفترداران و روابط عمومی آن و سیل اتهاماتی که متوجه مخالفان نقل و انتقال خودرو می کنند پی برد.
 
نکته مهمتر در این میان نحوه هزینه این در آمد نجومی است که بعد از تصویب قانون اختیاری بودن نقل و انتقال خودرو در سال 1389 به رقمی بیش از 10 هزار میلیارد ریال می رسد که تاکنون گزارشی در خصوص آن منتشر نشده است . درآمدی که معادل بودجه دهها سازمان و نهاد دولتی و حاکمیتی با دهها هزار پرسنل است . تاکنون گزارشی از جزییات نحوه هزینه کرد این درآمد بادآورده و افسانه ای توسط هیات مدیره 5 نفره آن منتشره نشده است که ضرورت دارد که این مهم مد نظ نهادهای نظارتی و بازرسی و بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
 
وجود شفافیت در اقتصاد همیشه خوب بوده و هست، اما شاید مسأله این روزها این باشد که این شفافیت برای بعضی‌ها ضروری معرفی می‌شود و برای بعضی نه! مشخصاً پس از انتشار اسنادی که در بین رسانه‌ها و عموم مردم به «فیش حقوقی» شهرت یافت، جامعه نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرد و مسئولان دولتی در بالاترین رده نسبت به مسأله واکنش نشان داده و دستوراتی را جهت برخورد با موضوع ابلاغ کردند اما مشکل فساد تنها در دریافت حقوق های چند صد میلیونی نیست بلکه موضوع بالاتر از آن فساد رسمی شده و تحت پوشش است که به طرق مختلف از جیب مردم و بیت المال به حساب برخی اشخاص و صنوف سریز می شود که عدد آن در برخی موارد به هزاران میلیارد تومان می رسد ضرورت برخورد سریع و قانونی نهادهای نظارتی را ایجاب می کند که در گزارش تکمیلی ابعاد دیگری از این موضوع افشا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 25
  • مهدی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 4
    برای نویسنده این مقاله واقعا متاسفم برو کمی مطالعه کن برادر بعد دست به قلم شو . قلم حرمت دارد اولا هزینه ای که دفاتر می گیرند طبق نرخ ارزش گذاری امور مالیاتی است دوما نه به جیب هیئت مدبره کانون می رود نه به جیب سازمان ثبت بعد هم مگر قانون اختیاری می شود؟ ماده 29 قانون جرایم رانندگی گفته قبل از نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی، به مرکز تعویض پلاک مراجعه شود .... کجای این موضوع اختیاری است؟ مثل این می ماند که بگویی بعد از تصویب قانون، پرداخت جریمه رانندگی اختیاری است! ضمنا اجرای قوانین مدنی در خصوص عقود و بررسی صلاحیت متعاملین برای انجام معامله از حیث احراز هویت ، ممنوع المعامله نبودن ، محجوریت و غیره .... فقط در دفاتر اسناد بررسی می شود کمی فکر کن برادر بعد قاطی این موج هجمه علیه سردفتران شو. فردای قیامت برای نوشته هایت باید جواب پس دهی.
  • مجتبی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    مشرق دستت درد نکنه با این گزارش
  • آرش ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    بنگاههای معاملات ملکی هم همینطورن... شما در نظر بگیرید فروشنده یا موجر خونه ش رو برای فروش یا کرایه به بنگاه معاملات ملکی میسپاره، و خریدار یا مستاجر هم خونه رو میخره یا کرایه می کنه. بنگاه این وسط نقش یه دلال رو داره که فقط هزینه های تموم شده رو بالا می بره. دلالیسم توی اقتصاد ایران همه جا هست. بعضی از این دلال ها مالیات می دهند و بعضی نه. دولت به جای حذف دلالیسم به دنبال مالیات گرفتن از آنهاست.
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    هفته قبل برای یک ورق گواهی امضا 25 هزار تومان از من پول گرفتند واقعا خیلی تعرفه هاشون زیاده
  • ناشناس ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 1
    توروخدا یه گزارشی هم از پولهای بادآورده ای که از طریق تعویض پلاکهای الکی و تکراری و جریمه های بی دلیل به جیب پلیس می ره تهیه کنید . ممنون
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    تازه اين فقط مال ماشينه!!! بهتره ماشين رو خود پليس ثبت كنه تا كلاه بردارى به صفر برسه سند ماشين باز نمونه و هزينه كمتر بشه
  • ژلوفن400000000000 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    آخه چرا اینقدر بی انصافید میدونید نوشتن چند برگ کاغذ چقدر زمان میبره چند نفر باید کار کنند تازه این آمار ها فقط برای خودرو هست بقیه چیزها روهم اضافه کنید جالب اینجاست مجوز دفتر خانه به کسی نمیدهند !!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمود ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    مشرق دمت گرم. دست رو خوب چیزی گذاشتی ول نکن تا به نتیجه نرسه. بخاطر این هزینه زیادی که از مردم میگیرن کسی جرات نمیکنه بره ماشین بنام خودش کنه
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    هزینه های هنگفت بی مورد
  • جبلی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    گزارش بسیار ناشیانه غیر حقوقی عامیانه و بی سواد پسند است. لطفا سری به قانون بزنید متوجه خواهید شد. امیدوارم برای اتهامات خود در روز قیامت پاسخ داشته باشید.
  • سياوش ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    جدیدا هم با الکترونیکی کردن دفترخانه و بیکار کردن نزدیک به 15هزار کارمند بدبخت جیب سردفتران پرتر از قبل میشه نمیدونم این سردفتران چه هنری دارن که درامدشون اینقدره خبرهای غیر موثق حکایت از تحرک این صنف در راستای حذف همکاران دفتریارشان هست تا باز جیبشان پرتر شود .
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 0
    همه دم از داشتن کشوری با استاندارد کشورهای پیش رفته میزنند و عده ای مانند دارندگان دفاتر رسمی برای حفظ منافع صنفی خود حاضر نیستند تغیری در قوانین ایجاد شود. در سوئد میتوان با پر کردن نام خریدار اتومبیل توسط مالک در برگه مالکیتی که در اختیار مالک اتومبیل است و ارسال آن توسط پست به اداره راه و ترافیک بدون پرداخت هیچ هزینه ای اتومبیل را واگذار کرد. ولی در دفاتر رسمی ایران عکس کف پای طرفین مغامله اتومبیل را هم میخواهند.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 0
    درآمدهای یامفت
  • سردفتر ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 1
    ای کاش انتقال خودرو را ازدفاتر اسناد جمع کنن تا ببینید چه کسی ضرر میکند. دولت بشترین ضرر را خواهدکرد . بنده درشهری دفتردارم که ماهی حدود 300-400 هزر تومان از طریق سند خودرو درامد دارم. تعجب میکنم . میگن درامد هزار میلیاردی . ماها حاضریم این امر جمع شود .مگرسردفتر جز جامعه نیست . یک خودروی کشنده مدل1390حدود 3میلیون هزینه سند دارد که از آن حدود 150الی200هزارتومان به سردفتر میرسدالباقی مالیات و به خزانه.
  • مصطفی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 1
    ای کاش فقط چند دقیقه وقت میذاشتی تا یک دفترخانه میرفتی حداقل یه قیمت میگرفتی و میپرسیدی این ارقام سند به چه حسابهایی واریز میشه همینجوری میشینی برای خودت مقاله مینویسی مثل اینکه بگیم تمام پولی که یک افسر راهنمایی بابت جریمه میگیره مال خودشه و مستقیم میره تو جیب خودش پس مثلا حساب کنی یه افسر راهنمایی روزی صد تا جریمه دویست هزار تومانی مینویسه میشه چند میلیون هر کدام از هزینه ها حساب کتاب داره چه جور حساب کردی 500هزار تومان برای خودروی داخلی و چند میلیون برای خودروی خارجی روزنامه نگاری هم آدابی داره تحقیق میخواد
  • jafar ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام متاسفانه یکی عده در منصب هایی نشسته اند که اصلا از منصب و شغل و قوانین ان اطلاعی ندارند ، بعد میاد در رسانه ملی دم از اطلاع از قوانین میزنن،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس