مک‌فارلین که سفر چند روزه‌اش به تهران در دهه شصت به داستان پر رمز و راز تبدیل شده بود در پاسخ به سؤالی ادعا کرد با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی ایران مراوداتی داشته است.

به گزارش مشرق، «رابرت مک‌فارلین» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اواسط دهه 60 شمسی، سه‌شنبه در نشست چشم‌انداز و محدودیت‌های همکاری ایران و آمریکا در اندیشکده واشنگتن به عنوان مستمع شرکت کرد و در حین پرسیدن یک سؤال از مدعوین به مسئله جالبی اشاره کرد.

مک‌فارلین درباره ماجرای سفرش به ایران به سا‌ل‌های دور رفت.

سیاستمدار کهنه‌کار به دنیس راس، جیمز دوبینز و جِی سالومون که در پنل مدعوین نشسته بودند، گفت: «به یاد می‌آورم آخرین نوبتی که با روحانی تبادل‌نظر کردم، حدود 30 سال پیش نظر رئیس‌جمهور را به وی گفتم.»

وی ادامه داد: «سیاست ریگان این بود که به هر حال ما با ایران اختلاف داریم ولی اعتقادی به سرنگونی انقلاب ایران نداشت و فکر می‌کرد که ما می‌توانیم راهی رو به جلو (در روابط با ایران انقلابی) بیابیم.»

مک‌فارلین که در ابتدای جمله گفته بود نقل قولی از «حسن روحانی» بیاورد، ادامه داد: «در آخر او گفت "اما این انقلاب مسیر خود را می‌پیماید. این حکومت دینی عمر زیادی خواهد داشت و این انقلاب خیلی با دیگر انقلاب‌ها مانند انقلاب مائو (در چین) و انقلاب کاسترو (در کوبا) متفاوت نیست."»

در خرداد سال 1365 و در بحبوحه جنگ ایران و عراق، مک فارلین و چند مقام آمریکایی دیگر با یک هواپیمای حامل تسلیحات وارد تهران شدند و پس از 5 روز اقامت در یکی از هتل‌های تهران، 7 دور با مقامات ایرانی مذاکره کردند.

میهمانانی که گفته می‌شد ناخوانده‌اند، یک قبضه سلاح کمری، یک انجیل و یک کیک با نقش کلید به عنوان پیش‌کش با خود آورده بودند.

آمریکایی‌ها البته خواهان تماس با مقامات ارشد نظام بودند که آن موقع گفته شد این درخواست قبول نشده است.

پیش از این نشریه فارین پالیسی در گزارشی با عنوان «وقتی روحانی با اولیور نورث دیدار کرد» مدعی شده بود که حسن روحانی، عضو شورای عالی دفاع و رئیس قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء آن روزهای ایران، در روز سوم حضور آمریکایی‌ها در تهران و پیش از شروع مذاکرات بی‌نتیجه 7 مرحله‌ای، در یکی از هتل‌های تهران با آنها دیدار کرده است.

«الهام امین‌زاده» معاون حقوقی وقت روحانی در اردیبهشت سال 93، حضور رئیس‌جمهور فعلی ایران در ماجرای مک‌فارلین را تکذیب کرده بود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تکذیب کردن خیلی کار اسونیه
  • ثیاوچ ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    30 سال پیش حضوری بود. ایمیلی و غیر حضوری کی بوده است؟
  • سید محمد ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    آمریکایی‌ها البته خواهان تماس با مقامات ارشد نظام بودند که آن موقع گفته شد این درخواست قبول نشده است
  • خوئیینی ها ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خخخخخ . مشرق زدی با کادو. اینها همش قدیمیه. همه میدانن
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام. خوبی. ممنون ازت مشرق
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    همون زمانی که تانک های عراقی در ایران جولان میدادن؟ همون زمانی که با مذاکرات دکتر روحانی کبیر (عزیز دل ملت بزرگ ایران) و با درایت ایشان تعداد بسیار بالایی موشک ضد تانک تاو (که دیگه چیزی در انبار باقی نبود) تحویل گرفته شد؟ اونم از امریکا. چرا اون زمان روسیه جونتون چیزی بهتون نمیداد؟ تانک های روسی به تعداد بیشمار بودن که به عنوان کمک به صدام داده میشد. اگه دکتر روحانی بزرگ و اون مذاکرات نبود باید همتون با نارنجک میرفتید زیر تانک.
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سیاست انگلیسی ... خود غربی ها میگن با بعضی ها ارتباط داشتیم که تفرقه ایجاد کنن. البته خوشبختانه مذاکره مک فارلین با حجت الاسلام روحانی با تایید امام (ره) بوده.
  • میم ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    آمریکا امثال شما رو میبینه که به ایران حمله نمیکنه دیگه!!! اصلا تا وقتی شما داره چرا حمله کنه؟!
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    پس چرا تکذیب کرده بودند
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    زدی به کاهدون
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ادم وتی فقط یه بخش از تاریخ رو بدونه به همین مشکل شما گرفتار میشه؟!!
  • روحانی نما ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    گیریم که چند فروند موشک تاو به ایران؛ با هزاران فروند موشک و جنگنده و تانک و ضدهوایی و سلاح شیمیایی به عراق، گویی تاو بی تاو. ژرف بنگر و عمیق بیاندیش. #باتدبیر_وامید_تا_1400
  • محمد ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    چی قدیمیه؟ شما اصلاح طلبا عادت کردید سرتونو بکنید زیر برف؟ صحبتای مک فارلین در موسسه واشنگتن مال چند روز پیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس