روزنامه رای الیوم در مطلبی با انتقاد از بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج؛ تغییر سیاست های عربستان سعودی در زمینه اداره حج را ضروری دانست.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در مطلبی با انتقاد از بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج و قربانی شدن شمار زیادی از حجاج در فاجعه سال گذشته منا، تغییر سیاست های عربستان سعودی در زمینه اداره حج را ضروری دانست.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: این بحران در آیین حج پارسال خود را نشان داد بحرانی که با حادثه منا آغاز شد و به دنبال آن 2279 حاجی کشته شدند که 464 نفر از آنها ایرانی بودند، اما آمارهای غیررسمی نشان می دهد که تعداد قربانیان، دستکم دو برابر این تعداد است؛ موضوعی که باعث شد تا اداره حج با انتقادهای شدید از جمله سهل انگاری و ناتوانی رو به رو شود.

بر این اساس، مقامات سعودی پس از آن از تشکیل کمیته ای برای بررسی علل این فاجعه به ریاست شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان خبر دادند اما این کمیته تا به این لحظه هیچ گزارشی درباره تحقیقات ذکر شده ارائه نکرده است و گمان نمی کنیم در آینده هم گزارشی ارائه شود.

در ادامه این گزارش آمده است مساله حساسی که برای مقامات سعودی خط قرمز به شمار می آید، شک و تردید درباره توانایی های عربستان و ناتوانی این کشور در برگزاری مناسک حج نیست بلکه خط قرمز آنها درخواست برای تشکیل هیئتی از جهان اسلام است که این وظیفه را بر عهده بگیرد.

رای الیوم تاکید کرد باید این سیاست های عربستان تغییر کند این موضوع درباره اداره مناسک حج هم صدق می کند، به طوری که فاجعه ها هر سال افزایش می یابد و لیست آن طولانی است. این در حالی است که شفافیتی وجود ندارد و مسئولان این حوادث مجازات نمی شوند، هرگز نشنیدیم که مسئولی در عربستان به ویژه از میان وزیران خاندان حاکم در این کشور به سبب سهل انگاری در این زمینه برکنار یا مجازات شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: روزنامه رای الیوم به خوبی می داند، این واقعیت هایی را که مطرح کرده است باعث خشم مقامات سعودی خواهد شد و آنها اتهام های زیادی به ما و دیگران وارد خواهند کرد؛ اتهام هایی که به آنها عادت کرده ایم و کمترین این اتهام ها این است که ما زرتشی، رافضی و آتش پرست هستیم. مقامات سعودی در این روزها به همه کسانی که جرات مخالفت با آنها را دارند این اتهام ها را وارد می کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    جهان اسلام باید علیه سعودی متحد بشن مکه و مدینه متعلق به سعودی نیست متعلق به جهان اسلامه و همه باید در مدیریتش سهیم باشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس