کد خبر 628750
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴

گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» معارضان سوری در نشستی که در لندن داشتند روز چهارشنبه (امروز) طرحی سه مرحله‌ای درباره آینده سوریه ارائه دادند.

به گزارش مشرق، گروه موسوم به «کمیته عالی مذاکرات» معارضان سوری که روز چهارشنبه (امروز) در لندن با وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ترکیه و آمریکا دیدار کردند طرح پیشنهادی خود درباره آینده سوریه را ارائه دادند.

«ریاض حجاب» هماهنگ کننده این کمیته طرح سه مرحله‌ای پیشنهادی اعضای این کمیته‌ را که شامل برکناری «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه شده، قرائت کرد.

خبرگزاری «رویترز»، گزارش داد که معارضان معتقدند باید طی مرحله اولیه‌ای گفت‌وگوهایی به مدت 6 ماه بر اساس بیانیه ژنو که در سال 2012 تصویب شده اجرا شود و دو طرف متعهد شوند که طی مذاکرات آتش‌بس موقتی برقرار شود.

حجاب افزوده: باید همه درگیری‌های نظامی از جمله حملات توپخانه‌ای و هوایی متوقف شود، محاصره همه مناطق شکسته شود و آوارگان سوری به خانه‌های خود بازگردند.

مرحله دوم این طرح 18 ماه به طول می‌انجامد و شامل توقف کامل و نهائی درگیری‌ها و تشکیل کمیته انتقالی قدرت (با همه صلاحیت‌های اجرایی لازم) است که باید با کناره گیری بشار اسد از قدرت همراه شود.

طی این یک سال و نیم باید قانون اساسی جدید سوریه نگاشته شود و قوانین مربوط به اجرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهور مشخص شود.

به گفته حجاب در مرحله سوم نیز قدرت به صورت نهائی از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تحت نظارت سازمان ملل در سوریه منتقل می‌شود.

این کمیته همچنین اعلام کرده با هر طرحی که به وسیله روسیه و ایالات متحده نگاشته شود و با دیدگاه معارضان در خصوص آینده سوریه متفاوت باشد مخالفت خواهد کرد.

پیش از برگزاری این نشست، «بوریس جانسون» وزیر خارجه جدید بریتانیا در اولین واکنش خود به عنوان وزیر خارجه درباره شرایط سوریه، از روسیه خواست برای برکناری اسد همکاری کند.

جانسون با اشاره به برنامه کمیته عالی مذاکرات برای انتقال سیاسی در یادداشتی برای روزنامه تایمز نوشت این طرح باید پاسخ مناسبی برای این پرسش باشد که «چه چیزی جایگزین اسد می‌شود».

این در حالی است که برخی از گروه‌هایی که از سوی غربی‌ها معارض میانه رو خوانده می‌شوند مانند احرار الشام گروه‌هایی تروریستی هستند که نقش بزرگی در ترویج خشونت در سوریه دارند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید جواد ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    برکناری اسد به دست خودش! اینها رسماَ دیوانه هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس