در آستانه ماه محرم، مقامات جمهوري آذربايجان از تشديد محدوديت هاي تبليغ اسلام و ممنوعیت نصب پرچم های مذهبی و تبلیغ دین در اماکن عمومی در اين جمهوري خبر دادند.

نصب پرچم‌های مذهبی هم در جمهوری آذربایجان ممنوع شدسرویس جهان مشرق - خبرگزاری «آپا» نوشت: مجلس ملي جمهوري آذربايجان اعلام کرد قانون ممنوعيت نصب پرچم هاي ديني و تبليغات مذهبي در خارج از عبادتگاه ها و اماکن عمومي در اين کشور در نشست آتی این مجلس تصویب خواهد شد.
 
براساس قوانین جدید در جمهوری آذربایجان، نوشتن پیام های دینی و نصب نمادهاي مذهبی در مجامع عمومي و نيز نصب پرچم هاي ديني در خارج از مساجد و اماکن ديني ممنوع خواهد شد.
 
شهروندان جمهوري آذربايجان در صورت نقض اين قانون، از دو هزار تا دوهزار و پانصد منات و  کارکنان دولت از هشت هزار تا نه هزار منات و اشخاص حقوقي نيز از 20 هزار تا 25 هزار منات جريمه خواهند شد.
 
افراد خارجي و کساني که داراي تابعيت جمهوري آذربايجان نيستند، در صورت نقض اين مقررات ، بين دو هزار تا دو هزار و پانصد منات جريمه و  با طي کردن روال اداري از جمهوري آذربايجان اخراج خواهند شد.
 
مجلس ملي جمهوري آذربايجان همچنين اعلام کرد تغييراتي در قانون کيفري جمهوري آذربايجان ايجاد خواهد شد که براساس آن، کساني که براي تغيير نظام سیاسی لائیک این کشور و به دست گرفتن حاکميت براساس «تعصبات ديني » اقدام کنند ، مجازات هاي سنگين از جمله مجازات حبس ابد درنظر گرفته خواهد شد.
 
اعلام این ممنوعیت های جدید برای فعالیت های مذهبی در جمهوری آذربایجان در  کمتر از یک ماه مانده به ایام ماه محرم، موجب ناراحتی مردم این کشور شده است.
 
بسیاری از ناظران آگاه در جمهوری آذربایجان تاکید دارند که هدف از اعلام این ممنوعیت ها، جلوگیری از تجمع عظیم عاشورایی در حرم بی بی رحیمه (س)، خواهر گرانقدر امام رضا(ع) در نارداران و حرکت مشابه در باکو ،گنجه و لنکران  می باشد.
 
در سال گذشته، در پی تجمع عظیم عاشورایی نارداران، مراسم عزاداری که در آستانه اربعین سال قبل در منزل ابوالفضل بنیادوف، یکی از ساکنان نارداران و با اقامه نماز جماعت به امامت حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان برگزار شده بود، مورد حمله نیروهای امنیتی و پلیس باکو قرار گرفت که منجر به شهادت پنج تن از نمازگزاران در این مراسم و دستگیری حجت الاسلام طالع باقرزاده به همراه چهارتن از عزاداران شد.
 
نصب پرچم‌های مذهبی هم در جمهوری آذربایجان ممنوع شد 
 
نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان همچنین در جریان این حمله، دو نیروی عادی پلیس را که بخاطر رعایت آداب شیعی مورد غضب دستگاه امنیتی بودند، به همراه نمازگزاران ناردارانی  از پشت هدف قرار داده و کشتند.
 
در پی این واقعه، بیش از ده هزار نیروی امنیتی و قشون داخلی وزارت کشور جمهوری آذربایجان در روز اول دسامبر 2016 به نارداران حمله و دستکم هفتاد تن از ناردارانی ها را  دستگیر کردند.
 
در جریان این عملیات، نیروهای امنیتی تمامی نمادها و پرچم های شیعی از جمله پرچم های «یا حسین»، «یا علی» ، «یا ابوالفضل» و سایر پرچم ها را از دیوارهای منازل و معابر نارداران و پشت بام حرم بی بی رحیمه (س) جمع آوری و پاره  کردند. همچنین، تمامی مساجد و  حوزه دینی صاحب الزمان (عج) در نارداران تعطیل و بنای این حوزه نیز به بهانه تعریض خیابان تخریب شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    12 3
    خدا لعنتشون کنه...
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    5 2
    دولت آذربایجان نتیجه این کارهاش رو خواهد دید
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    24 1
    سرزمین اران که به غلط نامش را آذربایجان نهاده اند برای ما ایرانیان است و روزی دوباره به وطن اسلامی آنرا برمی گردانیم. ان شا الله
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 1
    شیعیان آذربایجان راه پیمایی مسالمت امیز انجام بدن
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    2 0
    در آستانه محرم...
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    6 1
    دولت پیگیر موضوع بشه
  • محمد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    5 1
    زمانی که آذربایجان از شوروی مستقل شد،صد در صد مردمش شیعه بودند اما اکنون 80 درصد شیعه هستند و 20 درصد وهابی! اگر تبلیغات مذهبی ممنوع است چرا وهابی ها اجازه تبلیغ دارند؟!
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    2 5
    کدام شیعه؟ 90 درصد مردم آذربایجان اصلا سکولارند و اعتقادی به دین ندارند.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 3
    جهت اطلاع عزیزان باید بگم ؛ بیش از 90 درصد مردم آذربایجان سکولار هستند و به مراسمات مذهبی (چه شیعه و چه سنی) کوچکترین توجهی ندارند .
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 1
    آذربایجان گویا سکولاریسم شدید شدید شدید رو ترویج میده گرچه من نمیدونم مردمش هم همینجوری هستن؟
  • محمد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    2 0
    حتی سایت صهیونیستی ویکی پدیا اکثریت شیعیان در این کشور را تایید می کند. و این به غیر از مشاهدات شخصی است
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    1 0
    ناشناس۱۷:۱۲ هرکسی نقش خود بیند در اب به همزبانهای ما در ایران شمالی توهین نکن. چند بار رفتی باکو.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    16 1
    آهای سوئدی چشمت را باز کن!دولت طاغی آذربایجان سکولار است نه ملت آنجا
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    7 4
    لعنت بر پانترکیسم یهودی
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    26 3
    خاک برسر ديکتاتورهاى آذرى آخه بدبختها همين يه ذره قدرتى که داريد بخاطر قرابت ظاهرى شما به ائمه هست مذهب شيعه که اکثريت مردم تون هستند رو تبليغ نکنيد پس چى رو مى خوايدتبليغ کنيد قبلا شاه ايران هم اين راه رو رفت البته خيلى کمتر از شما ولى عاقبت امريکا دوستيش چى شد شما هم ديرى نخواهيد پاييد نظام شاهنشاهي در غلاف جمهوريتون بزودى برچيده خواهد شد بدبختهاى بى چاره تازه به دوران رسيده.
  • محمدرضا علی رحیمی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    ننگ بر ما که نشستیم و تماشا کردیم. بعد اسم خود را میگذاریم مدافع حرم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس