کد خبر 628347
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰

دو بانوی نیکوکار محله نعمت‌آباد در سوپرمارکت محله برای نیازمندان حساب ویژه‌ای باز کرده اند .

به گزارش مشرق، هستند اشخاصی که‌گاه در لباس یک ناجی ظاهر می‌شوند و مشکل مالی یک نیازمند را برطرف می‌کنند.‌گاه در لباس یک پزشک نسخه می‌پیچند و‌گاه در لباس یک مادر جهیزیه تدارک می‌بینند. این آدم‌ها هر کجا و با هر لباسی که باشند شایسته تقدیرند. زیرا از وقت و انرژی خود می‌گذرند تا شادی را مهمان خانه‌های هم‌محله‌ای‌هایشان کنند.یه گزارش همشهری محله در قلب محله نعمت‌آباد به دیدار 2 بانوی خیّر می‌رویم که برای اهالی حساب دفتری باز کرده‌اند. به گونه‌ای که آنها اجازه دارند با میل و سلیقه خود مایحتاج‌شان را از سوپرمارکت محله خرید کنند و به حساب این 2 بانو بنویسند.

«ثریا عباسی» و«رقیه قادرنیا» 2 دوست و همراه صمیمی هستند که سال‌ها در عرصه کارهای خیر در محله پیشقدم بوده و زمینه‌ای برای ایجاد فرهنگ مشارکت در کارهای خیر فراهم کرده‌اند. این 2 بانو بیشتر اوقات از هزینه‌های شخصی در امور خیریه هزینه می‌کنند.

بگذارید به حساب خدا

یکی از حرکت‌های انسان‌دوستانه عباسی و قادرنیا این است که در یکی از سوپرمارکت‌های منصف محله حساب دفتری برای افراد نیازمند باز کرده‌اند و اساس کار به این صورت است که افراد نیازمندی که مورد تأیید باشند می‌توانند مایحتاج خود را از این سوپرمارکت به حساب این بانوان خیّر بخرند.

«‌یعقوب حیدری‌» صاحب این سوپرمارکت است و درباره این موضوع می‌گوید: «من حدود 15 سال است که در این محله کاسب هستم و شاهدم که در هر مناسبتی، توسط این 2 خانم هم‌محله‌ای، برای نیازمندان سبد کالا تهیه می‌شود. وقتی از نیت خیر این 2 بانو مطلع شدم تصمیم گرفتم خودم هم در این راه یاری‌شان دهم. تا جایی که امکان دارد تخفیفات لازم روی اجناس منظور می‌کنم و یا در تهیه سبد کالا کمک کنم. با این کار کسی متوجه کمک به این خانواده‌ها نشده و آبروی آنها هم حفظ می‌شود.»

کمک از خیّران مناطق دیگر

این 2 بانوی خیر را «پریسا رهنما» مدیر داخلی سرای محله نعمت‌آباد و یکی از فعالان فرهنگی منطقه به ما معرفی کرده و در این مورد می‌گوید: «این بانوان با وجود محدودیت‌هایی که دارند توانستند فرهنگ یاری رساندن به همنوع را در میان اهالی نهادینه کنند. آنها توانسته‌اند با برقراری ارتباط مؤثر با خانم‌ها در جلسات قرآن، آنها را به قدم گذاشتن به امور خیر دعوت کنند. البته در این مسیر از خیّران مناطق دیگر هم کمک می‌گیرند. من هم به سهم خودم از هزینه شخصی کمک می‌کنم و در مواقعی از ظرفیت سرای محله برای کارهای خیر استفاده می‌کنیم.»

دعوت الهی به کار خیر

بسیار پیش آمده با افرادی روبه‌رو بوده‌ایم که از اوضاع مالی خوبی برخوردار هستند اما دریغ از کمک به افراد نیازمند. ثریا عباسی از اهالی محله نعمت‌آباد درباره این موضوع می‌گوید: «من حدود 25 سال است که در این محله زندگی می‌کنم. حدود 10 سال پیش روزی به مجلس کلاس‌های تفسیر قرآن دعوت شدم و در آنجا متوجه شدم بیماران بی‌بضاعتی در محله زندگی می‌کنند که برای خرید دارو با مشکل مواجه هستند. با چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم با کمک یکدیگر مشکلات بیماران را حل کنیم. بعد از آن ماجرا بنا به خواست و دعوت خداوند قدم در امور خیریه گذاشتم. می‌گویم دعوت خدا به این دلیل که انسان‌ها برای هر‌کاری باید ابتدا سعادت آن کار نصیبشان شود. در حال حاضر 10 سال است که به‌صورت خودجوش با کمک دوستم در این زمینه فعالیت داریم. در حال حاضر از خرید جهیزیه و سیسمونی تا کمک به ترک اعتیاد جوان‌ها و تهیه سبد کالا برای نیازمندان انجام می‌شود.»

کار خیر بی‌جواب نمی‌ماند

عده‌ای از مردم از تأثیرات کارهای خیر آگاهی ندارند و تصورشان این است که حتماً باید مال یا منفعتی درقبال کمک به نیازمندان دریافت کنند. از تأثیرات کار خیر در زندگی این 2 بانو کافی است که بگویم. خداوند فرزندان صالح و سلامتی به این 2 بانو عطا کرده و به گفته خودشان از فرزندانشان راضی هستند و تأثیر کارهای خیر در زندگی فرزندان آنها مشهود است. رفتار و ‌منش این دو بانو به فرزندانشان منتقل شده و با وجود محدودیت‌های فراوان فرزندانشان هم در این راه قدم گذاشته‌اند.

شـما انتخاب کـن حسـابش با ما ! 

حفظ شأن نیازمندان

در محله نعمت‌آباد کمتر کسی است که به محفل قرآنی و مجلس روضه رقیه قادر‌نیا دعوت نشده باشد. «سمیه کشاورز» یکی از اهالی این محله است و درباره این موضوع می‌گوید: «چند سالی است که به سبب برقراری همین مجالس روضه و قرآن افتخار آشنایی با رقیه خانم را دارم. با خیّران بسیاری روبه‌رو بوده‌ام که فقط برای خودنمایی کمک می‌کنند. او علاوه بر‌‌ ترویج فرهنگ یاری رساندن به اهالی در مباحث تربیتی و قرآنی نیز حساس است و به حفظ شأن نیازمندان تأکید ویژه دارد. همین خصوصیت اوست که او را محبوب محله کرده است.»

                          ثریا عباسی و رقیه قادرنیا

دست خالی بر نمی‌گردید

اصول کار این بانوان خیّر برای کمک به اشخاص نیازمند در مرحله اول تحقیق و شناخت کافی است که در مراحل بعد منجر به حمایت مالی می‌شود. «صغری طاهری» یکی از همسایگان عباسی است و در این مورد می‌گوید: «با توجه به اینکه با ثریا خانم همسایه هستم همیشه شاهد بوده‌ام که نیازمندان از تمام نقاط، محل وقت و بی‌وقت به خانه ثریا خانم مراجعه می‌کنند. حتی اگر ثریا خانم آنها را نشناسد باز هم دل رئوفش اجازه نمی‌دهد که آن شخص دست خالی بازگردد. چند وقت پیش مشکلی برایم از لحاظ مالی پیش آمد که از این دوست عزیز تقاضای وام کردم. هرگز فکر نمی‌کردم که بتوانم در مدت زمان کوتاه به مبلغ وام دسترسی داشته باشم که به لطف ثریا خانم میسر شد. در حال حاضر بعد از خدا امید همه اهالی این بانوی انسان‌دوست است.»

سعادتی که نصیب هرکس نمی‌شود

یکی از خصلت‌های انسان مؤمن این است که از احوال همسایه خود خبر داشته باشد. رقیه قادر‌نیا درباره این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر مردم نسبت به کمک به نیازمندان بی‌تفاوت شده‌اند. یادم می‌آید از قدیم در محله‌ها رسمی بود به این عنوان که هر خانواده‌ای از آذوقه خود برای همسایه هم در نظر می‌گرفت اما امروزه ما حتی زحمت شناخت همسایه را هم به خود نمی‌دهیم. اگر همه افراد با هر توان مالی در وسع خود به دیگران کمک کنند دیگر نیازمندی در محله‌ها وجود نخواهد داشت. در این چند سالی که از خدا عمر گرفتم در صدد این بودم تا با سهیم بودن در کار خیر علاوه بر رضایت خدا رضایت خلق خدا را هم داشته باشم. از همه خیّران توانمند دعوت می‌کنم که به ما ملحق شوند و در این کار با ما سهیم شوند که خداوند آنها را بی‌حساب پاداش خواهد داد.»

شما هم به کار خیر دعوتید

در حال حاضر یکی از مشکلات عباسی و قادرنیا کمبود امکانات مالی است. این دو بانو از تمام خیّران و مردم عادی در محله‌ها دعوت به کار خیر می‌کنند و امید دارند با مشارکت مردم بتوانند نیمی از مشکلات محله را برطرف کنند البته تاکنون خیّران بسیاری به یاری این دو بانو شتافته‌اند. هر شخصی با هر وسع مالی می‌تواند به سرای محله نعمت‌آباد مراجعه و برای این کار خداپسندانه اعلام آمادگی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس