کد خبر 627692
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲

یک روزنامه انگلیسی نوشته به آماری دست یافته که بر اساس آن معلوم می‌شود انگلیس دومین صادر کننده تسلیحات در جهان بوده و دو سوم تجهیزات نظامی استفاده شده در خاورمیانه از سوی این کشور تامین می‌شود.

به گزارش مشرق، دو سوم تسلیحاتی که از سال 2010 تاکنون به کشورهای خاورمیانه فروخته شده، تسلیحات انگلیسی هستند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی اختصاصی با استناد به آمار و ارقام رسمی دولت نوشت، انگلیس دومین فروشنده سلاح در کل جهان است و بسیاری از این تسلیحات در قتل و کشتار در خاورمیانه به کار گرفته می‌شوند.

همچنین  ایندیپندنت نوشت، انگلیس از سال 2010 به بعد تسلیحات نظامی به 39 کشور از مجموع 51 کشور در لیست کشورهایی که آزاد و دموکرات نیستند، همچنین به 22 کشور از مجموع 30 کشوری که خود دولت  انگلیس منتقد حقوق بشر در آن‌ها است، فروخته است.

از مجموع تسلیحات فروخته شده بریتانیا طی ساله‌های 2010 تا 2016 دو سوم به کشورهای خاورمیانه فروخته شده و بی‌ثباتی و تهدیدات تروریستی را در این منطقه بالا برده است.

همچنین آمار دولتی انگلیس نشان می‌دهد این کشور طی 10 سال گذشته از متوسط فروش تسلیحات روسیه، چین یا فرانسه بیشتر فروش سلاح داشته و این تنها آمریکاست که از انگلیس جلوتر است.

دولت انگلیس جلوی فروش تسلیحات به کشورهای سرکوب‌گر مانند عربستان سعودی را نگرفته و تمام توافقات فروش تسلیحات با تایید و رای نمایندگان پارلمان انجام گرفته است.

نتیجه یک تحقیق مشترک از سوی روزنامه ایندیپندنت و کمپین مخالفان فروش سلاح نشان می‌دهد 10 میلیارد پوند تسلیحات نظامی انگلیسی از سال 2010 به بعد به کشورهایی فروخته شده که در لیست کشورهای آزاد نیستند و این بدین معناست که دموکراسی در این کشورها وجود ندارد.

همچنین حدود 8 میلیارد پوند تسلیحات انگلیسی به کشورهایی که خود انگلیس آن‌ها را ناقضان حقوق بشر می‌داند، فروخته شدند.

یکی از خریداران اصلی لیست تسلیحات انگلیس، عربستان سعودی است که بمب‌ها، موشک‌ها و جت‌های جنگنده بریتانیایی را خریداری می‌کند. از دیگر خریداران تسلحیات بریتانیا اسرائیل است که اجزای پهپاد و تجهیزات هدف‌گیری را خریداری کرده است.

«اندرو اسمیت»  عضو کمپین مخالفان فروش تسلیحات هشدار داد که وابستگی بریتانیا به صادرات تسلیحات به رژیم‌هیانامشروع بریتانیا را در مقابله با نقض حقوق بشر بی‌اثر می‌کند.

وی به ایندیپندنت گفت «این ارقام وحشتناک نشان می‌دهد که در قلب سیاست خارجی بریتانیا، ریا وجود دارد. دولت همواره به مام می‌گوید که برای گسترش حقوق بشر اقدام می‌کند اما برخی کشورهای سرکوب‌گر را تسلیح و حمایت می‌کند. تاثیر فروش تسلیحات برتیانیایی در یمن، جایی که جنگنده‌های بریتانیایی و بمب‌های آن هسته مرکزی تخریب‌های ائتلاف سعودی بوده، کاملا روشن است.»

اسمیت همچنین گفت «این رژیم‌ها فقط تسلیحات نمی‌خرند بلکه حمایت‌های سیاسی و مشروعیت می‌خرند.»

یک سخنگوی دولت بریتانیا مدعی شد رویکرد دولت به فروش تسلیحات سرسختانه بوده است و صادرکنندگان تسلیحات و دولت را مسئول دانسته و گفت که بر دولت واجب است تا هنگام فروش، چگونگی استفاده این تجهیزات را هم در نظر داشته باشند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    خوب این مشخصه که هر کسی خیال خرید داشته باشه به دنبال با کیفیت ترین اون میره.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    دور شدن از آرمان های اصیل اسلام و رویکرد سکولار در پوشش دینی و عدم اتحاد کشور های اسلامی عامل اصلی نفوذ غربی ها و جنگ و کشتار در خاورمیانه است.تقصیر خودمونه نه انگلیس
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    بازاریابش هم موثره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس