کد خبر 627343
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶

شاخص‌سازی‌های کاذب و مهندسی آمار در بازار بورس، هشدار کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه جام‌جم در این زمینه نوشت: هر مسئولی بر صندلی ریاست سازمان بورس تکیه می‌زند، روی شاخص کل بورس توجه ویژه‌ای داشته و به هر قیمتی قصد دارد آن را صعودی جلوه دهد و همین موضوع سبب شده تا سازمان بورس از درون با معضلاتی روبه‌رو شود. در زمان افت شاخص با شرکت‌های حقوقی تماس گرفته می‌شد تا اقدام به خرید سهام شرکت‌ها کنند تا از سقوط شاخص جلوگیری کنند و در زمان افزایش و حباب هم با فروش سهام، بازار را متعادل کنند، اما این‌گونه عملکردها و طرز تفکر، بازار سرمایه را با چالش جدی همراه کرده است.
 
بورس به عنوان نماد اقتصادی کشور این روزها با چالش‌هایی تازه دست و پنجه نرم می‌کند و مهندسی شاخص، اتهامی است که به بازار سرمایه وارد شده و برخی سهامداران خرد نسبت به این موضوع اعتراضاتی دارند.
 
به گزارش جام جم، از یکی دو سال گذشته تاکنون سهامداران بازار سرمایه چند بار نسبت به عملکرد سازمان بورس انتقاد کرده‌اند و همین موضوع باعث شد تا در مدت دو سال اخیر دوبار رئیس سازمان تغییر کند.
 
مهندسی شاخص بورس این روزها به یک بحران تبدیل شده به طوری که رسانه‌های حامی دولت از این موضوع انتقاد و گزارش‌هایی نیز در این زمینه منتشر کردند.
 
برخی کارشناسان نام این کار را بازارگردانی در بازار سرمایه می‌دانند اما بسیاری از سهامداران نسبت به عملکرد و نظارت سازمان بورس اعتراض دارند.
 
بهمن آرمان کارشناس بورس با انتقاد از عملکرد سازمان بورس گفت: در بورس که نماد اقتصاد کشور است، باید همه آمار و اطلاعات به صورت شفاف بازگو شود و واقعیت‌های اقتصاد کشور در آن نمود داشته باشد اما برخی شرکت‌ها با مهندسی شاخص بورس، اقدام به خرید و فروش سهام یکدیگر می‌کنند تا شاخص را بالا نگه دارند.
 
مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی هم گفت: زمانی که کشور در رکود است مسئولان بازار سرمایه سعی دارند تا شاخص را به نوعی بالا نگه دارند و برای این کار برخی شرکت‌ها سهام یکدیگر را خریداری می‌کنند تا آن را در پایه اصلی نگه دارند اما با این حال شاهد هستیم که بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون ضررهای زیادی به سهامداران متحمل کرده است.
 
سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه هم گفت: هر گونه دستکاری برای نمایش غیرعادی شاخص و بهره‌برداری‌های گروه‌های محدود از دستکاری قیمت تخلف بوده و این برخلاف قانون بازار سرمایه تلقی می‌شود و متولی اصلی رسیدگی به این گونه مسائل سازمان بورس است.
 
وی افزود: معاملات صوری که اکنون در برخی روزها در بازار سرمایه شاهد هستیم دارای چند ایراد اساسی است که مهم‌ترین آن دور شدن شفافیت از بازار سرمایه است.
 
از دیگر معضلات خرید و فروش‌های صوری، جذابیت کاذب برای ورود سرمایه است و سرمایه‌گذار را از حق خود که باید از واقعیات خبر داشته باشد، محروم می‌کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس