کد خبر 627005
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

ژیمناستیک ایران درحالی پنجاه سال است نتوانسته به بازیهای المپیک راه پیدا کند که یک کارشناس این رشته معقتد است نداشتن برنامه‌ریزی درست و هدفمند یکی از اصلی‌ترین دلایل این ناکامی است.

به گزارش مشرق، ژیمناستیک ایران بیش از ۵۰ سال به المپیک راه پیدا نکرده است. درواقع هرگز در طی این سالیان برنامه منظم و مدونی برای راهیابی ژیمناست‌های ایرانی به المپیک در نظر گرفته نشده است.

به نظر می رسد مسئولان ورزش نیز بی توجه به جایگاه و تعداد پرشمار مدالهای این رشته در بازی های المپیک هیچ نظارتی به عملکرد روسای چنین فدراسیونهای پایه و پرمدالی ندارند. همین می شود که علیرغم داشتن استعدادهای بیشمار ژیمناستیک ،ورزشکاران این رشته نه به مسابقات مهم اعزام می شوند و نه هرگز راهی برای کسب سهمیه پیدا کرده اند و گاها حتی از داشتن رقابتهای داخلی نیز محروم هستند.

حسن میرقائمی مربی سابق تیم ملی ژیمناستیک، کارشناس و داور بین المللی این رشته در خصوص رقابتهای ژیمناستیک المپیک ۲۰۱۶ ریو پاسخگوی سوالات بود. وی همچنین توضیحاتی در خصوص علل ناکامی ایران برای ورود به المپیک و همچنین راهکارهای مورد نیاز صحبت کرد.

* : بازیهای ژیمناستیک المپیک ۲۰۱۶ ریو را چطور دیدید؟
- میرقائمی: در المپیک ۲۰۱۶ ریو، چین پس از ۳۰ سال صدرنشینی در ژیمناستیک افت زیادی داشت و به رتبه سومی قناعت کرد. اما ژاپن پس از قهرمانی جهان در سال گذشته موفق شد  در این دوره قدرت خود را به معرض همه بگذارد. انگلیسی ها نیز موفق شدند به رتبه دوم دست پیدا کنند در حالی که هیچ کس هم نمی توانست بگوید آنها مثل المپیک لندن از امتیاز میزبانی استفاده کرده اند. چین با توجه به انتظاراتی که از آن می رفت در ریو بسیار ضعیف ظاهر شد و حتی یک مدال طلا هم نداشت.

* از نظر فنی بازیهای ژیمناستیک المپیک ۲۰۱۶ در چه سطحی بود؟
- از نظر حرکتی، المپیک ریو چیزی بیشتر از المپیک لندن نداشت. حرکات همان حرکت‌های قدیمی بود و آسیب دیدگی رخ داده هم فضا را ناخوشایندتر کرد. البته این اتفاقات شاید هر چند ده سال یکبار در رقابتهای بزرگ بیفتد.

* پدیده ژیمناستیک المپیک ریو چه کسی بود؟
- قهرمانی دختر هلندی در مسابقات شاید اتفاقی بود که کمتر کسی آن را تصور می کرد. معمولا ژیمناستیک بانوان در دست آمریکا، روسیه و یا رومانی است. در بخش آقایان در بارفیکس همیشه آلمانی ها قهرمان می شدند و این بار اوکراین به این مقام رسید. در پرش خرک همانطور که انتظار می رفت ژیمناست کره ای که دو حرکت این وسیله نیز به نامش ثبت شده است به مدال طلا رسید. در دارحلقه ورزشکار یونانی قهرمان شد. در خرک حلقه نماینده انگلیس با عملکرد خوب خود و جریمه کمی که داشت به عنوان قهرمانی رسید. در حرکات زمینی نیز ژیمناست انگلیسی اول شد و برزیلی ها در رده دوم و سوم قرار گرفتند.ورزشکار اوکراینی نیز در پارالل به عنوان قهرمانی رسید.

* آیا ژیمناستیک ایران فرصت المپیکی شدن دارد؟
- چرا که نه، پتانسیل های بسیار زیادی در کشور داریم که می توانند در رقابتهای بزرگ مثل بازیهای آسیایی و حتی المپیک هم شانس مدال باشند.

* با این حساب چرا ۵۰ سال است به المپیک نرفته ایم؟
- سوال خوبی بود. فکر می کنم چون هرگز برنامه ریزی صحیح و هدفمندی در این خصوص وجود نداشته است. هرگز سعی نشده است از تجربیات دیگران استفاده شود.باید مدیران به دنبال استفاده از تمام پتانسیلها و ظرفیت ها در کشور استفاده کنند. ما می توانیم در مسابقات مختلف به مدال برسیم. چه فرقی بین نخبه های کوچک ما و نخبه های کشورهای دیگر مثل چین است که آنها قهرمان تحویل می دهند و ما ناکام می مانیم.

* برخی علت عدم موفقیت ژیمناستیک را نبود تجهیزات می دانند نظر شما چیست؟
- با این موضوع موافق نیستم. شاید تنها بتوان کمبود تجهیزات در کشورمان را تنها در دو بخش زمینی و پرش خرک موثر دانست. وگرنه چه فرقی دارد دار حلقه یا بارفیکس نو باشد یا قدیمی؟!

* شما با جذب مربی خارجی موافقید؟
- من موافق مربی خارجی هستم اما مربی که شناخته شده باشد. باید یک گروه کارشناسی برای جذب مربی فعالیت کنند. بهترین مربیان ژیمناستیک با دستمزد ماهیانه ۵۰۰۰ دلار کار می کنند. جذب مربی هم شرایط خاصی دارد این مربی هم باید جوان باشد و هم توجه کنیم که در دو بخش جوانان و بزرگسالان در این خصوص تصمیم گیری شود.

* اما به نظر شما جذب مربی در رده سنی بزرگسالان کمکی به ژیمناست‌هایی که دیگر شکل گرفته اند می کند؟
- حرف شما منطقی است اما مربی در این رده سنی می تواند روی برنامه های داوری و جریمه حداقلی ژیمناست‌ها کمک کند.البته ما در کشور خودمان نیز مربیان و یا داوران برجسته ای داریم که با قوانین به روز داوری آشنا هستند و می توانند کمک کنند.

* برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ چه کنیم؟
- از همین حالا هم شروع کنیم دیر است. مهمترین رویدادی که برای ورود به المپیک دروازه ای بزرگ محسوب می شود نخستین رقابت جهانی پس از هر دوره المپیک است. یعنی حالا پس از بازیهای المپیک ریو، نخستین مسابقه جهانی به ۱۲ تیم برتر خود(که هر یک ۵ ژیمناست دارد) سهمیه المپیک می دهد. این یعنی ۶۰ سهمیه از ۹۸ سهمیه ژیمناستیک المپیک ۲۰۲۰ در همین نخستین رقابت جهانی توزیع می شود که ما هم می توانیم شانس خود را امتحان کنیم. پس از آن رقابتهای ورلدکاپ و مسابقات دیگری نیز برای کسب سهمیه المپیک وجود دارد هر چند با گذشت زمان کسب سهمیه نیز کم تعدادتر و به مراتب دشوارتر خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مد ایرانیها از نظر فیزیک بدنی مردم نسبتا قوی هیکل و زمخت هستند و مثل چینی ها و کره ای ها ظریف و کشیده نیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس