تصاویر ماهواره‌ای زاویه بهتری از سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام و دیگر ساخت و سازهای آل سعود در حریم کعبه را نشان می‌دهد که چگونه وجود این ماشین‌آلات غول‌پیکر در آنجا، جان زائران خانه خدا را تهدید می‌کند.

سرویس جنگ نرم مشرق- تصاویر ماهواره‌ای بدست آمده از حادثه سال گذشته سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام، عمق این فاجعه را از زاویه‌ بهتری نشان می‌دهد. این تصاویر در ایام برگزاری حج توسط مشرق منتشر می‌شود تا میزان تهدید جانی زائران خانه خدا به‌واسطه ساخت و سازهای آل‌سعود در حریم کعبه مشخص‌تر شود.
 
 تصاویر ماهواره‌ای جرثقیل قبل از سقوط:
تصاویر ماهواره‌ای از سقوط جرثقیل در مکه /// آماده (در سالگرد سقوط منتشر شود)
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 
 تصاویر ماهواره‌ای جرثقیل بعد از سقوط:
تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
برای نمایش در سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید
 
سقوط این جرثقیل در محوطه مسجدالحرام در 20 شهریور 94 که با چهاردهمین سالروز حملات ۱۱ سپتامبر هم‌زمانی داشت، در حدود 107 کشته و 238 زخمی بر جای گذاشت. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده‌اند، که در این میان ۱۵ زخمی و ۱۱ تن کشته از میان زائران ایرانی بوده است.
 
علت حادثه
 
برای سقوط جرثقیل علت‌های مختلفی بیان شده است؛ در جدیدترین گزارش‌ مرتبط، روزنامه عربستانی عکاظ نوشت: «یک شرکت مشاوره‌ای چند ماه پیش از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در یک گزارش کارشناسی، درباره خطر وقوع این حادثه هشدار داده بود». این روزنامه آورده است: «این گزارش سری که دستگاه‌های تحقیقاتی دریافت کرده‌اند، از ضعف و نقص در نظارت و سهل‌انگاری زیاد در تعامل با خطرات به‌کارگیری این وسایل پرده برداشته است».
 
سقوط جرثقیل در مکه 
 
تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
 
عکاظ پیش تر نیز اطلاعاتی را درباره این حادثه دلخراش منتشر کرده بود: «گزارش وزارت دارایی (سعودی) فاش می‌کند که این وزارتخانه،‌ 10 ماه پیش از سقوط جرثقیل، خواستار برچیده شدن آن شده بود». این گزارش مشخص می‌کند که وزارت دارایی سعودی حمایت مالی از استقرار جرثقیل را 10 ماه پیش از سقوط آن متوقف کرده و خواستار برچیده شدن آن شده بود، زیرا دیگر نیازی به این جرثقیل در آن مکان نبود و ادامه نصب آن بی‌فایده بود و باید منتقل می‌شد». با توجه به این گزارشات، معرفی مقصر اصلی سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به‌طور مشخص تعیین نمی‌شود، و نتیجه نهایی این تحقیقات هم به حاشیه رفتن مسئولیت مقامات آل سعود در رابطه با این فاجعه است.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیام خود به به کنگره عظیم حج، به مقصر بودن آل‌سعود در دو حادثه منا و سقوط جرثقیل اشاه می‌کنند و حکام سعودی را مقصر هر دو حادثه معرفی می‌کنند.
 
 تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
 
چکیده‌ای از جرثقیل باعث حادثه
 
این جرثقیل یکی از حرثقیل‌های به‌کار برده شده در ساخت و سازهای مسجد الحرام و بزرگ‌ترین جرثقیل در غرب آسیا (خاورمیانه) است. ارتفاع آن ۲۰۰ متر و پیش از حادثه در صحن‌های شرقی و شمالی مسجد الحرام استفاده می‌شد. مساحتی که جرثقیل استفاده می‌کند ۲۵۰ متر مربع است. این دستگاه جرثقیل غول‌پیکر ساخت آلمان و تنها دو مدل از آن در جهان وجود دارد. نسخه‌ای که در عربستان وجود دارد، مسئولش یک تکنسین آلمانی است.
 
سقوط جرثقیل در مکه

وظیفهٔ اصلی این جرثقیل انتقال خاک و موادی که از مسجدالحرام خارج می‌شود، بعلاوه انتقال وسایل مورد نیاز ساخت و ساز است و هدف از آن آسایش نمازگزاران و طواف‌کنندگان عنوان شده تا تأثیری روی حرکتشان نگذارد. با وجود این، جرثقیل فقط در هنگام انتقال بارهای بسیار سنگین استفاده می‌شود. این دستگاه ۷۵ تن در یک بار می‌تواند جابه جا کند و دارای زنجیرهای ضخیمی شبیه به تانک است که کمک می‌کند کنترل بر آن راحت‌تر شود و معمولاً قبل از استفاده آن را به مناطق مشخص برای استحکام بیشتر می‌بندند. جرثقیل در قسمت شرقی در مقام ابراهیم سقوط کرد.
 
 تصویر ماهواره ای سقوط جرثقیل در مکه
سقوط جرثقیل در مکه 
 
شهادت دانشمند فضایی ایران در حادثه جرثقیل
 
 احمد حاتمی، دانشمند ارشد علوم فضایی و استاد دانشگاه، در میان ۱۱ ایرانی است که بر اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در مکهٔ عربستان به شهادت رسیدند. پژوهشگاه فضایی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دکتر "احمد حاتمی کلشتری" روز جمعه در حالی‌که مشغول امدادسانی به مصدومان حادثه سقوط جرثقیل بود، دچار سانحه شد و بعد از انتقال به بیمارستان، جان به جان آفرین تسلیم کرد. حاتمی 55 ساله، عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران بود. وی در رشته مهندسی مکاترونیک فوق دکترا و در رشته مهندسی مکانیک طراحی کاربردی از انگلستان دکترا داشت. همچنین وی مدیریت چندین پروژه ملی از جمله طراحی و آزمایش مدل مقیاسی حامل، طراحی و آزمایش مدل مقیاسی رحا و ساخت دستگاه کشش نخ بدون تماس نوری را برعهده داشت».
 
سقوط جرثقیل در مکه 
 
هیچ‌گاه مشخص نشد که چگونه این دانشمند فضایی ایران که ابتدا از حادثه سقوط جرثقیل جان سالم به در می‌برد، اما بعد در حین کمک کردن به افراد مصدوم کشته می‌شود؛ یکی از فرضیات مطرح شده در رابطه با این حادثه، زیرنظر گرفتن احمد حاتمی توسط یکی از سرویس‌های جاسوسی است که در بزنگاه فضای بهم ریخته به علت سقوط جرثقیل، توانسته عملیات ترور این دانشمند ایرانی را عملیاتی کند و ایشان را به شهادت برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • حسین ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    2 1
    هر طوری من حساب میکنم نمیتونم قبول کنم سلسله حوادث حج سال گذشته سهوا بوده و همزمانی یک سری حوادث و حتی نام افراد دخیل در این حوادث عمد این قضیه را بسیار پر رنگ میکنه مثلا حادثه سقوط جرثقیل در ۱۱ سپتامبر سال گذشته و بصورت کاملا اتفاقی توسط شرکتی به نام برادران بن لادن! صورت گرفت ، این همزمانیها کاملا اتفاقیه دیگه؟؟؟!
  • ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    2 0
    آل سعود یهودی مخفیه یعنی شجره این ها به یهودیان خیبر می رسه که با اسلام دشمنی کردند و آخر سر حضرت علی (ع) کارشونو یکسره کرد برای همینه که انقدر با شیعه و ایرانی مشکل دارند قبل از انقلاب خیلی ها تعریف کردند که مردها به مکه مشرف می شدند اما همسرشون ناپدید می شد و ناچارا تنها باز می گشتند ، 2 دهه بعد انقلاب چندین بار از مسلمانان و خصوصا شیعیان و ایرانی ها کشتار کردند ولی شدت نداشت در این 10 سال کاملا شمشیرو از رو بستن با روند بشدت تصاعدی در فکر کشتار شیعه و ایرانین داخل عربستان پشت هم حوادث و زجرکش کردن عمدی و خارج عربستان پشت هم انتحاری در پاکستان ، عراق و ... راحت بگم هر ایرانی که به هر دلیل داخل خاک عربستان ، امارات ، قطر ، بحرین و کویته در معرض تروره و یا کشتار جمعی ، هر کی به این کشورها سفر کرد فقط خدا بهش رحم کنه که یکهو در یکی از همین حوادث !!!!!!! نمونه .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    3 1
    اشتباه بزرگ موقعی رخ داد که پس از رحلت امام روح الله دوباره با دولت خبیث سعودی تجدید رابطه کردیم. امام روح الله در سال 66 با این دولت صهیونی زاده قطع رابطه کرده بود
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 2
    شمام که دست بردار نیستید ، انگار توی این کشور ما هیچ اتفاق این چنینی نمی افته !!! مشرق جان همین چند وقت پیش چندین آتش سوری پشت سر هم رخ داد . همین دیروز برخورد جرثقیل با دکل برق در ستارخان کلی خسارت به بار آورد . بسه دیگه .
  • بی نام ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    1 0
    من در تعجبم که اینطور انسانهای خیلی مهم علمی و نظامی و .... را چطور راحت می فرستیم میان گله گرگها ؟؟؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    اگه اینقدر خوب فارسی نمی نوشتی فکر میکردم سعودی هستی ... بی خرد
  • ازاد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    نامردها میدونستن دانشمند ما کجا ایستاده عمدا جرثقیل رو انداختن روش
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    بیخیال تو برو همون کشکتو بساب
  • علی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام. دانشمند ما همراه دیگر هموطنان شهید میشن و حسرت حداقل یک تشر درست و حسابی از سوی دولت، به دلم می‌ماند. خدا رهبرمون رو نگهداره که اگر اقتدار و قاطعیت ایشون نبود خیلی وقت پیش این کشور رو در لفافه و محترمانه مستعمره کرده بودند.
  • وثوق ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    خواهشن بگید چی شده و پشت این موج سیاه نمای و افشاگری ها که تازه گی راه افتاده بر علیه عربستان چه سیاسی پنهانه و یا آماده سازی افکار و شوراندن عرق ملی جهت جنگه؟ و اگه سیاستی نیست چی شده حالا یادتون افتاده و چرا اون زمان از این تحلیل ها نبود؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    من نمی دونم کدومتون حق رو گفتید و حق با کیه...ولی توی زندگیم یک چیز رو خوب یاد گرفتم که هیچ وقت آدمی که حق گو هست از توهین و الفاظ و اقدامات زشت و ناروا برای اثبات سخن خود استفاده نمی کنه ...
  • ایزا ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    مگه ما زایرای امام رضا یا حرم حضرت معصومه رو کشتار جمعی کردیم؟! این چه استدلالیه شما داری ؟!
  • مهدی 90085 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    باید وزارت اطلاعات در موقع خروج افراد مهم از کشور به آنها هشدار دهد دانشمند در عربستان سیاستمدار در عراق (ترور بیولوژیکی) و........
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    وهابیها از طرف امریکا مامورند انتقام 11 سپتامبر دروغین را از ملت مسلمان بگیرند. مرگ بر وهابیت صهیونیسم زاده اصل.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    آخه من نمیدونم یک چنین افراد ارزشمندی را باید بفرستی تو کمین گرگها وکفتارها خانه خداوندسبحان مقدس ترین مکان می باشد اما باید قبول کنیم که متاسفانه الان درتصرف افراد پلیدی می باشد که نه تنها بویی ازاسلام نبرده اند بلکه بویی از انسانیت هم نبر ده اندپس بحث امنیت ملی وحفاظت چی میشه یک کمی نباید این ترورهاروپیش بینی می کردیم آخه دانشمندان ارزشمندوبرجسته ای راکه فوق دکترای مکاترونیک ودکترای مکانیک داردروباید به همین راحتی ازدست بدهیم ای دادبی داد افسوس افسوس وصدافسوس
  • دربدر ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    من فقط اينو ميدونم كه بايد خيلي با قدرت تر به ال سعود بي شعور جواب ميداديم .
  • علی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام. اون زمان هم علنا اعلام شد که آل سعود مسئول این فاجعه است و شواهدی هم ارائه شد که نشون می‌داد دست‌کم در امدادرسانی به عمد تعلل و کوتاهی کردند؛ اگر شما در جریان نبودید دلیل نمی‌شه که این مباحث قبلا مطرح نبودند. الان هم چون به سالگرد این واقعه نزدیک می‌شیم بدیهیه که باز یاد اونها رو زنده کنیم. یک لحظه خودمون رو جای خانواده‌های آن عزیزان بگذاریم؛ آیا به این راحتی کوتاه می‌آمدیم؟ اونا حمله سفارتشون رو هنوز پیگیری می‌کنند و ما؟
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    مگه متنو نخوندی؟ نوشته ایشون در جریان امداد به مجروحین جرثقیل بطور مشکوکی به شهادت میرسه
  • محمد محسن ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    ترور دانشمند ارشد فضایی ایران کار موساد بود.
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    اینکه دانشمند هوافضا را در اشفته بازار زدند خیلی عجیبه و بای دانشمندان ملل دشمن را هم اینطوری بزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس