نماینده طرقبه و چناران در مجلس با بیان اینکه فروش نفت بدون امکان دریافت پول آن نوع دیگری از ضرر و خسارت است و خوشحالی ندارد، گفت: برجام باید خیلی آرامش‌بخش‌تر از نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا باشد.

به گزارش مشرق، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر ظریف وزیر امور خارجه برای گرفتن «نامه آرامش‌بخش» از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تعامل بانک‌های خارجی با ایران، اظهار داشت: سیاست خارجی ما بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت بوده و هست و تمام مسئولان جمهوری اسلامی و مسئولان دیپلماسی در همه زمان‌ها این سیاست را یک سیاست کاملاً حکیمانه‌ای می‌دانستند.

وی با بیان اینکه ما باید کاملاً عزتمندانه با همه کشورهای دنیا رفتار کنیم، افزود: سیاست «نه شرقی، نه غربی» ما در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای حکیمانه ما باید کاملاً‌ بارز کنیم، ما باید در برخورد با قدرت‌های دنیال حکمت‌آمیز رفتار کنیم و از طرفی هم مصالح و منافع ملی کشور را مد نظر داشته باشیم.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس تصریح کرد: بنا بود برجام هم بر همین اساس به نتیجه برسد و قرارداد ما بر همین اساس با طرف‌های غربی منعقد شود، هنر ما باید این می‌بود که مسائل مختلف آینده را می‌دیدیم و عزتمندانه مطالبه می‌کردیم، حکیمانه در عرصه دیپلماسی ظاهر می‌شدیم و مصلحت‌جویانه هم در برخی زمینه‌ها عقب‌نشینی می‌کردیم، این چارچوبی بود که باید در برجام رعایت می‌کردیم.

وی تأکید کرد: امروز نزدیک به یکسال از امضای قرارداد برجام می‌گذرد و ما همچنان منتظریم که آمریکایی‌ها به وظیفه و تعهدات خودشان در توافق هسته‌ای عمل کنند، ما به تمام تعهدات خودمان عمل کردیم، 12 هزار کیلو اورانیوم را به خارج از کشور فرستادیم، طبق برجام فقط حق نگهداری 300 کیلو اورانیوم را داریم، ما رآکتور اراک را کاملاً‌ مسدود و بتن‌ریزی کردیم و فردو را هم کاملاً تعطیل کردیم، از طرفی هیچ مواد شکاف‌پذیری هم نمی‌توانیم در فردو داشته باشد، لذا فردو در زمینه هسته‌ای کاملاً تعطیل است، نطنز را هم تعطیل کردیم، منتظر بودیم که بالاخره این اقدامات ما نتیجه‌ای از آن طرف داشته باشد.

* غربی‌ها رفتار کاملاً فریب‌کارانه‌ای در برجام از خودشان نشان دادند

دهقان متذکر شد: تاکنون 1+5 در این زمینه رفتار کاملاً فریب‌کارانه‌ای از خودشان نشان دادند و به تعهدات‌شان هم عمل نکردند، آنان تحریم‌ها را برنداشتند، تنها چیزی که برخی از مسئولان دولتی را خوشحال کرده این است که بعد از برجام می‌توانیم نفت بیشتری بفروشیم اما هیچ خبری از پول نفت نیست، شاید در طول سال‌های متمادی در هیچ سالی مثل امسال ما با وضعیت تعطیلی پروژه‌های عمرانی مواجه نبودیم، الآن به نیمه سال رسیدیم اما هیچ پولی برای پروژه‌های عمرانی پرداخت نشده است.

*فروش نفت بدون امکان دریافت پول آن نوع دیگری از ضرر و خسارت را بر ایران تحمیل می‌کند

وی با بیان اینکه وضعیت مالی ما در کشور وضعیت خاصی است، اضافه کرد: برخی از دولتمردان خواشحال هستند که ما نفت می‌فروشیم، در حالی که وقتی نفت کشور را می‌فروشیم اما نمی‌توانیم پول آن را دریافت کنیم، نوع دیگری از ضرر و خسارت بر ما تحمیل می‌کند، مانند این است که ما نفت‌مان را به رایگان بدهیم، آیا این خوشحالی دارد که پول نفت فروخته‌شده خود را نتوانیم دریافت کنیم؟!

نماینده طرقبه و چناران در مجلس تأکید کرد: اگر پول نفت را دریافت می‌کنیم و در کشور خرج نمی‌شود، این هم باز سؤال دیگری است، تا جایی که ما خبر داریم، پولی در قبال نفت فروخته‌شده دریافت نمی‌شود، اما اگر پول دریافت می‌شود پس کجا خرج می‌شود؟ امسال تاکنون هیچ اعتباری برای پروژه‌های عمرانی که مهمترین نماد تحرک دولت در هر زمانی است، تخصیص پیدا نکرده است و همه پروژه‌های عمرانی در کشور یا تعطیل شدند یا نیمه‌تعطیل هستند.

*برجام باید خیلی آرامش‌بخش‌تر از نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا باشد

وی خاطرنشان کرد: ما به تعهداتمان در برجام عمل کردیم ولی آنها عمل نکردند، اینکه برخی از سیاست‌مداران و دولت‌مردان ما به دنبال این هستند که با یک «نامه آرامش‌بخش» از وزارت خزانه‌داری آمریکا، مشکل کشور حل می‌شود، جای تعجب دارد، برجام و یک قرارداد بین‌المللی که خیلی باید «آرامش‌بخش‌تر» از نامه‌ای باید که خزانه‌داری آمریکا برای ما بنویسد، این هم نوع دیگری از خوش‌بینی به آمریکایی‌هاست.

دهقان متذکر شد: اینکه تصور کنیم با یک نامه مشکلات کشور در پسابرجام حل می‌شود، اشتباه است، البته ما از هر اقدامی که در مسیر حل مشکلات مردم و رفع تحریم‌ها صورت گیرد، استقبال و تشکر می‌کنیم از اینکه مسئولان دیپلماسی کشور مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند.

* آمریکایی‌ها باید به تعهداتشان‌ در برجام عمل کنند

وی اظهار داشت: ما به دولتمردان گوشزد می‌کنیم که وقتی برجام با آن همه سر و صدا نتوانست کاری انجام دهد، وقتی رؤسای جمهور و وزرای امور خارجه چندین کشور بزرگ دنیا آمدند و قراردادی مانند برجام را امضا کردند ولی نتیجه‌ای از آن حاصل نشد، دیگر امروز نباید خیلی به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خوش‌بین بود، نباید تصور کرد «نامه آرامش‌بخش» وزیر خزانه‌داری آمریکا مشکلات را حل می‌کند، البته ممکن است این نامه به عنوان مُسَکّن و خوشحال‌کننده عمل کند، اما مشکلات ما حل نمی‌شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها باید بر اساس وظیفه‌ای که در برجام پذیرفتند، به تعهدات‌شان عمل کنند نه اینکه منتّی روی سر ما بگذارند و «نامه آرامش‌بخش» به ایران بدهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس