جناب آقای دکتر روحانی، مایل بودم این نامه را نیز به صورت خصوصی تقدیم دارم اما، از آنجا که نامه های قبلی بی پاسخ ماند و حتی اعلام وصول نیز نشد ناگزیر و بر خلاف میل آن را سرگشاده عرضه می کنم.

به گزارش مشرق، متن نامه سرگشاده  عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خطاب به رئیس جمهور درباره اظهارارات حجت الاسلام یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور به شرح ذیل است: 

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری
با سلام و عرض خسته نباشید ، مایل بودم این نامه را نیز به صورت خصوصی تقدیم دارم اما، از انجا که نامه های قبلی بی پاسخ ماند و حتی اعلام وصول نیز نشد ناگزیر و بر خلاف میل آن را سرگشاده عرضه می کنم.


جهت اطلاع، دستیار ویژه حضرت عالی در مصاحبه ای عنوان داشته است: "اهل سنت ایران می توانند در لابی سیاسی با عربستان موثر باشند." ( روزنامه ایران ، 7/6/95 ، ص 2)
در ارتباط با اظهارات این دستیار ویژه در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بیان نکاتی را ضروری میبینم :


1- سعودی ها در چند سال اخیر برای خارج نمودن صهیونیست ها از بحران ، ماهیت واقعی خود را آشکار نموده اند و با تمام توان در کنار آنان علیه جهان اسلام عمل می کنند تا شاید بتوانند موج بیداری اسلامی را سرکوب یا منحرف سازند. سهم ایران در این میان جسارت پلیس سعودی به نوجوانان زائر،خاموشی مظلومانه بیش از پانصد زائر در منی ، گسیل داشتن نیروهای تکفیری برای ماموریت های ایذایی به داخل ایران، محروم نمودن ایرانیان از حضور در مراسم حج تمتع، کمک به انگلیس و آمریکا در فعال سازی منافقین و ... بوده است. در ارتکاب این اعمال غیر انسانی نه نشانی از ندامت، نه پوزش خواهی و نه پرداخت غرامتی را شاهد بوده ایم؛ بنابراین ارائه پیشنهاد علنی برای پیشقدم شدن به منظور لابی با سعود یها آیا موضع عزت است یا ذلت؟


2- مراد دستیار ویژه حضرت عالی از اهل سنت ایران چه کسانی اند؟ زیرا افرادی می توانند در مقام لابی گری با سعودی ها بر آیند که مقبولیتی نزد آنان داشته باشند. اگر پیشنهاد دهنده محترم کمترین شناختی از عزیزان اهل سنت در کردستان، ترکمن صحرا و ... داشت، بر این واقعیت واقف می شد که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت ایران از وهابیت به عنوان فرقه ای دست ساخته دشمنان جهان اسلام (همچون بهائیت) برائت می جویند و از آن ابراز تنفر علنی می کنند. لذا اهل سنتی که ما می شناسیم نمی توانند نقشی در این زمینه ایفا نمایند. الا قلیلی که از تبلیغات وهابیت تاثیر گرفته و با سعودی ها ارتباط غیر آشکار دارند. طبعا این جماعت قادر به نقش آفرینی در چهارچوب پیشنهاد عرضه شده خواهند بود. بنابراین آیا ارائه چنین رهنمودهایی جز رسمیت دادن به این ارتباط و ارتقا جایگاه دارندگان آن خواهد بود؟


3- هرچند جناب عالی همچنین سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور عاقل تراز آنید که به چنین مشاوره هایی اعتنا نمایید. اما جای این سوال به طور جدی مطرح است که چنین دستیار ویژه ای که اظهارات و مواضع پر مسئله اش مانند آنچه در مورد عراق بر زبان راند و آن چه امروز مطرح ساخته که هم موجب تحقیر است و هم انحراف، اصولا به چه کار می آید؟


4- وادی ای که دستیار ویژه محترم در آستانه انتخابات در آن گام نهاده اند چندان جدید نیست بلکه برخی نیروهای هم مسلک ایشان در گذشته با چشمداشت به رای انتخاباتی، چنین خطاهای فاحشی را مرتکب شده اند. اما جامعه از شما به عنوان رئیس جمهوری انتظار دارد که به دستیاران خود اجازه ندهید با هر انگیزه ای عزت آنان را پایمال کنند.همچنین به عنوان به عنوان یک روحانی نمی پسندند منتسبان به جناب عالی به متمایلان به فرقه های پر مسئله به ظاهر دینی پر و بال دهند.


5- جناب آقای روحانی! در این شرایط که سعودی ها از هیچ دنائت و خباثتی دریغ نمی ورزند حتی اگر دستیار ویژه شما پیشنهاد توسل به یک قدرت منطقه ای برای لابی گری با این جماعت حاکم شده بر عربستان را می داد، در تعارض آشکار با عزت ملت ایران عمل کرده بود تا چه رسد به این رهنمود بدیع! بنابراین انتظار می‌رود به جای تشر زدن به وزیر محترم ارشاد، دستیار ویژه را مورد عتاب قرار دهید و وی را به رعایت شئونات ملت ایران اعم از شیعه و سنی دعوت نمایید.
در خاتمه ضمن پوزش از صراحت بیان، امیدوارم عنایت جناب عالی موجب شود که در چند ماه باقی مانده به انتخابات برخی صاحب منصبان برای حفظ موقعیت خویش بر هر شیوه ای متوسل نشوند.
توفیق روزافزون حضرت عالی را در راه خدمت به ملت شریف ایران از خداوند مننان خواهانم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    دیگه موقعشه که دستیارویژه رییس جمهور برکناربشه
  • رضا ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا رحم کنه از هر طریقی می خوان دوباره رای بیارند... منافع ملی و امنیت مردم رو به باد ندن خیلی کاره
  • مهدی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    یعنی اینقدر خوار و ذلیل شدیم که باید برای مذاکره با عربستان به وهابیون دخیل شویم . حاشا آقای دستیار ویژه مردم آزاده ایران هیچ وقت به چنین ذلتی تن نخواهند داد و به قول شهید رجایی : یک نان را 35 میلیون نفری میخوریم ولی تن به ذلت نمیدهیم . به حول و قوه الهی نسل وهابیت را مردمانی غیور و آزاده و شجاع از یمن و بحرین و ایران منقرض خواهند کرد .
  • علی ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    آقای سلیمی، هر که گریزد ز خراجات شاه خارکش قول بیابان شود . یادتان هست در دولت قبلی سر چیزهای کوچکی چه علم شنگه ای در میآوردید. آیا بی انصافی در گذشته باعث گرفتاری در چنین وضعیت نابسامانی نیست؟
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    فقط می تونم بگم ایولا به سیب زمینی!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    با سابقه امنیتی که آقای یونسی دارند ، این سوال جدی برای بنده پیش آمده که آیا ایشان فقط بخاطر انتخابات و رأی جمع کردن این حرف های ضد امنیتی را میزنند و یا برنامه دیگری در کار است ؟ مشرق جان لطفا روشنگری و تحلیل ارائه کنید با تشکر
  • یاس ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    درود بر دلیر مردان غیور میهن عزیزمان و ننگ ونابودی برای کسانی که عزت وشرف ایران عزیزمونو به تاراج میبرن
  • کریم ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    بد و بدتر ، هر دو را باید متذکر شد.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    در دیپلماسی باید از ظرفیتها استفاده کرد اقای بیسواد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    نمردیم معنای عزت دوم خردادی رو هم دیدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس