کد خبر 625115
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

شهر «جرابلس» واقع در شمال سوریه، نخستین شهر سوری است که ترکیه چهارشنبه گذشته در یک عملیات نظامی زمینی با پشتیبانی هوایی آمریکا آن را به طور مستقیم به اشغال در آورد.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری العهد، همزمان با اتهاماتی که در فواصل زمانی مختلف به ترکیه در ارتباط با حمایت از تروریست‌ها در سوریه وارد است، آنکارا در یک اقدام نظامی با ورود تانک های خود به شهر جرابلس در شمال سوریه آن را به اشغال مستقیم خود در آورد.

موقعیت جغرافیایی و  مسیر نظامی جرابلس

جرابلس از توابع استان حلب واقع در شمال سوریه است که در فاصله 125کلیومتری شمال شرق این استان یعنی دورترین نقطه شمال سوریه و در ساحل غربی نهر فرات قرار دارد.

بر اساس آمار سال 2004، جمعیت آن حدود 26 هزار نفر است که بیشتر آنان عشایر عرب هستند و کُردها فقط دو درصد جمعیت این شهر را تشکیل می دهند.

جرابلس آخرین شهر سوریه در نقطه مرزی ترکیه است که در نیمه دوم سال 2012 از کنترل ارتش سوریه خارج شد و تحت اشغال گروه تروریستی داعش قرار گرفت.

این شهر از همان روزهای نخست ناآرامی و بحران در سوریه به دروازه عبور ترورست هایی تبدیل شد که از ترکیه عازم سوریه می شدند.

نگرانی سوریه از پیشروی کُردها در جرابلس

در سال 2016 «نیروهای سوریه دموکراتیک» که یک گروه کُردی است با تسلط بر منبج تا 16 کیلومتری جرابلس پیش رفته و دامنه استقرار خود را در غرب رود فرات گسترش دادند.

در آگوست 2016 ترکیه از پیشروی این نیروها در غرب رود فرات و در نزدیکی مرزهای خود احساس خطر کرد از همین رو گروه‌های مسلح را تحت پوشش نیروهای  نظامی ترک و از راه زمینی و به طور مستقیم وارد جرابلس کرد و به این ترتیب این شهر از 24 آگوست جاری اولین شهر سوری است که ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه به طور مستقیم آن را به اشغال خود درآورد.
 
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس