ایران در گام نخست خود در مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی 2018 باید به مصاف قطر برود و این در حالیست که فوتبالدوستان همچنان در حسرت حضور متوالی در دو دوره پیاپی جام جهانی هستند، طلسمی که شاید این بار با کی روش شکسته شود.

شاگردان کی‌روش طلسم شکنی می‌کنند؟/ ایران به دنبال پنجمین حضور در جام جهانیسرویس ورزش مشرق - تیم ملی ایران در گام نخست خود در مرحله نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی 2018 روسیه از ساعت 21 پنجشنبه 11 شهریور به مصاف تیم ملی فوتبال قطر خواهد رفت.

شاگردان کی‌روش در یک گروه شش تیمی با تیم‌های قطر، کره جنوبی، چین، ازبکستان و سوریه همگروه هستند و در پایان تیم‌های اول و دوم به طور مستقیم راهی جام جهانی خواهند شد.
 
این دوره ششمین دوره ای است که دیدارهای انتخابی جام جهانی به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت برگزار می شود. نگاهی به پنج بازی اول ایران در ادوار قبلی نشان می دهد تیم ملی هرگز در بازی اول نباخته است.

همچنین دوبار از سه مرتبه ای که ایران بازی اولش را برده به جام جهانی صعود کرده است!

به همین بهانه نگاهی به عملکرد تیم ملی ایران در اولین دیدارهای آخرین مرحله انتخابی جام جهانی در ادوار گذشته انداخته ایم:

1974 آلمان غربی:
در اولین سال حضور ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی، مرحله نهایی این رقابت‌‌ها در آسیا و اقیانوسیه در دو منطقه A و B برگزار می‌شد که تیم ملی فوتبال کشورمان با سوریه، کره شمالی و کویت در گروه 2 منطقه B قرار گرفته بود.

ایران در نخستین دیدار خود در این دوره 14 اردیبهشت ماه 1352 در تهران به مصاف کره شمالی رفت که این دیدار در نهایت صفر – صفر به پایان رسید.

در نهایت پس از انجام بازی‌ها ایران با 4 برد، یک مساوی و یک باخت با 9 امتیاز صدرنشین گروه شد و پلی‌آف راه یافت تا به مصاف استرالیا، صدرنشین گروه 1 منطقه B برود. ایران در مجموع دو دیدار رفت و برگشت 3 بر 2 شکست خورد و در حسرت جام جهانی ماند.
 
اتفاق ویژه: تیم ملی برای اولین بار در تاریخ خود در استادیوم آزادی به میدان رفت و مقابل کره شمالی به تساوی بدون گل دست یافت. منصور رشیدی با مهار پنالتی کره شمالی مانع از شکست ایران در اولین حضور خود در آزادی شد.

1978 آرژانتین:
در این دوره اولین حضور ایران در جام جهانی رقم خورد. آخرین مرحله انتخابی جام جهانی این دوره در آسیا در قالب یک گروه 5 تیمی برگزار شد که ایران به همراه کره جنوبی، کویت، استرالیا و هنگ کنگ در این گروه قرار داشتند.
شاگردان کی‌روش طلسم شکنی می‌کنند؟/ ایران به دنبال پنجمین حضور در جام جهانی
تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین بازی خود در این مرحله 29 خردادماه سال 1356 میهمان تیم هنگ کنگ بود که با 2 گل حسین کازرانی و غفور جهانی موفق شد پیروز از میدان خارج شود.

در نهایت پس از پایان این مرحله ایران با 14 امتیاز بدست آمده از 6 برد و 2 مساوی با 4 امتیاز اختلاف نسبت به کره جنوبی توانست مقتدرانه به جام جهانی راه پیدا کند.
 
اتفاق ویژه: اولین صعود ایران به جام جهانی با مقتدرانه ترین شکل ممکن صورت گرفت . ایران فقط موفق به شکست کره جنوبی نشد ومقدماتی جام جهانی 1978 تنها دوره ای است که ایران بدون شکست این مسابقات را به پایان برد.

1982 اسپانیا:
ایران به خاطر جنگ تحمیلی نتوانست در مسابقات انتخابی جام جهانی شرکت کند. در این دوره کویت و نیوزیلند به عنوان نمایندگان آسیا و اقیانوسیه جواز حضور در جام جهانی را کسب کردند.

1986 مکزیک:
ایران مجددا به خاطر جنگ تحمیلی از حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی انصراف داد. در این دوره کره جنوبی تنها نماینده آسیا در جام جهانی بود.

1990 ایتالیا:
مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا این بار در 6 گروه 4 تیمی برگزار شد که ایران پس از دو دوره غیبت در گروه 5 این رقابت‌ها با چین، بنگلادش و تایلند در یک گروه قرار گرفت.

تیم ملی کشورمان در اولین بازی خود چهارم اسفندماه 1376 در تایلند مقابل این تیم قرار گرفت و با گل‌های کریم باوی، سیروس قایقران و محسن گروسی این تیم را 3-0 از پیش رو برداشت.

ایران در این دوره با 5 برد و یک باخت 10 امتیاز جمع کرد ما به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به چین از صعود به مرحله پایانی بازماند.

در آن سال امارات و کره جنوبی موفق به کسب جواز حضور در جام جهانی شدند.
 
اتفاق ویژه: مرحوم پرویز دهداری در میانه مسابقات کناره گیری کرد و دستیارش، رضا وطن خواه هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت. برای دور برگشت مهدی مناجاتی سرمربی شد ضمن آنکه چند تن از بازیکنان کلیدی به دلایل انضباطی از همراهی تیم در دور برگشت محروم شدند.

1994 ایالات متحده آمریکا:
این دوره با تغییرات زیادی نسبت به ادوار گذشته همراه بود چراکه این بار آخرین مرحله انتخابی جام جهانی در قاره آسیا در یک گروه 6 تیمی و به طور متمرکز در کشور قطر برگزار شد. در این گروه شش تیمی ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن، عراق و کره شمالی حضور داشتند.

ایران در اولین بازی خود در 24 مهرماه 1372 مقابل کره جنوبی 3 بر صفر شکست خورد و در پایان مسابقات هم شاگردان علی پروین با 2 برد، 3 باخت و 4 امتیاز پنجم شدند و از صعود بازماندند.

در این دوره عربستان و کره جنوبی توانستند بلیت خود را برای آمریکا رزرو کنند.
 
اتفاق ویژه: علی دایی در اولین روزهای حضور در تیم ملی گلزن برتر مسابقات مقدماتی در قاره آسیا شد و عنوان برترین بازیکن دور نهایی را نیز از آن خود کرد. مصدومیت عابدزاده در مرحله اول و عملکرد ضعیف غلامپور در مرحله نهایی مسابقات باعث شد تا بدترین عملکرد ایران در مقدماتی جام جهانی رقم بخورد.

1998 فرانسه:
دومین صعود ایران به جام‌های جهانی فوتبال در این دوره اتفاق افتاد. این بار مرحله نهایی مسابقات در 2 گروه 5 تیمی برگزار می‌شد که تیم کشورمان با عربستان، چین، قطر و کویت در یک گروه قرار داشت.

ایران گام اول را محکم برداشت و در روز 22 شهریور 1376 با درخشش مهدی مهدوی کیای جوان موفق شد چین را در خانه خودش 4 بر 2 شکست دهد. گلهای این بازی را کریم باقری، مهدوی کیا 2 بار و علی اصغر مدیرروستا به ثمر رساندند.

در نهایت اما ایران در گروه خود با 3 برد، 3 مساوی و 2 شکست با 12 امتیاز دوم شد و در پلی آف به مصاف تیم دوم گروه دیگر رفت. در پلی آف ملی‌پوشان کشورمان 3 بر 2 به ژاپن باختند و در شانس بعدی خود باید مقابل استرالیا به میدان می‌رفتند.

دیدار تاریخی ایران و استرالیا در پلی آف در دو بازی رفت و برگشت 3 بر 3 مساوی شد و تیم کشورمان به خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف دومین صعود خود به جام جهانی را جشن گرفت.
شاگردان کی‌روش طلسم شکنی می‌کنند؟/ ایران به دنبال پنجمین حضور در جام جهانی
در این دوره از جام جهانی ایران، عربستان، کره جنوبی و ژاپن نمایندگان آسیا بودند.
 
اتفاق ویژه: والدیر ویرای برزیلی پس از عدم توفیق در صعود مستقیم جانشین مایلی کهن شد و با دو تساوی و یک شکست ایران را به جام جهانی برد و رکورد جالبی از خود بر جای گذاشت! خداداد عزیزی نیز با به ثمر رساندن گل صعود به یک اسطوره در تاریخ فوتبال تبدیل شد. کریم باقری نیز با زدن 7 گل در بازی با مالدیو رکورد جدیدی در تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی ثبت کرد.

2002 ژاپن-کره‌جنوبی:
به گزارش مشرق، در این دوره که دو کشور آسیایی کره جنوبی و ژاپن میزبان آن بودند، بازی‌ها در دو گروه 5 تیمی برگزار شد و ایران با عربستان، بحرین، عراق و تایلند در یک گروه قرار گرفت.

تیم ملی در اولین دیدار خود در این مرحله 10 شهریور 1380 در تایلند بدون گل متوقف شد. در نهایت تیم فوتبال ایران با 4 برد، 3 مساوی و یک شکست با 15 امتیاز بعد از عربستان دوم شد و بازهم به پلی آف راه یافت.

ایران در پلی آف نخست خود در مجموع دو دیدار رفت و برگشت امارات را 4 بر صفر برد و به دور بعدی پلی آف راه یافت. ایران این بار با خاطره خوشی که از حماسه ملبورن داشت به مصاف جمهوری ایرلند رفت اما در مجموع دو دیدار رفت و برگشت 2 بر یک شکست خورد و از صعود به جام جهانی بازماند.
شاگردان کی‌روش طلسم شکنی می‌کنند؟/ ایران به دنبال پنجمین حضور در جام جهانی
در این دوره عربستان، کره جنوبی، ژاپن و چین نمایندگان آسیا در جام جهانی بودند.
 
اتفاق ویژه:بحرین با متوقف کردن تیم ملی در تهران و شکست آن در منامه مانع اصلی صعود ایران به جام جهانی شد. روش بازی و وقت کشی های زیاد بازیکنان این تیم باعث شد تا ” فوتبال بحرینی” وارد ادبیات فوتبال ایران شود. ایران با پیروزی 19- صفر مقابل گوام رکورد بهترین پیروزی تاریخ تیم ملی را ثبت کرد.

2006 آلمان:
در این دوره مسابقات مرحله نهایی در قالب دو گروه 4 تیمی برگزار شد و ایران با ژاپن، بحرین و کره شمالی در یک گروه قرار گرفت. شاگردان برانکو در اولین بازی خود 21 بهمن 1383 در بحرین با نتیجه صفر – صفر متوقف شدند اما در نهایت با 4 برد، یک مساوی و یک باخت با 13 امتیاز بعد از ژاپن دوم شد و مستقیم به جام جهانی راه یافت.
 
شاگردان کی‌روش طلسم شکنی می‌کنند؟/ ایران به دنبال پنجمین حضور در جام جهانی 
در این دوره عربستان، کره جنوبی، ایران و ژاپن تیم‌های آسیایی بودند که در جام جهانی حضور داشتند. 
 
اتفاق ویژه: برخلاف ادوار قبلی، مسابقات مرحله اول برای ایران سخت تر از دور دوم بود. شکست مقابل اردن در تهران و تساوی تا لحظات پایانی مقابل قطر لحظات سخت و پراضطرابی را برای تیم ملی رقم زده بود ، اما گل دقیقه 90 هاشمیان ایران را به دور دوم رساند. 
2010 آفریقای جنوبی:
این دوره از مسابقات در دو گروه 5 تیمی برگزار شد که ایران با کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و امارات در یک گروه قرار داشت. ایران در این مسابقات در گام اول در شانزدهم شهریور 1387 در عربستان با گل جواد نکونام این تیم را متوقف کرد و در نهایت پس از پایان بازی‌ها با 2 برد، 5 مساوی و یک باخت تنها 11 امتیاز جمع کردیم و چهارم شدیم تا حسرت حضور دو دوره مستمر در جام جهانی همچنان بر دل ایرانی‌ها بماند.

کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا تنها تیم‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه در آفریقای جنوبی بودند.
 
اتفاق ویژه: ایران برای اولین بار در یک دوره مقدماتی جام جهانی با 3 سرمربی به میدان رفت. تیم ملی فقط با یک باخت خانگی مقابل عربستان از صعود بازماند. با این وجود در بازی آخر با کره جنوبی نیز تا دقیقه 82 تیم ملی به جام جهانی راه یافته بود، اما گل پارک همه رویاها را نقش بر آب کرد.

2014 برزیل:
تیم‌های آسیایی حاضر در آخرین مرحله انتخابی جام جهانی در دو گروه 5 تیمی قرار گرفتند که ایران با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان در یک گروه قرار گرفت.

شاگردان کارلوس کی‌روش در اولین بازی خود در 14 خرداد 91 با گل محمدرضا خلعتبری ازبکستان را در خانه خودش شکست دادند و این شروع خوب اما پایان شیرینی هم داشت. جایی که ایران در پایان این مرحله با 5 برد، یک مساوی و 2 باخت بالاتر از کره قرار گرفت و به عنوان صدرنشین گروه برای ریو بلیت گرفت.
در این دوره ایران، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا نمایندگان منطقه آسیا و اقیانوسیه در جام جهانی بودند.

2018 روسیه:
این بار هم ایران در مرحله آخر مسابقات انتخابی حضور دارد و با تیم‌های قطر، کره جنوبی، چین، ازبکستان و سوریه همگروه است که تیم‌های اول و دوم به طور مستقیم راهی روسیه خواهند شد. ملی پوشان کشورمان برای دومین بار در تاریخ مراحل انتخابی جام جهانی در بازی ابتدایی میزبان هستند و باید در مصاف اول از عنابی پوشان قطر پذیرایی کنند.
 
حالا باید ببینیم تیم ملی کشورمان می‌تواند با طلسم شکنی برای اولین بار حضور در جام جهانی را در دو دوره متوالی تجربه کند یا نه.
 
گفتنی است؛ تیم ملی کشورمان در اولین دیدارهای خود در مرحله نهایی انتخابی جام های جهانی تا کنون 4 برد، 4 مساوی و تنها یک شکست در کارنامه داشته است و به نظر می رسد قطر روز پنجشنبه کار سختی مقابل شاگردان کارلوس کی روش خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ورزش بی فایده ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    نتیجه این تیلیاردها آخرش چی میشه
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    فقط دولت احمدینژاد جام جهانی میرفتیم الان بعیده
  • داودی ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    در سال 1986 علاوه بر کره جنوبی عراق هم به جام جهانی مکزیک رفت
  • داودی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    در سال 1986 علاوه بر کره جنوبی عراق هم به جام جهانی مکزیک رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس