مراسم تشییع پیکر زنده یاد «داود رشیدی» با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به هنر او، از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم تشییع پیکر داود رشیدی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان با حضور بسیاری از هنرمندان و چهره های فرهنگی و سینمایی و عموم علاقه مندان وی از مقابل تالار وحدت آغاز شد.
 
 بسیاری از علاقه مندان مرحوم داود رشیدی باوجود اعلام ساعت ٩ صبح برای آغاز مراسم تشییع پیکر وی از ساعاتی قبل در محوطه تالار وحدت گرد هم آمده‌اند.
 
پیکر داوود رشیدی بر دوش هنرمندانی چون رضا کیانیان، بیژن امکانیان، داریوش فرهنگ و رضا ناجی وارد محوطه تالار وحدت شد. این مراسم با ازدحام بیش از حد مردم و با قرائت قرآن بر پیکر داوود رشیدی درحال برگزاری است. 

 محوطه بیرونی تالار وحدت مملو از افرادی است که پوسترهای بازیگر سریال هزار دستان را در دست دارند و با صورتی نمناک از اشک به این پوسترهای نگاه می‌کنند.

 تشییع «داود رشیدی» با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد +عکس

چشمتان که به هر سمت از این حیاط می‌افتد عکس‌هایی از حضور مرحوم داوود رشیدی را در سریال و فیلم‌های مختلف می‌بینیم و یاد و خاطره هنرنمایی‌های او در آثاری چون مختارنامه، امام علی (ع)،‌ولایت عشق و هزار دستان برایتان تداعی می‌شود.

بر اساس این گزارش بخشی از حیاط تالار وحدت پوشیده از صندلی است که برای میهمان‌های در نظر گرفته شده، روبروی در ورودی تالار جایگاهی برای سخنران و حضور میهمان‌ها روی صندلی در نظر گرفته شده است. سبدهای گل در گوشه گوشه‌ای از این حیاط و در کنار دیوار چیده شده است. هنرمندان بسیاری در این فضا حاضر شدند تا برای آخرین بار با دوست و همکار قدیمی خود وداع کنند.

از چند خیابان مانده به خیابان استاد شهریار موتور و ماشین‌های پلیس بسیاری دیده می‌شود که برای نظم دادن به این مراسم آمده‌اند.

 در این مراسم علاوه بر خانواده برومند و رشیدی  چهره هایی همچون پرویز پرستویی، علی نصیریان، سپند امیر سلیمانی، علیرضا زرین دست، افشین سنگ چاپ، رضا درمیشیان ،داریوش فرهنگ، جمشید مشایخی، پرویز پور حسینی، بهمن فرمان آرا، رضا بنفشه خواه، مهدی سلوکی، آهو خردمند، مهدی فقیه، اصغر همت، مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حسین فریدون معاون رییس جمهور، ایوبی رییس سازمان سینمایی و دیگر هنرمندان سینما نیز حضور یافتند.
 
 
آغاز مراسم تشییع پیکر «داوودرشیدی» تا دقایقی‌دیگر
 
 مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و «امین تارخ» به نمایندگی از انجمن بازیگران روی سن آمد و در سخنانی گفت: براستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. داوود رفت اما هیبت مدیری متعهد را بر جای گذاشت و طنین صدایش برایمان ماندگار شد. همه بازیگران سینمای ایران مدیون او هستند.

وی ادامه داد: اما کودکی و قصه‌گویی بانویی به نام احترام برومند برای بچه‌ها ماندگار شد. بچه‌ها، لیلی سینا و فرهاد عزبز زنده باشید. بانوی بزرگ سعادتمند باشید.
 
 تشییع «داود رشیدی» با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد +عکس
 
تارخ گفت: به راستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. جشن جایزه گرفتن و عزای رفتن امثال کیارستمی و رشیدی. در هیچ مقطعی از تاریخ سینمای ایران؛ این حجم اتفاقات خوش و ناخوش وجود نداشته اما تا شیرینی جشن را نفهمیم تلخی عزا را درک نمی‌کنیم. داود رشیدی رفت و غم از دست دادنش سخت و جانگداز بود. او همه چیز را خوب دید و غمی در دل داشت و طنین صدایش همیشه هست و بازیگران صدای سینمای ایران خود را مدیون رشیدی می‌دانند.
 
تارخ در پایان صحبت هایش به احترام برومند و خانواده رشیدی تسلیت گفت و بیان کرد: این خانواده خوشبخت بودند و بخش زیادی از این خوشبختی مدهون زحمات احترام برومند است.
 

تشییع «داود رشیدی» با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد +عکس

**نصیریان: داوود هرگز نمی‌خواستم برای تشییع تو بیایم

سخنران بعدی مراسم «علی نصیریان» بود که علی‌رغم حزن بسیار از درگذشت دوست دیرینه‌اش، در سخنانی گفت: داوود من هرکز نمی‌خواستم برای تشییع و بدرقه تو به این صحنه بیایم. من می‌خواستم تا آخرین لحظه با تو روی صحنه باشم.

وی با بیان اینکه داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید در ایران بود، اظهارداشت:تئاتری که می‌گویم منظور جنبشی از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بود که در اواسط دهه ۳۰ متولد شد و در دهه ۴۰ به ثمر نشست. در حقیقت مهم‌ترین بخش‌های زندگی او در تئاتر گذشت. او یکی از پنج بازیگری بود که در سریال «هزاردستان» زنده یاد علی حاتمی هم حضور داشت و در آموزش هم کارهای بزرگی انجام داد. در حقیقت او یکی از ستون‌های تئاتر ایران بود.

 نصیریان تصریح کرد: داوود رشیدی در ابتدای کار خود بسیار به روز و جدید بود. حتی تا امروز نوین بودن آن ادامه داشت. داوود رشیدی در انتخاب نقش و کارگردانی بسیار متفاوت عمل می کرد چرا  که امروزی و مدرن بود.

این بازیگر سینما  تصریح کرد: داوود رشیدی در آموزش بسیار دست داشت و بسیار تربیت کرد و در مدیریت فرهنگی و هنری چه در شورای تئاتر و اداره هنرهای دراماتیک تلاش گر بود و باعث پیشرفت کار تئاتر بود، رشیدی یکی از ستون های تئاتر ایران بود و کارهای بسیاری برای پیشرفت تئاتر ایران کرد.
 
آغاز مراسم تشییع پیکر «داوودرشیدی» تا دقایقی‌دیگر

**مشایخی: قبل از مرگ به فکر هم باشیم

همچنین «جمشید مشایخی» نیز در سخنانی گلایه‌آمیز عنوان داشت: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست و زنده است، او را نمی‌بینیم اما وقتی از دنیا می‌رود همه درباره‌اش حرف می‌زنیم. چرا داوود زمانی که بیمار بود کسی سراغش را نگرفت؟ الان که دیگر بین ما نیست چه فایده‌ای دارد که از او حرف بزنیم؟

وی تصریح کرد: همسر داوود در دوران سخت بیماری عاشقانه در کنارش بود و برای او زحمات بسیاری کشید. ما در فیلم‌های بسیاری همبازی بودیم و همیشه او را استاد خود می‌دانستم. این غم بزرگ را به همه تسلیت می‌گویم و امیدوارم قبل از مرگ به فکر هم باشیم.

سیاوش تهمورث بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درا دامه مراسم به روی سن آمد و گفت: رسمی که در کشور ما نیست این است که تا زمانی که بازیگری زنده است بیایند و از او بپرسند چه می کنی؟ تا امثال من در زمان بودن  همکار و استادم حرف بزنیم.

وی افزود: اولین کارحرفه ای که بنده وارد تئاتر شدم و دیده شدم با داوود رشیدی بود در سال 1347.داوود رشیدی به دلیل مهربانی ، بلند نظری و بلند همتی اش بود که همه دوستش داشتند در فیلم هایی که بازی می کرد حتی با دوبله هیچ ظاهر خشنی از آن دیده نمی شد. او آنقدر مهربان، خوشرو و همیشه آماده پذیرایی از همه بود. روحش شاد و یادش گرامی. 
 
آغاز مراسم تشییع پیکر «داوودرشیدی» تا دقایقی‌دیگر +عکس 
 

**مرادخانی: یادمان نرود که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفت

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: از مردمی که امروز به این مراسم آمده‌اند و حضور دارند تشکر می‌کنم. خداوند این بزرگی را به هرکسی نمی‌دهد. شرایطی که او برای تئاتر ایران فراهم کرد، قابل تقدیر است. از همسر و دختر او صمیمانه تشکر می‌کنم که در این مدت همراه او بودند و همچنین به پرفسور رشیدی فرزند ایشان که خود را از راه دور به اینجا رسانده‌اند نیز تسلیت می‌گویم. یادمان نرود و فراموش نکنیم که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است.

آغاز مراسم تشییع پیکر «داوودرشیدی» تا دقایقی‌دیگر +عکس 

**فرهنگ: من و مهدی هاشمی حاضر بودیم رایگان با داوود رشیدی کار کنیم

داریوش فرهنگ از جمله دیگر هنرمندان کشورمان نیز در سخنانی با بیان اینکه من سخنان زیادی درباره داوود رشیدی زمان حیاتش گفتم که کسی آنها را پیگیری و مطالبه نکرد، اظهارداشت: سال ۴۷ بود که اولین تئاترم با نام «در انتظار گودو» را با همکاری او شروع کردم که در زمان خودش کولاک کرد.

وی عنوان داشت: من و مهدی هاشمی به او گفته بودیم که حاضریم در کارهایت با تو مجانی کار کنیم چون به او ارادت ویژه‌ای داشتیم. داوود رشیدی مردی بلند نظر و مهربانی بود و به همین دلیل هم مردم او را دوست داشتند. لحن او در آثارش مهربان بود و ایثارگری در وجودش موج می زد. روحش شاد و امیدوارم رسانه‌ها تا زمانی که همکاران ما زنده هستند به سراغ شان بروند.

 
 آغاز مراسم تشییع پیکر «داوودرشیدی» تا دقایقی‌دیگر +عکس
 
 در ادامه مراسم همسر داوود رشیدی احترام برومند به رو صحنه آمد و گفت: من قصد نداشتم صحبت کنم. همه به ما محبت کردند.مردم ، خبرنگاران، هنرمندان، از کل ایران برای کمک به ما زنگ زدند. شما اینقدر خوبید که دولت مردان تحت تاثیر قرار می گیرند.وقتی مردم اهمیت بدهند دولتمردان هم اهمیت می دهند.برای شادی روح کیارستمی و داوود من صلوات بفرستید.

بنا بر این گزارش مشخص شد جمعه همین هفته ساعت 16 در مسجد بلال صدا و سیما هم مراسم گرامیداشتی برای داوود رشیدی برگزار خواهد شد.

در پایان مراسم نماز میت با اقامه حجت السلام داعی بر پیکر هنرمند پیشکسوت خوانده شد و به سوی خانه ابدی تشییع شد.
 

تشییع «داود رشیدی» با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد +عکس 
 
  
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    اینکه خاک سیهش بالین است اختر چرخ ادب پروین است گر چه جز تلخی از ایام ندید هر چه خواهی سخنش شیرین است صاحب آنهمه گفتار امروز سائل فاتحه و یاسین است دوستان به که ز وی یاد کنند دل بی دوست دلی غمگین است خاک در دیده بسی جان فرساست سنگ بر سینه بسی سنگین است بیند این بستر و عبرت گیرد هر که را چشم حقیقت بین است هر که باشی و زهر جا برسی آخرین منزل هستی این است آدمی هر چه توانگر باشد چو بدین نقطه رسد مسکین است اندر آنجا که قضا حمله کند چاره تسلیم و ادب تمکین است زادن و کشتن و پنهان کردن دهر را رسم و ره دیرین است خرم آن کس که در این محنت‌گاه خاطری را سبب تسکین است به مناسبت درگذشت هنرمند متعهد .فاتحه مع الصلوات
  • سلمان ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    خوب و بد بودنش را بگذاریم به عهده خداوند که به حساب همه خیلی سریع رسیدگی می کند. بازیگر اصلی خداست در راه رضای او حرکت کنیم زیرا ممکن است در قیامت انسانها از قضاوتهای بی دلیل و حمایت و تمجیدهای خود شرمنده شوند.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    درود بر دکتر محمود احمدی نژاد که در عمل به فکر نخبگان فرهنگی بود و با اهدا نشان درجه یک هنر و فرهنگ بر افتخارات داوود رشیدی افزود
  • صحرا ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    آمدی دیدی و پیروز شدی. شک نکن جناب رشیدی عزیز که زنده تر از خیلی زندگانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس