کد خبر 623356
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱

ميرزايوسف آشتياني: يوسف‌آباد كه خياباني مشهور در تهران است از معروف‌ترين جاهايي ا‌ست كه ميرزايوسف، ‌آباد كرده.

به گزارش مشرق، پسوند برخي محله‌ها در تهران «آباد» است؛ حسن‌آباد، يوسف‌آباد و...  
 داستان از اين قرار است  كه وزرا و صدراعظم‌هاي دوران قاجار رسمي داشتند مبني بر اينكه هركدام باغي يا ملكي را‌ آباد مي‌كردند و بنام خودشان می گذاشتند:
 
اميركبير: او در زمان صدارت خودش عمارت و باغ و‌آبادي اميرآباد را ساخت. هروقت هم فراغتي مي‌يافت براي استراحت يا نوشتن چيزهايي كه نياز به تمركز داشت به اين عمارت مي‌رفت.
 
حاجي‌ميرزا آقاسي: نام اصلي او حاجي ملاعباس بيات ايرواني بوده و آخرين صدراعظم محمدشاه قاجار. او روستاي عباس‌آباد را كه در محدوده خارج از تهران آن زمان قرار داشت‌ آباد كرد. همين محله عباس‌آباد و اراضي معروفش كه تپه‌هاي سرسبز و زيبايي در تهران هستند و‌‌ آباداني عباس‌آباد به سال 1262 هجری قمری برمي‌گردد.
 
نظام‌الملك: ميرزاعبدالوهاب‌خان نظام‌الملك در اوايل سلطنت مظفرالدين شاه وزير ماليه شد. او هم يكي از محله‌های تهران را با نام نظام‌آباد، در زمان خودش‌آباد كرد.
 
ميرزايوسف آشتياني: يوسف‌آباد كه خياباني مشهور در تهران است از معروف‌ترين جاهايي ا‌ست كه ميرزايوسف، ‌آباد كرده.
 
او به خاطر درستكاري و كارداني مورد توجه و اعتماد اميركبير بود و همچنين ناصرالدين‌شاه هم به او علاقه‌مند بود و برايش احترام قائل مي‌شد. ميرزايوسف زمين‌هاي زيادي در اطراف تهران از ناصرالدين‌شاه خريد و‌آباد كرد. حسن‌آباد، يوسف‌آباد، بهجت‌آباد و ونك از باغ‌هاي مستوفي‌الممالك بود كه حالا محله‌هايي به همين نام‌ها در تهران داريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس