کد خبر 623214
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳

اقدام وزارت نفت در حذف کارت سوخت با اعتراض و انتقاد کارشناسان مواجه شده است.

به گزارش مشرق، مجلس روز چهارشنبه بنابر درخواست وزارت نفت، کارت سوخت را حذف کرد. محمود خاقانی کارشناس اقتصاد انرژی درباره این اتفاق به روزنامه فرهیختگان گفت: ای کاش کارت‌های سوخت فعال بود. هنوز متوجه نشدیم که چرا وزارت نفت و نمایندگان مجلس رأی به حذف این کارت‌ها دادند. فعال بودن کارت سوخت این امتیاز را داشت که خودروها چه زمانی و چقدر مصرف می‌کنند. هر زمان و به هر دلیلی اقتصاد کشور نیاز داشت درباره فرآورده‌های نفتی یک سیاست اقتصادی را در جایی مطرح کند، کارت سوخت کار را آسان می‌کرد.
 
با این حال وزارت نفت باید مردم و کارشناسان را قانع کند که به چه دلیل کارت سوخت را حذف کرده است، در غیر این صورت از میدان به در کردن کارت‌ها از گردونه صنعت معاملات انرژی می‌تواند سودهای کلانی را نصیب قاچاقچیان کند.
 
همچنین سیدعلی ادیانی‌راد نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی در روزنامه جام جم نوشت: سامانه هوشمند کارت سوخت یک پروژه مهم ملی بود که لازم است در حفاظت و نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشیم چون این سامانه کاربردهای بسیاری در بحث آمارهای موردنیاز کلان کشور دارد. کاهش زمینه شفاف مصرف سوخت، دومین اثر حذف کارت سوخت است که از این پس تنها سامانه‌ای که توان اعلام آمار از مصرف سوخت را در اختیار داشت، دیگر نخواهیم داشت و همین امر می‌تواند زمینه اخلال در برنامه‌ریزی‌های تأمین سوخت مورد نیاز کشور و همچنین ذخیره‌سازی منابع استراتژیک بنزین را فراهم کند.
 
وی می‌افزاید: از این پس قاچاق قابل رصد نیست، به این ترتیب که دیگر مسئولان امکان رصد محل بارگیری و همچنین میزان خروج سوخت از کشور را نخواهند داشت، چون همواره بر این باوریم که سوخت داخل کشور مصرف شده است.
 
حسن بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس هم معتقد است: حذف کارت سوخت، چراغ سبز به قاچاق بود. با استفاده از کارت‌های سوخت می‌توانستیم میزان تولید، مصرف و حتی قاچاق را محاسبه کنیم، اما در حوادث غیرمترقبه قطعاً با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد و مصرف افزایش چشمگیری خواهد داشت.
 
این نماینده مجلس گفت: این که عنوان می‌شود انگیزه قاچاق سوخت کم شده این طور نیست به این دلیل که قیمت بنزین در ایران هزار تومان و در کشور ترکیه حدود 6000 تومان است در نتیجه همچنان این انگیزه وجود دارد و باید کارت سوخت مورداستفاده قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: نباید پروژه‌ای که میلیاردها از پول بیت‌المال برای کشور خرج شده را به راحتی کنار بگذاریم.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    قاچاق؟بنزین ما رو هیج کجا هزار تومن پول نمیدن!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس