کد خبر 62280
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶

انتصاب يكي از عوامل شكست اسرائيل در جنگ لبنان به عنوان فرمانده نيروي دريايي، علاوه بر ضعف اين نيرو، معضل قحط الرجال در ارتش اسرائيل را آشكار كرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از فارس، ضعف مفرط رژيم صهيونيستي در بخش نيروي دريايي و مناقشات دريايي اين رژيم با لبنان از يك سو و معادله جديد سيد "حسن نصرالله " دبيركل حزب‌الله لبنان از سوي ديگر در زمينه نبرد متقابل دريايي و هدف قرار گرفتن تاسيسات دريايي اسرائيل در صورت حمله اسرائيل به تاسيسات نفتي لبنان باعث شده است كه اسرائيل در ماههاي اخير توجه ديرهنگامي به بازسازي بدنه مورد اغفال قرار گرفته نيروهاي دريايي خود كند.

ماجراي يك انتصاب جنجالي

در همين راستا "ايهود باراك " وزير جنگ رژيم صهيونيستي تغييرات اساسي در اين بخش ايجاد كرده و به جاي " اليعازر ماروم "، سرتيپ "رام روتبرگ " را به عنوان فرمانده جديد نيروي دريايي اين رژيم تعيين كرده است.

البته نكته جالب و حائز اهميت در اين انتصاب كه پيام‌هاي زيادي نيز دارد، سابقه قبلي روتبرگ در نيروي دريايي اسرائيل است، وي همان كسي است كه بر اساس اعلام كميته تحقيق وينوگراد كه براي بررسي شكست اسرائيل در جنگ لبنان تشكيل شده بود، مسئول شكست اطلاعاتي مربوط به بمباران ناوچه "حانيت " در جنگ 33 ‌روزه عليه لبنان شناخته شده است.
روتبرگ در گذشته فرماندهي "گردان 13 " را بر عهده داشته است كه يگان كماندو وابسته به نيروي دريايي است و در زمان جنگ 33 روزه عليه لبنان نيز فرمانده يگان اطلاعات وابسته به نيروي دريايي بود كه در جريان بمباران ناوچه "حانيت " در روزهاي نخست جنگ مسئول شناخته شده و مورد توبيخ قرار گرفت.

*فقدان نيروي انساني زبده در نيروي دريايي اسرائيل

بر همين اساس كارشناسان نظامي بر اين عقيده هستند كه رژيم صهيونيستي علاوه بر فقدان بازدارندگي و توانايي تجهيزاتي در نيروي دريايي خود از فقدان نيروي انساني توانمند نيز رنج مي‌برد و انتصاب يكي از جنجالي ترين فرماندهان نيروي دريايي در رأس اين نيرو مي‌تواند دليلي بر اين مدعا باشد كه اين رژيم دست كم در كوتاه مدت موفق به يافتن گزينه‌اي مناسب براي ماروم كه بايد بازنشسته ميشد، نشده است.

*تلاش عجولانه صهيونيست‌ها براي تقويت نيروي دريايي

جنب و جوش رژيم صهيونسيتي براي تقويت عجولانه نيروي دريايي بعد از مناقشات اخير اين رژيم و لبنان بر سر منابع نفتي در مرزهاي دريايي ايجاد شده است، اين تلاش‌ها بويژه بعد از آن تقويت شد كه دبيركل حزب‌الله لبنان معادله جديد خود در مورد تاسيسات نفتي را مطرح كرد و اسرائيل را به رعب و وحشت انداخت، بر مبناي همين معادله بود كه شركت‌هاي نفتي سراسر دنيا با اطمينان از امنيت خود در درياي مديترانه براي پيشنهاد جستجوي منابع گازي در مرزهاي لبنان با يكديگر به رقابت پرداخته‌اند و در طرف مقابل اسرائيل نيز به دنبال اين است كه بازدارندگي خود را در برابر غافلگيري‌هاي حزب‌الله افزايش دهد.

*اسرائيل درك درستي از تجهيزات حزب‌الله ندارد

اين ترس و وحشت در سخنان بيشتر مقامات صهيونيست قابل مشاهده است، به عنوان مثال "يارون ليوي " رئيس اطلاعات نيروي دريايي ارتش رژيم صهيونيستي اخيرا اذعان كرد كه حزب‌الله و حماس موشك‌هايي در اختيار دارند كه مي‌تواند بنادر اسرائيل و پايگاه‌ها و زيربناهاي اقتصادي آن در نزديكي بنادر و سواحل را هدف بگيرد.
وي گفت، اسرائيل مي‌داند كه حزب‌الله موشك‌هاي ساحل به دريا از نوع سي 802 دارد، شناخت سكوي‌هاي گازي اسرائيل و موقعيت‌يابي آن نيز كاري آسان است و حتي با اينترنت نيز مي‌توان اين موقعيت را پيدا كرد.

اين معما وقتي براي تل‌آويو پيچيده‌تر مي‌شود كه هنوز درك درستي از نوع تجهيزات در اختيار حزب‌الله ندارد و نمي‌داند كه اين حزب با چه قدرتي مي‌تواند در جنگ آينده وارد ميدان شود.

بر اساس گزارش‌هاي مراكز مطالعاتي غرب تجهيزات احتمالي حزب‌الله در نبرد دريايي آينده مي تواند شامل قايقهاي تندروي چيني و زيردريايي‌هاي كوچك، مين‌هاي دريايي نوع اي ام 52، موشك‌هاي روسي ياخونوت براي هدف قرار دادن كشتي‌ها در مرزهاي جنوبي سرزمين‌هاي اشغالي باشد.

*ضعف نيروي درياي تل‌آويو و ناكارآمدي تلاش براي تقويت آن

اين در حالي است كه به علت تمركز رژيم صهيونيستي به نيروي هوايي و زميني، نيروهاي دريايي رژيم صهيونيستي در طول ساليان گذشته عقب افتادگي ملموسي داشته و نمي‌تواند عمليات مهم و گسترده در منطقه انجام دهد، در طول سالهاي گذشته نيز سران اسرائيل همواره عمليات محدود و مشخصي را براي اين نيروها بر اساس توانمندي آنها در نظر گرفته بودند.
بنابراين به نظر مي‌رسد اين اقدامات عجولانه و تلاش‌هاي آمريكا در اين مسير مانند برگزاري مانورهاي مشترك نيز نمي‌تواند در كوتاه مدت فايده‌اي براي رژيم صهيونيستي داشته باشد و آنها را از تنگنايي كه الان با آن مواجه هستند، خارج نمايد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس