یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفت: دکتر شریعتی نگاه تحسین‎آمیزی به شهید مهدی عراقی داشت و درباره‎ وی معتقد بود مسائلی که خود در دانشگاه سوربن فراگرفته حاج مهدی عراقی در طی دوران مبارزه و حضور در زندان آموخته است.

به گزارش مشرق، مجتبی سلطانی احمدی در تبیین اقدامات شهید عراقی پس از آزادی از زندان گفت: حاج مهدی عراقی در بهمن ماه 1355 پس از 13 سال حضور در زندان آزاد شد و بعد از آزادی دست از فعالیت‎های مبارزاتی و سیاسی نکشید، بلکه به فعالیت‎های خود شدت بخشید و در انسجام نیروهای مبارز سیاسی اعم از مذهبی و غیر مذهبی و همچنین وحدت بین کلیه‎ گروه‎های مسلحانه مسلمان علیه رژیم پهلوی با محوریت رهبری امام خمینی تلاش‎های مؤثری کرد.
 
وی افزود: یکی از دوستان و هم‎رزمان عراقی بعد از آزادی ایشان از زندان به او توصیه می‎کند که با توجه به حضور طولانی در زندان دست از فعالیت‎های سیاسی و مبارزاتی کشیده و به کسب و کار و امور زندگی و خانواده خود بپردازد و مأموریت‎های سیاسی خطرناکی که احتمال دستگیری در آن است را به او واگذار کند اما شهید عراقی عزم خود برای ادامه‎ مبارزه با رژیم پهلوی را این‎گونه بیان می‎دارد که: «آدم تا زنده است باید نمازش را خودش بخواند» این نکته‎ بسیار مهمی بود چون نشان‎دهنده این مسئله بود که عراقی فعالیت‎های سیاسی را مانند نماز واجب می‎داند.
 
نویسنده کتاب «مبدأ نهضت» درباره نگاه مهدی عراقی به جریان روشنفکری دینی گفت: عراقی اهل عمل بود و دکتر علی شریعتی را می‎ستود، چون به نظر او شریعتی روشنفکری عملگرا بود و «فرهنگ انقلابی مذهب را به عالم و آدم عرضه کرده بود.» برخلاف دیدگاه‎های رایج که منجر به قطب بندی‎هایی در بین صاحب‎نظران در طیف‎های مختلف فکری شده است، از جمله صف‎بندی روحانیت و روشنفکران در تحولات تاریخی، مهدی عراقی در این زمینه دچار لغزش مطلق‎انگاری نشده است، بلکه ضمن مقلد صدیق مرجعیت و امام بودن، قدر و منزلت روشنفکرانی همچون علی شریعتی را پاس می‎دارد و حتی علت ناکامی نهضت‎های قبل از انقلاب اسلامی را عدم وجود نیروهای پیوند زننده‎ روشنفکران با جامعه و مذهب می‎داند و در بیان خاطرات خود می‎گوید: «اگر این فاصله‎ای که استعمار تا آن روز بین قشر روشنفکر و مذهب ایجاد کرده بود، این فاصله امروز هم حاکم بود، باز هم امروز آن جور که باید و شاید این جنبش اسلامی نمی‎توانست نضج بگیرد، این یک واقعیتی است که باید بپذیریم، اگر که حرکت خود حاج آقا، اگر که فرهنگ انقلابی خود دکتر شریعتی نبود... امروز هم همان جریانات [حاکم] بود. فرسنگ‎ها راه فاصله بود بین روشنفکر و مذهب...» به همین دلیل است که عراقی در خاطراتش به بیان منصفانه‎ی ضعف‎های روحانیت و روشنفکران در نهضت ملی شدن صنعت نفت می‎پردازد.
 
نویسنده کتاب «نامۀ نیمۀ خرداد» در ادامه گفت: دکتر علی شریعتی هم نگاه تحسین‎آمیزی به شهید مهدی عراقی داشت. بعد از آزادی عراقی از زندان ملاقاتی بین مرحوم دکتر علی شریعتی و شهید مهدی عراقی در منزل آقای اباالفضل توکلی بینا  با حضور صاحب‎خانه و مرحوم ناصر میناچی از بنیان‎گذاران حسینیه ارشاد صورت می‎گیرد.
 
در این جلسه حاج مهدی عراقی تحلیلی از شرایط حاکم بر جامعه، وضعیت رژیم و اوضاع زندان ارائه می‎کند به طوری که تحسین دکتر علی شریعتی را بر می‎انگیزد و می‎گوید: مسائلی را که خود در دانشگاه سوربن فراگرفته حاج مهدی عراقی در طی دوران مبارزه و حضور در زندان آموخته است.
 
نویسنده کتاب «پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران» درباره‎ فعالیت‎های فرهنگی شهید عراقی بعد از آزادی از زندان گفت: شهید عراقی بعد از آزادی از زندان در جلسات شرکت سبزه که نوعی فعالیت‎های سیاسی در کنار کار فرهنگی و آموزشی و تفریحی بود، شرکت می‎کرد و حتی یکی از سهام‎داران آن بود.
 
وی ادامه داد: هدف از تأسیس این شرکت انجام فعالیت‎های تفریحی و ورزشی برای خانواده‎های مذهبی و متدینی بود که امکان استفاده از فضاهای تفریحی و پارک‎ها را به دلیل شرایط نامساعد بی‎حجابی و مسائل دیگر نداشتند. یکی دیگر از فعالیت‎های ایشان در سال 1356 تشکیل گروه ندای اسلام به کمک دیگر زندانیان آزاد شده‎ مؤتلفه‎ اسلامی در ارتباط با دکتر بهشتی و شهید مطهری بود. این گروه تشکیلاتی انتشاراتی بود که کلیه‎ اعلامیه‎ها و کتاب‎های ممنوعه‎ی اسلامی را چاپ و تکثیر می‎کرد.
 
نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی» درباره‎ی خطر به انحراف کشانده شدن انقلاب اسلامی از نظر شهید عراقی گفت: عراقی ضمن گوشزد کردن خطر به انحراف کشانده شدن انقلاب اسلامی در برابر آزادی‎ها و اصلاحات ریاکارانه رژیم برای تغییر در مسیر انقلاب اسلامی و به بیراهه کشاندن آن با مطرح کردن افراد ملی‎گرا از جمله جبهه ملی و نهضت آزادی با تحلیلی زیرکانه و واقع‎گرایانه اعلام می‎کند که بایستی طوری عمل کرد که عناصر مذهبی که بیشتر فشارها و شکنجه‎ها و کشته دادن‎ها را تحمل کرده‎اند، متشکل و تحت رهبری امام خمینی به حرکت ادامه دهند.
 
وی ادامه داد: این مسأله دلیلی بر تحلیل عمیق مهدی عراقی است که در این برهه‎ زمانی، خطر نهضت آزادی را در به انحراف کشیده شدن انقلاب اسلامی کمتر از جبهه ملی نمی‎داند. به این صورت بدون هرگونه مماشات با هر گروهی که اعتقاد به ولایت نداشتند و یا انحرافی در عمل و افکار داشتند، با نهایت دقت و احتیاط برخورد می‎کرد. بر اساس همین اعتقاد، شهید عراقی که از تحولات سازمان مجاهدین در سال 1354 سخت درس عبرت گرفته بود، زمانی که به ساماندهی روابط میان گروه‎های مذهبی مبارز مشغول بود، درباره‎ی برقراری رابطه با جنبش مسلمانان مبارز مخالفت کرد.
 
نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید صادق امانی» در پایان گفت: عراقی به جهت خاستگاه و نوع ظهور در عرصه‎ سیاست یکی از متفاوت‎ترین چهره‎های انقلاب اسلامی بود. او نه به واسطه‎ حضور و تحصیل در حوزه به جرگه‎ مبارزان پیوست و نه به دلیل جایگاه علمی و دانشگاهی در جامعه میان شخصیت‎های کلیدی نظام جای گرفت. در واقع شهید عراقی را می‎توان یکی از طرفداران و هواداران انقلاب و امام خمینی دانست که از متن توده‎ی مردم برآمد و به دلیل وفاداری مخلصانه‎اش به رهبری انقلاب در زمره‎ معتمدان و نزدیکان به امام خمینی قرار گرفت، تا جایی که امام خمینی او را برادر و فرزند خود خواند و در شأنش گفت: «او می‎بایست شهید می‎شد، برای او مردن در رختخواب کوچک بود.»
 
لازم به ذکر است، کتاب‎های «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی» و «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید صادق امانی» به قلم مشترک امین عزیزی و مجتبی سلطانی احمدی توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس