عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از رفتار دولت درباره نحوه محاسبه آمار صادرات غیرنفتی، گفت: دولت صادرات میعانات گازی و پتروشیمی را جزو صادرات غیرنفتی محاسبه می‌کند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دولت حمایت از تولید ملی را در درجه دوم اهمیت قرار داده است، اظهار داشت: آنچه که در طی سه سال گذشته برای دولت اولویت داشته، روابط خارجی و موضوع برجام بوده است، به همین خاطر مسئله صادرات و واردات هم تحت تأثیر این موضع دولت است.
 
وی افزود: دولت در صدد این است که مقداری بیشتر به صادرات بپردازد، از این جهت نشانه‌هایی وجود دارد که صادرات در حال افزایش است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دولت صادرات میعانات گازی و پتروشیمی را جزو صادرات غیرنفتی محاسبه می‌کند و طبعا به همین دلیل وزن صادرات غیرنفتی افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: این کار مناقشه دارد و بسیاری از اقتصاددانان به آن ایراد می‌گیرند.
 
این اقتصاددان اظهار داشت: طی این سه سال که از عمر دولت آقای روحانی گذشته، حمایت جدی از تولید داخلی مشاهده نمی‌کنیم، مگر اینکه رویکرد دولت در یک سال باقیمانده تغییر کند. نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 8 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک با زیر 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، بیان داشت: دولت اخیرا با تأمین نقدینگی مورد نیاز این تولیدکنندگان، درصدد ایجاد رونق در آنهاست؛ معتقدم کار خوبی است اما بسیار دیر.
 
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در تبیین دلیل برخورداری تنها اندکی از واحدهای تولیدی از حمایت نظام بانکی، تأکید کرد: بخش اعظمی از منابع و نقدینگی بانک‌ها در دست تعدادی از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ بلوکه شده و به سیستم بانکی برگشت نمی‌کند، مکرر هم تمدید مهلت و قرارداد و تجدید تأمین مالی می‌شود، به همین دلیل بانک‌ها قدرت وام دهی به واحدهای تولیدی ندارند.
 
وی افزود: دلیل دیگر این است که بانک‌های ما به صورت گسترده‌ای بنگاه‌‌داری کرده و نقدینگی را به بنگاه‌های خود تزریق می‌کنند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تاکنون این‌طور نبوده که برجام بتواند موجب جذب سرمایه خارجی به شرکت‌های داخلی شود، افزود: به همین دلیل بنگاه‌های تولیدی ما نتوانستند از برجام منتفع شوند، تعامل و همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی هم تنها در حد گفت‌وگو بوده است.
 
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه یک شکاف ثروت و فقر در جامعه به وحود آمده است، بخشی از این شکاف را مربوط به عملکرد بانک‌ها در پرداخت سود بدون ریسک به صاحبان سپرده‌های کلان دانست و گفت: این مسئله موجب به وجود آمدن درآمد سرشار برای سپرده‌گذاران شده و با توجه به افزایش این سپرده‌گذاران، طبیعی است که واردات کالاهای لوکس برای قشر خاصی که استفاده از کالاهای خارجی را برای خود مایه عزت و احترام می‌دانند، بیشتر می‌شود.
 
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بالا بردن تعرفه واردات کالاهای لوکس خارجی را به عنوان راهکاری به دولت برای مقابله با مصرف این کالاها مطرح کرد.
 
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه معتقد نیستم که در بورس شاخص‌سازی صورت می‌گیرد، افزود: یک بازار بورس داریم و یک سازمان بورس؛ سازمان بورس، سازمان ناظر است و نظارت می‌کند تا آمار‌سازی نشود، شرکت‌های بورسی از نظر ابعاد کار و فعالیت از اهمیت بالایی برخوردارند؛ به همین دلیل، بهترین شرکت‌ها در بورس هستند و اینها را نمی‌شود مقیاس رشد اقتصاد و خروج از رکود تلقی کرد.
 
وی عملکرد شرکت‌های بورسی، اقبال مردم به خرید سهام، کاهش نرخ سود بانکی و انتقال مقداری از منابع از بانک به بورس را از علت‌های اساسی رشد شاخص بورس ارزیابی کرد.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    البته از اول هم جزء غیر نفتی حساب می شد -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس