کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب هشت مدال شد و نتوانست تعداد مدال های خود در المپیک ۲۰۱۲ لندن را تکرار کند.

به گزارش مشرق، کاروان ورزشی ایران با نام امام رضا (ع) در المپیک ۲۰۱۶  ریودوژانیرو در ۱۴ رشته کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و شنا شرکت کرد.

وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو رشته هایی بودند که موفق شدند هشت مدال (۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز) را برای ایران به دست بیاورند.
کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد سه طلایی کاروان ایران در ریو بودند.
کمیل قاسمی نیز تنها مدال‌آور نقره ایران در المپیک ریو بود.
سعید عبدولی و قاسم رضایی در کشتی فرنگی، حسن رحیمی در کشتی آزاد و کیمیا علیزاده در تکواندو توانستند ایران را صاحب ۴ مدال برنز کنند.
ایران در المپیک لندن صاحب ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۲ برنز شد (با احتساب تغییر رنگ مدال کیانوش رستمی) اما در این دوره نتوانست حتی تعداد مدال طلای خود را به عدد چهار برساند.

کیانوش رستمی

در این دوره اتفاقات قابل توجهی هم برای کاروان ایران رخ داد از جمله ناکامی بسیاری از چهره‌های شاخص ورزش ایران از جمله احسان حدادی در دوومیدانی، حمید سوریان و امید نوروزی در کشتی فرنگی و بهداد سلیمی در وزنه‌برداری بود.
تیم های ملی کشتی آزاد و وزنه برداری از نظر کیفیت مدال و همچنین نتیجه گرفتن عملکرد بهتری نسبت به دوره پیش داشتند اما تکواندو، کشتی فرنگی و دوومیدانی ناکام های کاروان ایران بودند.

کشتی فرنگی در ۲۰۱۲ لندن سه طلا را به دست آورد اما در این دوره تنها دو برنز را کسب کرد تا افت شدیدی داشته باشد.

تکواندو نیز در بخش مردان برخلاف دوره‌های قبلی المپیک نتوانست مدال‌آور باشد و از المپیک سیدنی(اولین دوره برگزاری تکواندو در المپیک) تاکنون این نخستین دوره‌ای است که ایران در بخش مردان مدالی کسب نکرده است.
در دوره گذشته تکواندوکاران توسط باقری معتمد یک نقره را به دست آوردند اما در این دوره تمام مردان ایران که شانس طلا بودند به هیچ مدالی نرسیدند.
در مقابل، کیمیا علیزاده توانست اولین مدال المپیک را در تاریخ ورزش بانوان ایران به دست آورد و همچنین تکواندوی بانوان را صاحب مدال کند.

در دوومیدانی نیز از نظر مدالی شرایط ایران خوب نبود. احسان حدادی تنها شانس ایران در المپیک نتوانست مدال آوری خود را در المپیک تکرار کند و حتی به فینال هم نرسید.
اما حسن تفتیان موفق شد برای نخستین بار راهی نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر شود تا از این نظر نتیجه خوبی برای کاروان دوومیدانی ایران ثبت شود هرچند دیگر نفرات تیم ملی دوومیدانی در المپیک دور از انتظار ظاهر شدند.

سهراب مرادی

در شمشیربازی سابر نیز مجتبی عابدینی تا پای کسب مدال پیش رفت که در نهایت موفق نشد اما مقام چهارمی او پیشرفتی برای این رشته ورزشی محسوب می‌شود. این برای نخستین بار بود که شمشیربازی از ایران موفق شده بود به چنین سطحی از المپیک برسد.

اما تیراندازی نیز در حالی که در المپیک لندن یک فینالیست داشت(ششمی الهه احمدی)، در بازیهای ریو دو فینالیست داشت که در نهایت الهه احمدی و نجمه خدمتی به ترتیب ششم و هشتم شدند.

والیبال نیز که برای اولین بار سهمیه المپیک گرفته بود، در مرحله یک چهارم نهایی از دور رقابتها کنار رفت.

سایر رشته ها نیز نتایج چشمگیری نداشتند.

حسن یزدانی


نتایج ایران بعد از انقلاب اسلامی در بازی های المپیک:

۱۹۴۸ لندن: یک نقره و یک برنز
۱۹۵۲ هلسینکی: ۳ نقره، ۴ برنز
۱۹۵۶ ملبورن: ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز
۱۹۶۰ رم: یک نقره و ۳ برنز
۱۹۶۴ توکیو: ۲ برنز
۱۹۶۸ مکزیکوسیتی: ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز
۱۹۷۲ مونیخ: ۲ نقره و یک برنز
۱۹۷۶ مونترال: یک نقره و یک برنز

۱۹۸۸ سئول: یک نقره
۱۹۹۲ بارسلون: یک نقره ودو برنز
۱۹۹۶ آتلانتا: یک طلا، یک نقره و یک برنز
۲۰۰۰ سیدنی: ۳طلا و یک برنز
۲۰۰۴ آتن: ۲طلا، ۲ نقره و ۲ برنز
۲۰۰۸ پکن: یک طلا و یک برنز
۲۰۱۲ لندن: ۴ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز

۲۰۱۶ ریو: ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جمشید ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    باسلام کاروان امام هشتم با هشت مدال اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این همه جایزه های مالی و غیر مالی قرار دادن از طرف نهادهای دولتی و غیر دولتی برای مدال آوران چه منطقی داره ... ورزشکاران عزیز ما ابتدا نیاز به ساختارها و برنامه ریزهای استراتژیک و مدیریت شده دارند و سیستم ورزشی کشور نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت و در جهت کشف و پرورش استعدادهارو داره. وقتی این ساختارها درست شد و زیربنا ها و مدیریت ها و امکانات شکل گرفت بعد برید اینقدر جایزه جایزه کنید بعضی ها! کشور ما قبل از نیاز به پول نیاز به نیروهای زبده مدیریتی و فعال و باهوشی داره که سختی راه رو تحمل کنند!!!! خیلی از مشکلات با پول حل نمیشه و خیلی از قله ها با پول دست یافتنی نیست. اقتصاد نفتی مارو داغون کرده حتی توی قلب ورزشمونم تاثیر گذاشته و ی جورایی با تنبلی و مفت پول در آوردن از نفت اینم میشه که بخوایم با پول قهرمان بسازیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بگذریم از اینکه ورزش حرفه ایی و پهلوانی خودش باید وارد مدار تولید و اقتصاد و دیپلماسی عمومی و فرهنگی ورزشی بشه ... برید بپردازید به برنامه ریزی مدیریتی استراتژیک برای هر فدراسیون و به طور مجزا و به دور از سیاسی بازی متدها نوین قهرمانی با زمینه پهلوانی رو رقم بزنید . البته حمایت مالی و غیر مالی از ورزشکاران هم باید باشه و به همشون و به بعضی از مسئولان خدا قوت میگم.
  • ایرانی ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مقصر کمتر مدال گرفتن دولت سابقه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    واقعا بضاعت ما همینقدره تازه از میانگین هم بهتر بودیم ولی یادش بخیر دوره حاج محمود
  • خان محمدعلی آقا ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای گودرزی وزیر ورزش و مثلا جوانان و آقای هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ، دستمریزاد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • کارشناس ورزش ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    برادر من حرف شما درست ولی قبول کن نمیشه که 20 تا ترمیناتور ورداریم ببریم!! بابا حتی یه بازی داوری به نفع ایران نبود مگه میشه!! چرا باید سرمربی و سه ورزشکار تیم ملی تکواندوی ایران الان داخل تیم آذربایجان باشن!؟ آیا یه ملی پوش عراقی یا ترکیه ای یا افغانی دقت کن میگم ملی پوش حاضره برای تیم ملی ایران بازی کنه!؟ شما برو صد میلیارد بهش بده نمیاد برای ما بازی کنه.. مگه ملی پوش شدن یک شبه هست کلی برای اینها هزینه شده یک اردوی خارجی صد میلیون هزینه داره... فوتبال ایران هم تا 10 سال پیش که پول توش نبود و مثلا لیگش حرفه ای نشده بود به مراتب کیفیت بهتری از الان داشت بازیکنان تعصب داشتن هم به رنگ هم به تیم ملی با غیرت و تعصب تمام بازی می کردن و ایران واقعا در آسیا آقایی می کرد....الآن چی!؟ بازیکنان رو پولکی کردیم عملا کرم زده شدن...هم انگیزه رو از دست دادن هم خیلی چیزهای دیگه رو که نمیشه گفت..متاسفانه در ولیبال هم بازیکنان رو با پول و هدیه و....مثل یه سیب کرمو داریم می کنیم مگه همین دو سال پیش تاماش آیان نامه ننویشت برای وزیر ورزش که در یک انتخابات نمایشی رضازاده رو رئیس فدراسیون ایران بکنید! چی شد؟ موضوع تبدیل شد به تصفیه حساب های همیشگی بین اصلاح طلبان با اصول گرایان و گرفتن حال رضازاده توسط جناب وزیر و رسانه ای کردن موضوع این وسط هم فقط منافع ملی بود که پر پر شد...خوب مشخص هست که نتیجه میشه بلایی که سر سلیمی آوردن... متاسفم......
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دور قبل هم کشتی فرنگی ترکوند که اگه او سه تا مدالو بذاریم کنار کار خاصی نکردیم. وقتی دولت وقت میاد مربی ای که سه تا طلا واسه ایران تو المپیک اورده رو کنار میذاره خوب همین میشه. فرض کنید محمد بنا چهار سال این تیم دستش بود... این المپیکو با المپیک پکن مقایسه کنید. همون یک مدال تاریخی کیمیا علیزاده و قضاوت تاریخی فغانی در فینال می ارزه به خیلی چیزا. اینجا تاریخساز شدیم.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    گودرزی حیا کن
  • حسنی ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جسارتا این فریبکاریه حامیان دولته دوره قبل 12 مدال بود کدام امام عزیز راضی به تنزل محبانش میشود؟ باید 14 میشدیم با استدلال شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس