کد خبر 620509
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

عربستان سعودی به دلیل هراس ازموشک های یمنی بود که ازهمان آغاز جنگ علیه یمن روزانه با ده ها سورتی پرواز بمب افکن های خود به بمباران اماکنی که فکر می کرد محل صنایع موشکی و انبار موشکهای یمنی است، پرداخت.

 به گزارش مشرق، محمد بن سلمان شاهزاده تازه به دوران رسیده عربستان که آتش جنگ با یمن را با ناآگاهی وبی تجربگی خود ازاوضاع این کشور شعله ور کرد هیچگاه فکر نمی کرد روزی به رغم این همه بمباران های گسترده، یمنی ها بتوانند موشک های بومی خود را توسعه دهند و زلزال 3 را به سوی اهداف نظامی در عمق خاک این کشور شلیک کنند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند این همان باتلاقی است که خبرگان نظامی وسیاسی آشنا به طبیعت صعب العبور وکوهستانی یمن به عربستان هشدار داده بودند اما آنها همچنان که در مورد سوریه برکناره گیری بشار اسد رئیس جمهوری قانونی این کشور ازحکومت سماجت کرده اند برادامه جنگ در یمن نیز لجاجت دارند.

رسانه های خبری عربی منطقه بارها و بارها ازاجیر کردن مزدورانی ازکشورهای فقیرعربی وآفریقایی توسط عربستان وبا پرداخت حقوق های قابل توجه و هنگفت خبر داده اند.

محمد بن سلمان فرزند بی تجربه شاه تازه به قدرت رسیده عربستان که پس از روی کارآمدن پدرش زمام امور را به عنوان جانشین ولیعهد در این کشور برعهده گرفت با چراغ سبز آمریکایی ها از فروردین سال گذشته جنگ علیه یمن را به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن آغاز کرد.

سعودی ها شاید آن روز که این جنگ را آغاز کردند هرگز فکر نمی کردند روزی با گروه انصارالله بر سر میز مذاکره بنشینند چرا که در ماه های اول هرگز به آن تن ندادند، اما اکنون و پس از گذشت 17 ماه از کشتار بی رحمانه زنان و کودکان در اثر بمباران های بی وقفه که نتوانستند یکی از فرماندهان و مقام های این جنبش را هدف قرار دهند، مجبور به پذیرش مذاکرات شدند.

هزینه های سرسام آور این جنگ، دست نیافتن به هیچ یک از اهدافی که سعودی ها درآغاز جنگ اعلام کرده بودند، تقویت اتحاد و همبستگی بین گروه های مقاومت یمنی مقابل حملات سعودی ها وتسلیم نشدن مردم مقابل وعده ووعیدهای آنها، اززمره دلایلی است که سعودی ها را که تا پیش از این فقط از حذف سیاسی انصارالله سخن می گفتند اکنون بر سر میز مذاکره نشانده است.

سعودی ها در مدتی که گذشت به خوبی به قدرت و وحدت یمنی ها بخصوص پس از تشکیل شورای عالی سیاسی وتشکیل مجلس نمایندگان این کشور پی بردند و می دانند که انصارالله توانایی عجیبی در بسیج و نقل و انتقال نیروها از یک جبهه به جبهه دیگر دارند.
جنگنده - بمب افکن های کشورهای ائتلاف حمله به یمن که از حمایت غربی ها نیز برخوردار بودند طی یک سال گذشته حملات وسیعی را به مناطق مسکونی و زیرساخت های شهری یمن داشته و باعث ویرانی بسیاری از منازل مردم و کشته یا مجروح شدن هزاران نفر و آوارگی صدها هزار نفر شدند.

اما ارتش وانصارالله نیز کوتاه نیامده و با ورود به مناطق مرزی و با حملات موشکی گسترده به پایگاه های نظامی در خاک عربستان، خسارت ها و تلفات سنگینی را به متجاوزان سعودی وارد کرده اند.

سعودی ها دراین مدت خیلی تلاش کردند تا میان گروه های مقاومت مردمی یمن ازجمله حزب گنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح وانصارالله با شیوه های زور وتهدید ازیک طرف ووعده و وعیدهای کلان از سوی دیگر اختلاف بیاندازند اما نه تنها در این کار موفق نبودند بلکه بر اتحاد آنها نیز افزود و اخیرا به تشکیل شورای عالی سیاسی برای اداره یمن دست زدند که این کار خشم ائتلاف سعودی را دوچندان کرده است.

ائتلاف عربستان سعودی در طول 17 ماهی که از این جنگ گذشت مرتکب جنایت های جنگی زیادی مثل استفاده از بمب های خوشه ای و نیز کشتار کودکان و زنان یمنی شد که مورد اعتراض سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری بین المللی نیز قرار گرفته است.

یکی از نتایجی که سعودی ها با جنگ علیه یمن ببار آوردند فراهم کردن زمینه برای حضور و سیطره گروه های تروریستی القاعده و داعش بر بخش هایی از شهرهای جنوبی یمن بود که سعودی ها با فرو ریختن مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی از هوا و پرداخت میلیون ها دلار کمک مالی، آنها را مورد حمایت خود قرار دادند تا بتوانند از آن ها در جنگ علیه گروه های مقاومت مردمی یمن استفاده کنند.

روزنامه واشنگتن پست دراین زمینه و پس ازشروع تهاجم نظامی عربستان به یمن در یادداشتی با نگاهی به تاریخچه مداخلات خارجی در یمن نوشت : در سال های دهه 1960، مصر به باتلاق نبردی طولانی و پرهزینه در یمن وارد شد ودولت قاهره بهای بسیار سنگینی برای این مداخله نظامی در یمن پرداخت کرد به طوری که بیش از 10 هزار سرباز مصری کشته شدند و بدهی های سنگینی روی دست آنها باقی گذاشت.

این درگیری لقب «ویتنام مصر» به خود گرفت و رسانه های غربی نیز در آن زمان، مداخله در یمن را اشتباهی کلاسیک در اوضاع درهم و برهم و در سرزمینی دور ترسیم کردند.

این روزنامه افزود: هم اکنون این داستان «باتلاق یمن» می تواند در سطح بالاتری ازمصر برای عربستان سعودی اتفاق بیفتد.

به نوشته واشنگتن پست، توفان قاطعیت عملیاتی برای ایجاد ثبات در یمن نیست بلکه عملیاتی است که بناست غرور فرسوده شده سعودی ها در برابر سلطه رو به رشد ایران در منطقه را به آن ها بازگرداند.

اما ماجراجویی خارجی ها در تاریخ یمن، به ندرت آن طور که برنامه ریزی شده بود، پیش رفته و اهداف آن محقق نشده است. اکنون نیز زمانی است که علایم و نشانه های فرورفتن عربستان در باتلاق یمن بیش از پیش آشکار شده و در این راستا حتی برخی نویسندگان و محققان عربستانی نیز بر شکست کشورشان در جنگ یمن اعتراف کرده اند.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در همان آغاز جنگ عربستان علیه یمن و در تایید پیش بینی رهبر معظم انقلاب مبنی بر شکست عربستان در یمن نیز نوشت: تحلیل گران مستقل با پیش بینی آیت الله خامنه ای، رهبر عالی ایران درباره شکست نظامی عربستان در یمن موافقند.
این نشان می دهد که شکست و به خاک سیاه نشستن عربستان در جنگ علیه مردم یمن امری از قبل پیش بینی شده بود.

بسیاری از پیش بینی هایی که عربستان با اتکای بر آن جنگ علیه یمن را آغاز کرد درست از آب درنیامد، پاکستانی ها و مصری ها از همان اول جنگ پای خود را از این فتنه انگیزی منطقه ای کنار کشیدند اما در ظاهر اینگونه جلوه دادند که با سعودی ها هستند اما در عمل وارد میدان نشدند.

اماراتی ها هم که اهداف خود را جدای از اهداف سعودی ها دنبال می کردند بعد از گذشت چند ماهی راه خود را از سعودی ها جدا کردند و در حدود یک ماه پیش بود که انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی این کشور اعلام کرد که جنگ امارات در یمن پایان یافته است.

مزدورانی نیز که با اجیر و پرداخت حقوق های نجومی از کشورهای فقیر به جنگ یمن آورده شده بودند کم کم و با فرسایشی شدن جنگ با مشکلاتی روبرو شده و سعودی ها در این میدان تنها مانده اند و اصلا از توانایی رویارویی نبرد میدانی و زمینی عاجز هستند ضمن اینکه فشارهای سیاسی نیز آنها را احاطه کرده و از سوی سازمان های بین المللی و حتی کشورهای غربی که در اوایل جنگ برای تامین منافع مادی خود در جهت فروش سلاح به عربستان با آنها همراهی می کردند نیز با مخالفت روبرو شده اند.

شلیک موشک های بومی مثل زلزال 3 از سوی یمنی ها که از قدرت تخریبی بالایی برخوردارند وحشت سعودی ها را برانگیخته تا جایی که برای انحراف افکار عمومی از شکست های خود به دروغ پراکنی و تناقض گویی و انداختن تقصیر به دوش دیگران افتاده اند.

رسانه های خبری وابسته به عربستان مثل العربیه و روزنامه الوطن با تحریف خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) این موشک ها را موشک هایی ایرانی اعلام کردند که در اختیار انصارالله قرار گرفته است در حالی که اصل خبر ایرنا بر استفاده از موشک های ساخت یمن تاکید دارد.

سعودی ها از همان آغاز جنگ علیه یمن این کشور را در محاصره شدید هوایی، زمینی و دریایی خود و نیز کشورهای غربی و امریکا قرار دادند و حتی هواپیماها و کشتی های حامل کمک های امدادی ایران را در میانه راه مورد تهدید قرار داده و حتی فرودگاه صنعا را برای ممانعت از فرود هواپیمای امدادی ایران بمباران کردند حال سوال اینجا است که موشک های بزرگ ایرانی چگونه توانسته مخفیانه ازمحاصره همه جانبه عبور کرده و بدست انصارالله برسد!
سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش ازاین درپاسخ به شبهه آموزش های نظامی به یمنی ها توسط ایران گفته بود که انصارالله اصلا نیازی به آموزش برای ساخت موشک ندارد چرا که آنها در کنار یک ارتشی با سابقه قرار داشته اند وارتش یمن از ظرفیت های آموزشی بالایی برخوردار است بنا بر این یمنی ها با چابکی وزیرکی خود اقدام به ساخت این موشک ها کرده اند ودشمنان خود را به وحشت انداخته اند چون می دانند خانه های شیشه ای آنها در تیررس موشک هایی است که برد آنها به چند صد کیلومتر می رسد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند عربستان در چاهی گرفتار آمده که آن را برای مظلومان یمنی تدارک دیده بود و دست و پا زدن آنها در این چاه و نیز چنگ زدن به هر دستاویزی مثل تحریف خبرهای «ایرنا» برای رهایی خود، امری طبیعی و عادی قلمداد می شود.

چراکه موشک های بومی وتوسعه یافته ساخت یمن موسوم به 'زلزال 3' که توسط نیروهای صنعت موشک سازی این کشور رونمایی و در پاسخ به بمباران جنگنده های آل سعود، به پایگاه های نظامی عربستان شلیک شد آنقدر مهلک ونگران کننده بود که رسانه های وابسته به دولت سعودی را مستاصل و به دروغ پراکنی و تناقض گویی علیه ایران ورسانه رسمی 'ایرنا' کشاند.

رسانه هایی مانند روزنامه الوطن وپایگاه خبری العربیه که توسط رژیم آل سعود اداره می شوند درحالی که خبر ساخت موشک زلزال ازماه ها قبل توسط نیروهای مقاومت مردمی یمن منتشر شده درشیطنتی رسانه ای والبته هدفمند اخیرا نوشتند: به رغم این که مقامات ایرانی گزارش های مربوط به ارسال کمک های نظامی به یمن را انکار می کنند، اما خبرگزاری رسمی این کشور 'ایرنا' اعتراف کرد که موشک پرتاب شده توسط حوثی ها به استان نجران سعودی، از نوع «زلزال 3' ساخت ایران است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس