کد خبر 620204
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ما از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران به عنوان یک اهرم فشار برای آزادی زندانیان استفاده کردیم و بابت آن عذرخواهی نمی‌کنیم.

به گزارش مشرق، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه MSNBC گفت که دولت بابت پرداخت 400 میلیون دلار به ایران عذرخواهی نمیکند.

وی گفت که آمریکا از پرداخت این پول به عنوان یک اهرم فشار برای آزادی زندانیان آمریکایی و خروج آنها از ایران استفاده کرده است.

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که پرداخت 400 میلیون دلار به صورت نقدی به ایران ارتباطی به موضوع تبادل زندانیان ندارد.

ایران و آمریکا 6 ماه قبل همزمان با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، بر اساس توافقی مجزا، چندین زندانی را مبادله کردند. به موازات این اقدام، واشنگتن 1.7 میلیارد دلار بابت طلب ایران از این کشور را به تهران پرداخت کرد. در حالی که این رقم مربوط به یک معامله ایران و آمریکا در زمان رژیم پهلوی است، جمهوری‌خواهان کاخ سفید را به پرداخت باج به ایران متهم کرده و مدعی شده‌اند که این پول برای آزادی زندانیان پرداخت شده است.

به دنبال اخباری در زمینه چگونگی پرداخت این پول، واشنگتن روز گذشته بالاخره تایید کرد که 400 میلیون دلار از این مبلغ نقدا و پس از خروج زندانیان آمریکایی از ایران، تسویه شده است.

کربی افزود: من نمی‌توانم درباره همه چیز صحبت کنم چرا که کاخ سفید پیش از این در این زمینه شفاف صحبت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد؛ ما در ساعات پایانی این پروسه نگران بودیم که یکی از این دو پروسه(پرداخت پول و آزادی زندانیان) سریعتر پیش برود بنابراین از این فرصت نهایت استفاده را کردیم و از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده کردیم. پس بابت آن عذرخواهی نمی‌کنیم. ما به ایران هیچ اعتمادی نداشتیم و این کاملا احمقانه بود که پول را بدون اینکه تضمین کنیم شهروندان ما از ایران خارج شده باشند به ایران پرداخت کنیم.

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه دولت این کشور را به پرداخت «باج» به ایران و دروغگویی در مسئله تبادل زندانیان با تهران متهم کرد.

به نوشته پایگاه «بوستون هرالد»، ترامپ که در یک تجمع انتخاباتی در «شارلوت» کارولینای شمالی صحبت می‌کرد، گفت: «بیانیه وزارت خارجه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور (باراک) اوباما در مورد (نحوه پرداخت) 400 میلیون دلاری که نقدا به ایران فرستاده شد، دروغ گفته است. او گفت این پول بابت آزادی گروگان‌ها نبوده، اما بوده است.»

وی افزود: «او گفت که ما باج نمی‌دهیم، اما او این کار را کرد. او علنا با وقاحت تمام در مورد گروگان‌ها دروغ گفت، درست مثل دروغ‌هایی که در مورد طرح خدمات درمانی‌اش گفت. اوباما با این کارش، خطر ربوده شدن هر آمریکایی‌ای که به خارج می‌رود، از جمله نیروهای نظامی را، افزایش داده است. "هیلاری کلینتون" (نامزد دموکرات‌ها در انتخابات) معمار سیاست اوباما در قبال ایران است. همین خود دلیل دیگری است، مبنی بر اینکه او هرگز نباید رئیس‌جمهور شود.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    400 میلیون دلار مربوط به ی بخشی از قراردادها میشده که فسخ نشده بود(فکر کنم موشکهای فونیکس جنگنده اف-14 ) . مابقی پول ها چی میشه ؟ 7-8 میلیارد دلاری میشد. پول160 تا از 300 جنگده f-16 رو داده بودیم که فرصت نشد بگیریم و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس