کد خبر 620019
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام ترکمنستان در افزایش تعرفه عبور کامیونهای ایرانی از خاک این کشور گفت:‌ دولت به دنبال دامن‌زدن به مشکلات نیست و شرکتهای ایرانی که متضرر شده‌اند می‌توانند از ترکمنستان به مجامع بین‌المللی شکایت کنند.

به گزارش مشرق، هفته گذشته در چنین روزی بود که مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به اعتراض شدید ایران به اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیونهای ایرانی از خاک این کشور، گفت:‌پس از هماهنگی لازم، از فردا تعرفه عبور کامیونهای ترکمستان از خاک ایران افزایش می‌یابد.

عطرچیان با بیان این‌که اقدام دولت ترکمنستان در افزایش تعرفه عبور کامیونهای ایرانی از خاک این کشور بدون اطلاع و هماهنگی ایران انجام شده و اعتراض شدید طرف ایرانی را به دنبال داشته است، اظهار کرد: نمی‌دانیم دلیل این کار دولت ترکمنستان چیست، تصریح کرد: آنچه مسلم است ترکمنستان بدون اطلاع و هماهنگی با ایران تعرفه تردد کامیونهای ایرانی را 1300 دلار افزایش داده است.

وی با تاکید بر این‌که این گونه سردرگمی در تصمیم‌گیری در حسن روابط ایران با این کشور تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با توجه به حسن روابط ایران با سایر کشور، انتظار این گونه اقدامات را نداریم، ضمن آن‌که سریعا اقدام متقابل در دستور قرار گرفته است.چاره‌ای نداریم جز این‌که اقدام متقابل را با کشور ترکمنستان در دستور کار قرار دهیم، بر این اساس پس از هماهنگی‌ها لازم از فردا اجازه تردد کامیونهای ترکمنسات به سمت ترکیه را نمی‌دهیم، ضمن آن که تعرفه عبور این کامیون‌ها از جاده‌های کشور را نیز افزایش خواهیم داد.

عطرچیان با بیان این‌که این‌گونه اقدامات بدون دلیل مسبوق به سابقه است، گفت: ترکمنستان همچنین مرز باجگیران را بر روز کامیون‌های ایرانی بسته است که ما هم عینا همین اقدام را انجام داده و یک ذره از از منافع ایران کوتاه نخواهیم آمد.

وی با تاکید بر این‌که مرز باجگیران را روی کامیونهای ترکمنستانی می‌بندیم و اجازه ورود به آنها را نمی‌دهیم، تاکید کرد: پس از هماهنگی‌ با ارگانهای ذی‌ربط از فردا (شنبه) اقدامات متقابل در دستور کار می‌گیرد و از اواسط هفته آینده تعرفه عبور کامیونهای ترکمنستانی از خاک ایران را افزایش می‌دهیم.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی پس از گذشت بیش از یک هفته از اقدام ترکمنستان گفته است: دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت برطرف کردن آن گام بر می‌دارد.

آخوندی در یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری اظهار کرد:‌ بخش خصوصی و شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده‌ ‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند.

وی با بیان این‌که باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است، تصریح کرد: ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.

در جلسه شورای عالی ترابری همچنین مقرر شد کارگروهی به مسئولیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و مشارکت نمایندگان دستگاه‌های مربوط تشکیل و راهکارهای حل و فصل افزایش تعرفه عبور کامیونهای ایرانی از ترکمنستان بررسی و پیشنهاد شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    حداکثر تا خرداد 96 ایشون و دوستانشون در وزارت میمونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس