در آستانه ۲۸ مرداد و به مناسبت کودتای انگلیسی سال ۱۳۳۲ برنامه این هفته‌ «چوب‌خط» روند ملی شدن صنعت نفت را بررسی خواهد کرد تا از تلاش ادامه‌دار کشورهای غربی برای غارت منابع نفتی کشور از قرارداد «دارسی» تا «آی‌پی‌سی» پرده بردارد.

به گزارش مشرق،  28 مرداد مصادف با سالگرد کودتای آمریکایی ــ انگلیسی است که دولت ملی دکتر مصدق را سرنگون کرد تا تلاشهای ایرانیان برای ملی شدن صنعت نفت بی‌نتیجه بماند. برنامه این هفته «چوب‌خط» به بررسی روند ملی شدن صنعت نفت و ادامه تلاشهای غرب برای غارت منابع ایرانیان خواهد پرداخت.

از حدود دو هفته پیش از جمعی از مقامات صنعت نفت دعوت شد تا نظرات خویش را پیرامون قراردادهای جدید نفتی بیان کنند، ولی هیچیک در برنامه حضور نیافتند. نهایتاً احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مهمان این برنامه است. توکلی چندی است در راستای مقابله با پرونده‌های فساد مالی و اقتصادی، سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» را پایه‌گذاری کرده است.

همچنین دوربین چوب خط پای صحبت فریدون حسن‌وند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و هدایت‌الله خادمی، عضو این کمیسیون نشسته و همچنین با محمدرضا اکبری، کارشناس حوزه نفت نیز صحبت کرده تا از نگاه هریک از آنان مسائل مربوط به قراردادهای پر حرف و حدیث نفتی (موسوم به IPC) را بررسی نمایند.

چوب خط این هفته همچنین این سؤال را از بینندگان خویش می‌پرسد که «به نظر شما صنعت نفت کشور ما ملی است یا گروهی اداره می‌شود.»

در این برنامه مستندی درخصوص نقش گروه فدائیان اسلام در ملی شدن صنعت نفت به نمایش گذاشته خواهد شد.

برنامه این هفته چوب‌خط ساعت 21:30 امروز چهارشنبه 27 مرداد به‌صورت زنده از شبکه افق پخش خواهد شد؛ بازپخش این برنامه نیز پنجشنبه 28 مرداد ساعت 15:30 خواهد بود.

«چوب خط» برنامه‌ای ترکیبی با موضوع اقتصاد ایران است که فرصتها، آسیبها و موانع پیش‌روی اقتصاد ایران را بررسی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    0 0
    از دارسی تا تدبیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس