«توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 با کارشکنی‌ها و دور زدن‌های جدی آمریکا در زمینه رفع تحریم‌ها از ایران مواجه شده است».

به گزارش مشرق، مارلین خلیفه روزنامه‌نگار لبنانی در تحلیلی که در پایگاه خبری لبنان 24 ساعت نوشت: پس از گذشت یک سال از این توافق ایران و غرب، روشن شده تحریم‌ها در عمل برطرف نشده‌اند.
 
بانک‌های لبنان هم که برخی از آنها برای برقراری رابطه با بانک‌های ایرانی ابراز تمایل کرده بودند با تهدید آمریکا برای تحریم مواجه شده‌اند.
 
وی افزود: این واقعیت بیانگر اظهارات و موضع‌گیری‌های مختلف ایرانی‌ها درباره «بی‌اعتمادی» به ایالات متحده باشد که درصدد سنگ‌اندازی در برابر رفع تحریم‌ها از ایران و آزادسازی دارایی‌های آن در بانک‌های جهان است.
 
مارلین خلیفه به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه نوشت: آمریکایی‌ها به ایرانی‌ها فشار می‌آورند تا درباره «بسته یکپارچه راهبردی» شامل موضوعات مختلف به ویژه سوریه، عراق، افغانستان و موشک‌های بالستیک با آنها وارد مذاکره شوند.
 
این روزنامه‌نگار لبنانی در بخش دیگری از تحلیل خود با اشاره به اقدامات آمریکا برای جلوگیری از برخی رفع تحریم‌های ایران افزود: بانک مرکزی آمریکا فشارهای مستقیمی بر بانک‌های آمریکا، اروپا و حتی لبنان وارد و آنها را تهدید می‌کند.
 
مارلین خلیفه خاطرنشان کرد: از دیگر فشارهای آمریکا این است که تجار مایل به سرمایه‌گذاری در ایران در صورت سفر به ایران باید از نو درخواست صدور «گرین‌کارت» برای ورود به آمریکا بدهند. همچنین آمریکا خواستار افشای تمام اطلاعات و داده‌های اقتصادی ایران است که ایران آن را نقض حاکمیت ملی خود می‌داند.
 
این روزنامه‌نگار لبنانی نوشت: اگرچه موشک‌های بالستیک ایران شامل توافق هسته‌ای نیست اما آمریکا می‌خواهد آنها را به طور نهایی و کامل نابود کند.
 
مارلین خلیفه به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد: نقش ایران در عراق و سوریه روشن و شناخته شده است و در افغانستان نیز اهمیت زیادی پیدا کرده و طرح‌های راهبردی مربوط به منافع آمریکا را ناکام گذاشته است.
 
وی تصریح کرد: افغانستان به خاطر داشتن مرزهای مشترک با روسیه در شمال، با چین در شرق و با ایران در غرب از موقعیتی راهبردی برخوردار است و همین مسئله باعث شده آمریکا تلاش کند افغانستان را تحت سیطره خود بگیرد و پایگاه‌های نظامی در آن دایر کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس