سخنگوی دولت با اشاره به تصویب لایحه برنامه ششم درکمیسیون تلفیق گفت: مطالبات گندم کاران و بازنشستگان به زودی پرداخت می شود.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت امروز (سه شنبه 26 مرداد ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: این لایحه در جلسه امروز این کمیسیون با بحث و بررسی‌های بسیار با اکثریت قریب به اتفاق موافقت نمایندگان به تصویب رسید.
 
برنامه ششم توسعه برنامه کاملی است
 
سخنگوی دولت ادامه داد:با توجه به جایگاه تخصصی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس انتظار داریم همه اجزا و موضوعات بخشی و فرابخشی برنامه ششم را نیز بتوانیم آماده کرده و پس از طی مسیر از کمیسیون تلفیق مسیر تصویب نهایی در مجلس و در نهایت اجرا را در پیش بگیریم.
 
وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه برنامه کاملی است و از همه تجارب برنامه‌های پیشین استفاده کرده، تصریح کرد: برنامه ششم در واقع یازدهمین برنامه‌ای است که مصوب می‌شود زیرا ما 5 برنامه پیش از پیروزی انقلاب و 5 برنامه نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اجرا کرده‌ایم.
 
برنامه ششم توسعه از همه تجارب برنامه‌های پیشین استفاده کرده است
 
نوبخت با تاکید بر اینکه از همه تجارب پیشین در تدوین لایحه برنامه ششم توسعه استفاده شده است، تصریح کرد: در این لایحه برای بیش از 35 موضوع بخشی و فرابخشی نه تنها اهداف کمی را مشخص کرده؛بلکه راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات اجرایی که سال به سال باید انجام شود و اهداف کمی که تا سال 1399 هر سال باید مدنظر باشد در این برنامه احصاء شده است.
 
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه اسناد فرادستی برای تدوین لایحه برنامه ششم،سیاست‌های کلی این برنامه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است،گفت:در خصوص این لایحه دو مستند هم تهیه شده که هریک از80 بند سیاست‌های کلی برنامه و هر یک از 24 بند سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی در آن لحاظ شده است.
 
کارشناسان دولت می‌توانند پاسخگوی پیشنهادات در خصوص لایحه برنامه ششم باشند
 
نوبخت با تأکید براینکه در مقایسه با برنامه‌های سال‌های قبل لایحه برنامه ششم از ویژگی‌های خاصی برخوردار است،افزود: این ویژگی‌های خاص ناشی از استفاده از تجارب برنامه‌های قبلی است.
 
وی از آمادگی دولت برای استقبال از پیشنهادات نمایندگان ودستگاه‌های مختلف درخصوص لایحه برنامه ششم خبرداد و گفت:دولت و کارشناسان دولت می‌توانند پاسخگوی پیشنهادات مختلف درخصوص این لایحه باشند.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه تدوین برنامه ششم توسعه به این نحو بوده که از هر دستگاه و ارگانی خواسته شده تا برنامه خود را براساس اجرایی کردن سیاست‌های کلی برنامه ارائه کنند، ادامه داد:دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را ارائه کرده و 30 شورای برنامه‌ریزی براساس موضوعات انتخاب شد و برنامه دستگاه‌ها در شورای برنامه‌ریزی بر حسب مورد بررسی شد.
 
وی گفت:هریک از شوراهای 30گانه گزارش خود را به کمیسیون تلفیق در سازمان برنامه و بودجه ارائه کردند و ارائه نظرات به صورت پیش‌نویس در ستاد برنامه لحاظ شد.
 
نوبخت با بیان اینکه درجلسات شورای برنامه‌ریزی نمایندگانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و از مجلس حسب هر موضوعی از نمایندگان دعوت کرده بودیم، افزود: در ستاد برنامه ،دونفر نایب رئیس مجلس نهم مشارکت فعالی داشتند و مصوبات آنها در بیش از هزار صفحه آماده و به مجلس ارائه شد و همچنین بیش از 85 هزار نفر ساعت کار ازسوی بخش خصوصی، بخش دانشگاهی و بدنه کارشناسی دولت برخوردار شدیم.
 
لایحه برنامه ششم با عقل جمعی کشور تدوین شده است
 
سخنگوی دولت با تأکید براینکه هر ایرادی که به برنامه ششم وارد باشد با توجه به بحث‌های کارشناسی انجام شده با ادله روشن توجیه خواهد شد،تصریح کرد:این لایحه با عقل جمعی کشور تدوین شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در روزهای آغازین مجلس دهم مستندات برنامه ششم به نمایندگان ارائه شده است،گفت: با توجه به اینکه از قدرت کارشناسی کشور در زمینه تدوین این لایحه استفاده شده است این لایحه، لایحه ممتازی از کار درآمده است.
 
نوبخت با بیان اینکه دولت موظف است لایحه برنامه ششم را همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین کند، افزود: تمام اعداد و ارقام به دست آمده در برنامه ششم بر اساس مدل‌های علمی اقتصادسنجی بوده است.
 
وی ادامه داد: تمام موارد درخصوص اینکه چه میزان منابع برای رشد کشور لازم است در لایحه برنامه ششم توسعه دیده شده از این نظر با برنامه‌ریزی دقیق رشد اقتصادی را در پایان برنامه ششم شاهد خواهیم بود.
 
نوبخت  با بیان اینکه کارهای لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی در سال 99در لایحه برنامه ششم توسعه دیده شده است، افزود: برای اجرای تمامی موارد مجلس فعلی و مجالس قبلی احکام بسیاری را صادر کرده و دولت اختیارات بسیاری دارد و برای اختیارات خود نباید دوباره منتظر اجازه دوباره مجلس باشیم.
 
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که برای اجرای برنامه ششم نیازمند 30 حکم هستیم،ضمن اینکه در گذشته نیز تمام احکام تکراری در برنامه‌های گذشته را یکجا به مجلس به عنوان لایحه احکام دائمی برنامه تقدیم کردیم.
 
حذف احکام تکراری در برنامه ششم توسعه
 
نوبخت با بیان اینکه وجود احکام متعدد در برنامه ششم نشان از ضعف آن است،گفت: ما در تدوین برنامه ششم سعی کردیم احکام تکراری را دوباره لحاظ نکنیم.
 
سخنگوی دولت،ادامه داد: در برنامه پنجم که مبنای عمل قرار گرفته هزار و 114حکم وجود دارد از این رو نوآوری‌های برنامه فعلی در این بود که به جای اینکه بخواهیم در همه مسائل ورود کنیم و مشکلات عالم بشریت را در سال‌ها 95 تا 99 حل کنیم در 4 یا 5 موضوع اساسی مورد بررسی قرار دهیم.
 
وی افزود: این برنامه ضمن اینکه جامع‌نگر و مسئله‌نگر است موضوعات مهم و حیاتی همچون آب و اشتغال مورد توجه واقع شده و مسائل فرابخشی آن با ذکر جزئیات تعیین شده است.
 
نوبخت با بیان اینکه لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس با عقل جمعی نمایندگان مصوب خواهد شد، گفت: تاکنون کلیات این لایحه در کمیسیون تخصصی مجلس مصوب شده و امید است در جزئیات نیز نظرات تخصصی آنان را داشته باشیم.
 
وی باتأکید براینکه از آغاز سال 93 تدوین برنامه ششم آغاز شده است،تصریح کرد: لایحه فعلی محصول تلاش و کار شبانه‌روزی بسیاری از متخصصان است.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه یک پشتوانه علمی و تخصصی قوی درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه دیده می‌شود،ادامه داد: از زحمات کشیده شده در طی تدوین این لایحه دفاع خواهیم کرد و از نظرات تخصصی همه عزیزان صاحب نظر نیز بهره خواهیم گرفت.
 
پرداخت مطالبات گندمکاران به زودی
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرداخت مطالبات گندمکاران به کجا رسیده است،گفت: ما برای خرید بیش از 10 میلیون و 500 هزار تن گندم رقمی در حدود 12هزار و 800 میلیارد تومان پول لازم داریم و از آنجاکه منابع ما به صورت تدریجی به دست می آید؛بخشی از مطالبات گندمکاران را از طریق خزانه عمومی پرداخت کرده و بخش دیگر را با توجه به مصوبه مجلس مبنی براینکه خط اعتباری از بانک مرکزی بگیریم و در کوتاه مدت به جای اینکه گندمکاران منتظر باشند از بانک ها تسهیلات گرفته و مطالبات آن ها را بدهیم؛انجام شد.
 
نوبخت ادامه داد: خوشبختانه یک مصوبه ای هم در اصلاح قانون بودجه سال 95 کمیسیون تخصصی برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مصوب کرد و به ما اجازه داد؛ از محل 40 هزار میلیارد تومان مصوبه ای که از مجلس گرفته ایم مطالبات گندم کاران را به سرعت پرداخت کنیم.
 
وی با بیان اینکه  ظرف یکی دوماه آینده همه این مطالبات پرداخت خواهد شد، گفت: دولت با افزایش خرید تضمینی گندم موافق بوده و ما حاضر به واردات این محصول با وجود اینکه واردات گندم به صرفه تر است نیستیم.
 
مهار قیمت کالاهای اساسی ادامه دارد
 
نوبخت با تاکید بر اینکه مهار قیمت کالاهای اساسی در جریان است،تاکید کرد:درخصوص برنج در حال برداشت این محصول هستیم و حداکثر تا ماه آینده برنج های داخلی وارد بازار خواهد شد و عرضه فراوان برنج از سوی برنجکاران قیمت را در بازار تعدیل خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: البته خیلی تلاش داریم که دست به واردات برنج نزنیم؛ولی درصورت لزوم برای تنظیم بازار با رعایت حقوق کشاورزان به رعایت حقوق مصرف کنندگان نیز خواهیم پرداخت و با واردات کالاهای اساسی تنظیم بازار را به دست خواهیم گرفت.
 
پرداخت مطالبات بازنشسته های کشوری در دستور کار دولت
 
نوبخت از تلاش مسئولان برای پرداخت مطالبات کارکنان بازنشسته دولت خبرداد و تصریح کرد: بالغ بر 4 هزار و 500میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان دولت در بودجه سال 95 اعتبار درنظرگرفته شده و از مردادماه هم پرداخت ها شروع شده و درحال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان نیز در دو یا سه مرحله تخصیص داده شده است.
 
سخنگوی دولت،یادآور شد:سبد امنیت غذایی در ماه رمضان بالغ بر 170 میلیاردتومان پرداخت شده و برای نیمه دوم هم ارایه این سبد را در دستورکار داریم.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس