کد خبر 61846
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴

دیشب سریال "سقوط یک فرشته" یک اقدام بی سابقه انجام داد؛ این قسمت از سریال به طور کامل غیر از چند پلان کوتاه همه گی تکرار گذشته بود.

گروه فرهنگی مشرق- سریال های تلویزیونی به عادت مالوف در صدا و سیمای جمهوری اسلامی به صورت دقیقه ای ساخته می شوند و پس از اتمام به ازای دقایقی که تهیه کننده تحویل شبکه می دهد و بر همان حساب به ازای دقایقی که این سریال آنتن را پر می کند و بر اساس رده بندی سریال که الف یا ب یا الف ویژه یا ... پول به حساب تهیه کننده واریز می شود.
سریال های مناسبتی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. حال اگر با همین پیش زمینه نگاهی به سریال های ماه مبارک رمضان امسال بیندازیم به راحتی می شود راز کش آمدن های متوالی برخی از این سریال ها را دریابیم.
این که چطور است بدون هیچ منطق داستانی یک صبح تا شب در یک سریال چند قسمت سی و چند دقیقه ای طول می کشد، این که پلان های هفت هشت ثانیه ای حرکت اتومبیل، راه رفتن در خیابان و یا ماجراهای غیر مرتبط با داستان اصلی بدون هیچ توجیه دراماتیک همه ریشه در همان قصه "هر چه تایمت بیش، پولت بیشتر" دارد.


جالب ترین نمونه این شاهکارها یا شما بخوانید آب بستن ها را می توانید در قسمت شب گذشته سریال "سقوط یک فرشته" ببینید. اگر سریال های دیگر با ساخت داستان های حاشیه ای یا پلان های اضافی زمان پر می کردند، دیشب سریال "سقوط یک فرشته" یک اقدام بی سابقه انجام داد؛ این قسمت از سریال به طور کامل غیر از چند پلان کوتاه همه گی تکرار گذشته بود.
در این قسمت به بهانه این که خانواده قهرمان داستان گذشته را مرور می کنند، هر کدام از اعضای خانواده همه داستان را شامل اتفاقاتی که افتاده بود از دیدگاه خود مرور کرده و طبیعی است که تنها پلان کوتاهی از زمان حاضر جدید بود و باقی تصاویر همه گی به قسمت های گذشته باز می گشت.
چنین اتفاقاتی گذشته از کم فروشی و گاه بی انصافی برخی از برنامه سازان سازمان صدا و سیما حکایت از یک واقعیت تلخ دیگر هم دارد و ان اینکه در رسانه ملی هیچ سامانه نظارت کیفی که مانع از حیف و میل پول بیت المال و از همه مهم تر از بین رفتن وقت مردم، خصوصا در ایامی مانند ماه مبارک رمضان، شود وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    دمت گرم. حرف دل ما را زدی
  • ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    ولی مزمون و فیلمنامه محشره
  • حیدر ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام این اقدام عوامل سریال و صدا و سیما علاوه بر کم فروشی توهین به شآن ، شعور و وقت بیننده است زیرا تهیه کننده با دید مالی و مدیران سیما با دید پرنمودن وقت شبکه بدون درنظر گرفتن اصول حرفه ای لحظاتی ملال آور را برای بیننده فراهم می آورند . البته از همه مهمتر فقدان نظارت بر عملکردها است که مسبب این قضیه می باشد زیرا اگر سیستمی باشد که گوش افراد را در قبال کم فروشی و ... در هر سیستم بتاباند و با حساب و کتاب به آنها حق الزحمه پرداخت کند ، دیگر کسی به خود جرات انجام چنین کاری نمی دهد . باتشکر
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    بیبت المال مفت که میگن همینه دیگه! به نظرم یه ماه این مزخرفات رو نسازن پولش رو روی یارانه مردم بذارن خیلی بهتر و مفیدتره!
  • علي ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    پيشنهاد ميكنم از وقت باارزشتون تو اين ماه عزيز بهتر استفاده كنيد..رسانه ي ملي افتضاح ملي...
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    بیبت المال مفت که میگن همینه دیگه! به نظرم یه ماه این مزخرفات رو نسازن پولش رو روی یارانه مردم بذارن خیلی بهتر و مفیدتره!
  • احسان ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    این کار رسانه ملی تازه گی نداره. این اعمال نشاندهنده عدم نظارت است و هر چقدر هم داد زده بشه، رسانه ملی کار خودش رو می کنه و احترام به مخاطب یعنی این.
  • رضا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    پول فراوونه
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    واقعا شورش را درآوردن اينقدر هم سريال را كش ميدن...! كجاي دنيا اين طوريه ...؟بطور نمونه تو فيلم 5 كيلومتر تا بهشت ... چند قسمت طول كشيد تا آقاي نخعي بره تو خواب آيدا ... البته در كشوري كه با پول بيت المال براي هر دقيقه فيلم، هزينه هاي هنگفت به جيب تهيه كننده ها مي ريزند بيشتر از اين نمي شود ...! بعد بگيد مردم دنبال ماهواره نروند...
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام سخن شما حرف جدیدی نیست ازهمه بدتر مفاهیم نا هنجاری است که در شب های مبارک ماه رمضان در کلبد سریال به مردم نشان داده میشود بر فرض مثال در سریال سقوط یک فرشته براحتی روابط دختر وپسر را امری عادی تلقی می کند
  • حميد ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    واقعا براي سايت مشرق متاسفم ،نظر بنده را كه دردر مورد آب بستن به سريالهاي ماه رمضان توضيح داده بودم درج نكرده است ...
  • BLINKER 997 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    به نظر من اصلاً هم تكراري نبود
  • حسن حق حقیقی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    طرحی نو در اندازیم . معمولا کم خطرترین راه برای رسیدن به هدفی خاص رفتن از مسیری است که دیگران رفته اند . تلویزیون نیز در این سالها و در قبال ساخت سریالهای مختلف و به خصوص سریالهای مناسبتی چنین رویه ای را در پیش گرفته . راهی با کمترین ریسک ممکن که حداقل میتوان اطمینان داشت موفقیتهای نسبی درجذب مخاطب را در پی خواهد داشت . ماه رمضان هر ساله میعادگاه سریالهایی است که قرار است منعکس کننده هدفهای تلویزیون در این ماه که همان ایجاد سرگرمی و البته پیام رسانی است باشد . در این راه با تکیه بر ابزارها و شرایط موجود سعی دارد مخاطب سختگیرش را نیز جذب کند . اما همین عامل که توجه به مخاطب و سلیقه و پسندش است ، به نظر پاشنه آشیل این سالهای رسانه ی تلویزیون شده است . چنانکه سبب گمراهی تلویزیون در تشخیص بایدها و نبایدهای پرداخت موضوعات و مضامین مختلف نیز شده است . در تشخیص میزان استقبال در هر حالتی ممکن است اشتباه صورت گیرد چه زمانیکه مخاطب به علت موضوعی جدید از یک سریال استقبال میکند و این استقبال کدهای جدید ودر بعضی مواقع نادرستی برای تکرار همان فضا در اختیار مسئولین میگذارد چه زمانیکه خواسته و ناخواسته سریالهای زمان افطارو ماه رمضان با مخاطب فراوان مواجه میشود . در این سالها فراوان آزمون و خطا در زمینه تعیین گرایشها و تمایلات مخاطب شده است . حداقل این را همه میدانیم که مخاطب ازدیدن اثری که اصولش را بر پایه تکرار و تمرکز روی موضوعی تکراری بنا نهاده دلزده خواهد شد چنانکه نوع روایت نیز بوی تازگی ندهد دیگر کار تمام است . حال با این تمامی این اوصاف چه اصراری بر تکرار این موضوعات وجود دارد سوالی است بی پاسخ . و سوال مهمتراینکه چه اصراری برتمرکزو توجه به کمیتی که مطمئنا کیفیت را در پی نداشته است . همیشه تلویزیون بر اساس نظرسنجیهایی از مخاطب معیارها و خط مشی های خویش را تعیین میکند اما این نکته را نباید ازیاد برد که توجه به استقبال مخاطب در هر دو صورت واقعی و غیرواقعی که گفته شد منجر به دوری مسئولین تلویزیون از هر گونه طرح و خلاقیت جدید شده است . همانطور که گفته شد مخاطب در این میان نقش اصلی را بازی میکند چنانکه پاشنه آشیل این سالها به خصوص در ایام رمضان را همین رجوع هر ساله به علائق مخاطب در سالهای قبل رقم زده . سوال این است آیا مخاطب اینروزها به واقع و از سرعلاقه دنبال کننده ی اثری است یا از سر بیکاری یا به عبارتی پر کردن وقت خالی زمان افطارش پیگیر ماجراهای سریالهای تلویزیون مخصوصا در یکی و دو سال اخیر است . گذری به سریالهای رمضان امسال و استقبال نصفه و نیمه مخاطب آیا قرار است ما را در سالهای آینده به ادامه حرکت این مسیر سوق دهد که خودمان را راضی کنیم مخاطب با اثر استقبال کرده . آخر چطور میشود پیگیری سریالی همچون سه دونگ سه دونگ از سوی مخاطب که نبش قبری است از سریالهای سالهای قبل عطاران البته از نوع درجه چندمش یا پیگیری سریالی همانند پنج کیلومتر تا بهشت که تقریبا ادامه خط فکری کارگردان از او یک فرشته بود به بعد و همچنین معجونی از دستپختهای کارگردانش در ماه رمضانهای مختلف است را استقبال مخاطب تلقی کرد . چنانکه چنین تعبیری را میتوان در مقابل سریالی کاملا کپی برداری شده همچون سقوط یک فرشته نیز بکار برد . مخاطب اینروزها کاملا مسلح است . دیگر از در و دیوار رد شدن شخصیت اصلی یک سریال یا انداختن یک شیطان به جان یک خانواده برای بازشناسی و یاداوری اعتقادات فراموش شده اش دغدغه نیست . مخاطب اینروزها دوست دارد از شکیات جدیدتری به یقینهای واقعی تر و قابل استنادتری برسد . طرح مسائلی همانند انچه امسال در ماه رمضان در حال پخش است نه دغدغه ای جدید برای مخاطب که بیشتر رفع احتیاجاتی است که سالهای قبل و به مدد نوعی قالب شکنی و امتحان مسیرهایی جدید برآورده شد . از سالهایی که صاحبدلان در بین مردم جلوه کرد یا خانه به دوش و متهم گریخت به خانه ها و دلهای مردم راه یافت سالهای زیادی نمیگذرد . کمی به عقب برویم و ببینیم در آن سالها در قبال ایجاد نگرشهای جدید و مختلف که سبب عرضه چنین تولیداتی شد چه کرده ایم . مگر نه اینکه از یکسری ساختارها و آدمهای تکراری دوری گزیدیم و سراغ تفکرهای جدیدتر و روایتهای جدیدتر رفتیم . تکرار میتواند برای هر کسی اتفاق بیفتد حتی شخص باهوشی چون عطاران که با بزنگاه به نوعی با بن بست روایتی مواجه شد چنانکه خود را در میان علامت سوالهای مخاطبانش دید مهم اما شناخت لحظه وقوع آن است . حال سوال این است که در این راه برای عدم مواجهه با چنین مشکلاتی چه باید کرد ؟. این سوالی است که مسئولین رسانه ای باید در مقام پاسخگویی اش برآیند . چرا که اولین مرحله در ایجاد یک اثر گذراز فیلتر متولیانش است . متولی که وظیفه اش تشخیص خوب از بد ، تکرار از غیرتکرار و ایده خوب از بد و در مجموع تصمیم گیری هر چه بهتر است . چیزی که به نظر نکته مورد غفلت این سالهاست چنانکه توجه به آن برای تولید اثری قابل بحث از اولویتهاست . چرا که مخاطب شاید تکرار را قبول کند اما تکرار مکررات را نه . حسن حق حقیقی
  • ناشناس ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    همه ی قسمتهای فیلم سقوط یکفرشته یکطرف و تیک عجیب وغریب سارا یک طرف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس