کد خبر 61767
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴

روزنامه دولتي ايران در ویژه‌نامه رایگان امروز که به مسئله حجاب و پوشش اختصاص دارد، ضمن بیان انتقادات تند علیه طرح امنیت اخلاقی، "چادر مشکی" را پدیده‌ای نامتناسب با زنان و دختران ایرانی که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی کرد.

به گزارش  مشرق ، در این ویژه‌نامه که "خاتون" نام دارد و نام بسیاری از اعضای رسانه‌ای جریان نفوذی در دولت نیز در تحریریه آن به چشم می‌خورد، مطالب ساختارشکنانه‌ای در مورد مساله حجاب و پوشش زنان ایرانی بیان شده است که عجیب‌ترین این ادعاها، توهین مستقیم به حجاب برتر یعنی چادر است.

"ایران" در مصاحبه با مهدی کلهر مشاور معزول رسانه‌ای رئیس‌جمهور، رنگ مشکی چادر را "متکبرانه" نامیده و آن را حاصل تحمیل شاهان قاجار به زنان و دختران ایرانی دانسته است که از مجلس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است.

کلهر در پاسخ به این سوال که "چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟" گفته است: «از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدالعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.»

به گزارش رجا، مشاور معزول احمدي‌نژاد در حالي خود را در مقام افتا ديده و فتوا مي‌دهد كه رنگ مشكي چادر مكروه است كه اتفاقاً براساس فتاوای مراجع عظام رنگ مشکی در چادر و عبا و عمامه به‌هیچ وجه کراهت نداشته و بلکه در مورد چادر استحباب دارد.

کلهر به همین هم اکتفا نکرده و ضمن آنکه چادر مشکی را پوشش اشرافی که بازمانده شاهان قاجاریه است، نامیده، در اظهار نظر ديگري که در تقابل صریح و جدی با نظر تمام مراجع، علما و بزرگان است، چادر مشکی را بدترین پوشش در زمینه فلسفه حجاب نامیده و قانون حجاب و عفاف را با "یاسای چنگیز" -فرمانده خونخوار مغول- مقایسه کرده است.

در ادامه این ویژه‌نامه هم که با عنوان "روایتی از هفت هزار سال نجابت و شیدایی" منتشر شده، به طور مستقیم و با لحنی تمسخرآمیز به طرح افزایش امنیت اخلاقی و گشت ارشاد حمله شده است؛ رویکردی که به طور معناداری در هماهنگی کامل با مواضع فرهنگی جریان فتنه در سال‌های اخیر است که موجب شده تا این مساله به‌عنوان یک ابزار فشار به جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های حقوق بشری استفاده شود.

به‌عنوان نمونه، فائزه هاشمي حدود يك ماه قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم در يك برنامه تلويزيوني اظهار داشت: هميشه سعي مي‌کنم از کليشه‌ها فرار کنم، نمي‌خواهم تابع کليشه‌ها باشم، متأسفانه بعد از انقلاب ما يک سري رفتارها براي خانم ها ارزش شد، رنگ مشکي ارزش شد، چادر مشکي، مانتو مشکي، مقنعه مشکي، روسري مشکي، و رنگ هاي تيره و مرده ارزش شد. اين ارزش‌ها خوب نبود از هر لحاظ بهداشتي، پزشکي، و روانشناسي، عمل مثبتي نيست.

یکی دیگر از نکات جالب این ویژه‌نامه که به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه منتشر شده، لیست 40 نفر از زنان برتر و الگوی نمونه ایرانی است؛ لیستی که از بازیگران معروف سینما تا همسر یکی از پادشاهان ایران باستان و حتی یک مجری برنامه کودک تلویزیون هم در آن حضور دارند.

مهناز افشار، آزاده اردکانی، الهام حمیدی، ترانه علیدوستی، فهیمه رحیمی، هدیه تهرانی و آزاده آل ایوب از جمله زنانی هستند که عکس آنها به عنوان "چهل بانوی نقش آفرین ایران اسلامی" به نشانه الگوبرداری دختران مسلمان ایران، بر پیشانی روزنامه دولت قرار گرفته‌اند.

این رویکرد ساختارشکنانه فرهنگی روزنامه رسمی دولت در زمینه حجاب و عفاف درحالی اتخاذ شده که پیش از این بسیاری از فعالان فرهنگی و دلسوزان انقلاب با يادآوري تحركات جريان نفوذي، نسبت به خط مشی منحرف و سكولار آن هشدار داده و از رئیس‌جمهور خواسته بودند تا سکان مدیریت فرهنگی را از دسترس این افراد خارج کند؛ درخواستی که متاسفانه تاکنون با پاسخ مناسبی روبرو نشده است.

مطالب اين ويژه‌نامه كم‌محتوا سال گذشته از سوي يكي از اعضاي جريان نفوذي به كاوه اشتهاردي مديرعامل وقت روزنامه ايران براي انتشار تحويل داده شده بود اما وي اين ويژه‌نامه را منتشر نكرد تا علي‌اكبر جوانفكر كه روزنامه ايران را به بولتن جريان انحرافي تبديل كرده، عامل بازي با اعتقادات ديني مردم نيز شود و اين ويژه‌نامه را منتشر كند.

جوانفکر همچنین در سرمقاله این ویژه‌نامه تامل‌برانگیز، قرار دادن موضوع حجاب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر را اشتباه نامیده و خواستار برچیده شدن طرح امنیت اخلاقی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • mhr ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    اتفاقا درست میگه پوشیدن رنگ سیاه کراهت داره و تو روایات مختلفی هم دربارش گفته شده حالا یک عرف غلطی که بین مردم هست اینه که چادر مشکی می پوشن در صورتی که بهتره چادر های روشن و مثلا سفید بپوشن لطفا به صورت سلیقه ای تیتر و خبر نزنین از سایت وزینی مثل شما بعیده چنان تیتر زدین که آدم فکر میکنه که گفته چادر چیز خوبی نیست و کلا چادر رو رد کرده درباره نوع رنگ چادر صحبت کرده که اشتباهم نگفته
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    واقعا برای آقای احمدی نژاد با این مشاور مطبوعاتی متأسفم!
  • رها ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 0
    يا زهرا (س) بيرق ما چادر خاكي توست ... اينها خيلي غلط زيادي كردن مشكل از ماست كه هر روز داريم بي تفاوت تر ميشيم و حرمت شكني ها برامون عادي شده
  • 1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    خوب داره داد میزنه که چادر بده جایی که میگه چادر مال اروپاست یعنی اسلامی نیست یعنی میتونی چادر نندازی سرت یعنی بی حجابی یا با معرفی هنرمندان مبتذل میخواد چی رو اثبات کنه؟
  • Anti-Masha ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 0
    برادر من! رنگ تیره با این که مکروه هست ولی از نظر پزشکی ثابت شده که چشم انسان علاقه ای به نگاه نداره،یعنی چشم رو دور می کنه از نگاه بهش که این همون عفاف و حجاب هست،خودتون کلاهتون رو قاضی کنید،رفقا رنگ های جیغ و سفید جذب می کنه چشم رو یا سیاه؟
  • مسعود ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 1
    تو روحه هر چی چادر و حجابه
  • مجب ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    تيتر وخبر شما با مطلب روزنامه ايران همخواني ندارد
  • حاج مطيع ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 0
    دختر يا پسرگلم سلام رنگ سياه درسته كراهت دارد اما چادر سياه نه عزيزم اين جزء استثنائات اون كراهت هست
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 0
    چی رو درست می گه؟امروز به رنگ فردا به خود چادر پس فردا به اصل حجاب گیر می دن
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    ابلهی که این نظر رو دادی که چادر مشکی مکروهه غلط کردی بدون اینکه مطالعه کرده باشی و نظر مراجع رو بدونی واسه خودت زر میزنی و فتوا صادر می کنی که رنگ مشکی چادر مکروهه!
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    جوانفکر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وای بر همه مااااااااااااااااااااااااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس