کد خبر 617611
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

قابل تامل این است که چه شد که پخش‎کنندگان حریم سلطان فارسی شده دارند سلطان مدیا در ایران می‎شوند. من خواهش می‎کنم مسئولان و متولیان فرهنگی ما اگر از خواب خرگوشی مصنوعی خودشان کمی بیدار شدند به این مهم به اندازه چند ثانیه فکر کنند.

به گزارش مشرق، حمید بهمنی از آن دست فیلمسازانی است که در گفت‎وگو‎‎های متفاوت و جنجالی در مورد نفوذ خودنما‎ها در سینمای ایران گفت‎وگو‎های فراوانی انجام داده است. سال 1390 در همین هفته‌نامه پنجره در مورد سینمای دفاع مقدس و انجمن سینمای دفاع مقدس گفت‎وگویی را انجام داد که بازتاب‎‎های گسترده‎ای داشت. این‌بار بهمنی از عنوان کودتای فرهنگی در اظهاراتش استفاده کرده است که در مورد این عبارت به تفصیل با او گفت‎وگو کردیم.

شرایطی پیش آمده که امروز با حجم وسیعی از مهاجرت هنرمندان به شبکه فارسی زبان GEM مواجه هستیم و به‎تبع آن معضلی پیش آمده که حجم وسیعی از تیزر‎های سینمایی از مجموعه‎‎های این شبکه فارسی‌زبان در حال پخش است. ارزیابی اولیه شما چیست؟ 
مطمئنا این رویداد شوم یک اتفاق مهمی است که دارد می‎افتد و جالب اینجاست که متولیان و مسئولان فرهنگی بدان بی‎تفاوت هستند. نخست رفتن و کوچ تدریجی و پر از هیاهوی مطبوعاتی اهالی سینما و تلویزیون به این شبکه است. دوم اینکه پخش آنونس‎ها و تیزر‎های این‎ها از این شبکه‎ها با یک هماهنگی کلان و گسترده‎ای صورت می‎پذیرد. 

اما نکته مهم که در این گفت‎وگو نمی‎گنجد و خیلی قابل تامل این است که چه شد به اینجا رسیدیم که پخش‎کنندگان حریم سلطان فارسی شده دارند سلطان مدیا در ایران می‎شوند. من خواهش می‎کنم مسئولان و متولیان فرهنگی ما اگر از خواب خرگوشی مصنوعی خودشان کمی بیدار شدند به این مهم به اندازه چند ثانیه فکر کنند. 

من اطیمنان دارم پشت‌پرده کوچ سینماگران و بازیگران و مخصوصا پشت‌پرده پخش تیرز فیلم‎های سینمایی یک کودتایی فرهنگی کلان طراحی شده است. در واقع سینمایی که عمدتا مردمی نیست، و روی مدار ابتذال حرکت می‎کرد، حالا فرصت خوبی برایش فراهم شده که پایه‎‎های اقتصادی خودش را قوی‎تر کند. و از سوی دیگر در یک رقابت اطلاع‎رسانی و تبلیغاتی مهم با این ترفند دارند مرجعیت را از رسانه ملی می‎گیرند و به رسانه دیگری اعتبار می‎بخشند. یعنی شکل کودتا کاملا دوسویه است، زدن رسانه ملی و در دست گرفتن چرخه تولید و پخش. روایت‎‎های سینمایی تا دیروز باید براساس ذائقه پخش‎کننده ساخته می‎شد، اما امروز معیار اصلی سینما، استفاده از موتیف‎‎هایی است که به شیوه تبلیغات در GEM TV صد درصد کمک کند. این اتفاق در درازمدت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
 
من شنیدم وزارت ارشاد و نهاد‎های متولی برخورد سختی با عوامل کار کرده‌اند. اما به‎نظرم چنین برخورد‎هایی اصلا کارساز نیست. در نهایت دوباره تیزر‎ها شروع به پخش کرد و قاتل بروس‌لی باز هم پیدا نشد که سرنخ این ماجرا کجاست و این حمایت گسترده از کجا آب می‎خورد! مطمئا این دفاتری که این کار را می‎کنند، برنامه‎ریزی هدفمندی برای این کار دارند. 

این دفاتر پخش مثل یک ستون پنجم فرهنگی دارند عمل می‎کنند. این‌جوری نیست که تمام این تیزر‎ها آزاد باشد که مشمول همه شود. حتما یک بده بستان‎هایی وجود دارد که یکی دو فیلم از 20 روز مانده به عید به شکل گسترده‎ای تبلیغ می‎شود و فروش زیادی را در گیشه رقم می‎زند. دفاتر پخشی که از جنس فیلم‌هایش می‎توان فهمید که چه رویکردی دارند و چه نگاه خاصی را در سینما دنبال می‎کنند. 

الان در دوره جدید، حداقل در پنج روز گذشته، این موضوع طرح شده است که تیزر‎ها دارد خودسرانه توسط این شبکه پخش می‎شود و تا حدودی استدلال دفاتر پخش را نه می‎شود رد کرد و نه می‎شود پذیرفت، تحلیل شما در این زمینه چیست؟ 
پخش تیرز فیلم‎های سینمایی از شبکه «جم» را به شکل خودسرانه اصلا نمی‎شود پذیرفت. دارند کلک می‎زنند و این عبارت که جم خودسرانه این کار را می‎کند و ما بی‎تقصیر هستیم، نیرنگی بیش نیست. چگونه می‎تواند تیزر‎ها را با این حجم کیفیت بالا دریافت کند و یکی دو روز قبل از اکران آن‎ها را پخش کند؟ اصلا بدون هماهنگی و روابط پنهانی که افشای آن مشکل است، پخش تیزر‎ها غیرممکن است. 

از طرفی GEM برای اینکه خودش را حامی سینما نشان بدهد اقدام به پخش تیزر رسوایی و فیلم ایستاده در غبار کرد! 

ببین ما در دشمنی کردن با هر جریان سیاسی و فرهنگی صادقانه و مثل کف دست عمل می‎کنیم. یا رومی رومی یا زنگی زنگ. اما کلمه دشمن که در مورد مجموعه شبکه GEM مصداق پیدا می‎کند، برای آنکه ذاتش رو نشود، حتی سعی می‎کند دشمنی‎اش قشری نباشد، باندی نباشد و اتفاقا شاید با یک ترفند خاصی جذب همه گروه‎‎های را مدنظر قرار داده است. اما اکثریت این تیزر‎ها که پخش می‎شود از کدام فیلم‎های سینمایی به‎صورت خاص حمایت می‎کند؟ 
اصلا جم تی وی تیزر همه فیلم‎های ایرانی را پخش کند، چیزی که به‎نظرم عیب بزرگی به‎شمار می‎رود، این است که نباید صدای سینمای ایران از بلندگوی دشمن شنیده شود و از جانب دشمنان تبلیغ شود. 

آیا شیوه‌های گذشته، می‎تواند تاثیرگذار باشد، کما اینکه دادستانی تهران فیلم عادت نمی‎کنیم ابراهیم ابراهیمیان را برای چند روزی توقیف کرد اما پس از یک وقفه یک‌ماهه دوباره همان اتفاقات تکرار شد؟ 
هیچ‎وقت بگیر و ببند در حوزه فرهنگی مشکلی را حل نکرده است. من معتقدم در حوزه فرهنگ نمی‎شود پادگانی عمل کرد، بلکه باید پادگانی تولید کرد و پادگانی از محصول مطلوب حمایت کرد. در حوزه سینما فقط می‎شود با فیلم ساختن و فرهنگ‎سازی زمینه اصلاح امور را فراهم آورد. این توقیف‎ها و مواجهه‎‎های سخت با سینما و سینماگران هیچ‎گاه کارساز نبوده است. 

به‎نظرم اگر بخواهیم برای واژه پادگانی باز تعریفی در حوزه فرهنگی داشته باشیم باید بگویم که باید پادگانی تمام فیلمسازان معتمد و متعهد و کسانی را که در راستای اندیشه متعالی جمهوری اسلامی هستند دعوت کنیم، حمایت کنیم، امکانات بدهیم و شرایط تولید و تبلیغ خوبی برایشان فراهم کنیم. این راهکار به‎نظر من متعالی‎ترین راهی است که می‎شود در پیش گرفت.
 
بگیر و ببند و توقیف شاید یک مسکن زود گذر باشد اما اصل صورت مساله هیچ‎گاه از بین نخواهد رفت و موج و دامنه ولنگاری سینمایی به قطع افزایش پیدا خواهد کرد، ولی تاثیرگذار نخواهد بود. مثل زمانی که ماهواره‎‎ها را جمع می‎کردند و به‎جای اینکه کمتر شود بیشتر هم می‎شد. این کار به ولع کسانی که ماهواره نداشتند می‎افزود تا بروند ببیند در این قوطی ابتذال چه‎ چیزی وجود دارد که این همه بگیر و ببند به خاطرش راه افتاده است. به‎نظرم برخورد در حوزه فرهنگ باید عاقلانه، بدون احساس‌گرایی و بدون تعقل زودگذر باشد. باید عمیق‎تر موضوعات را ارزیابی کرد. متاسفانه ما به موقعیت فنی تبلیغات فرهنگی در حوزه سینما فکر نکردیم. تلویزیون در مورد قضیه تیزر‎ها باید وارد عمل شود و بهترین کنش فرهنگی را از خود بروز بدهد.
 
منبع: پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس