آمریکا و عربستان با فعال کردن جبهه جنوب از یک سو به دنبال روحیه دادن به تروریست‌ها برای مقاومت در حلب هستند و از سوی دیگر با معطوف ساختن ارتش به جنوب از میزان محاصره حلب بکاهند.

سنگ‌اندازی دوباره آمریکایی‌ها در پاکسازی حلب/ جبهه جنوبی سوریه فعال شد/ ارسال سلاح و نیرو به جنوب دمشق
سرویس جهان مشرق - بر کسی پوشیده نیست که تحولات سوریه این روزها و هفته‌ها در محور حلب خلاصه شده و این شهر به کانون توجه ناظران بین المللی تبدیل شده است. در همین چارچوب 22 گروه تروریستی از 5 روز پیش در چندین مرحله اقدام به حمله به نقاط تحت تسلط ارتش سوریه در جنوب غرب شهر حلب کرده اند تا بتوانند محاصره مناطق شرقی حلب را که از یک هفته پیش آغاز شده بشکنند. گفتنی است با کمک آمریکا و عربستان، تروریست‌ها توانسته بخشی از محاصره محور شرقی را بشکنند.
 
آزادسازی شهر حلب و شکست گروه‌های تروریستی برای آمریکا به معنی تقویت توانمندی‌های دولت سوریه و متحدانش است، لذا این کشور با وجود تکرار ادعاهای خود در زمینه مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی از هر وسیله ممکن برای جلوگیری از این روند استفاده می‌کند .  
 
در همین راستا مذاکرات سوریه با آمریکا در روزهای اخیر با چالش‌های متعددی همراه شده و با موفقیت بیشتر نیروهای دولتی در حفظ محاصره حلب، جان کری وزیر خارجه آمریکا اتهاماتی را متوجه مسکو کرده و تهدید کرده که احتمالاً به همکاری ها با روسیه در زمینه اوضاع سوریه پایان خواهد داد.  
 
اریک شولتز سخن‌گوی کاخ سفید از آنچه که یک فریبکاری در روند همکاری‌های موجود بین واشنگتن و مسکو خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت: آمریکا نسبت به اوضاع حلب به شدت نگران است، واشنگتن به دنبال آن چیزی است که روسیه از آن تحت عنوان گذرگاه‌های انسانی نام برده است، اما با توجه به نتیجه این مذاکرات دست کم می توانیم بگوییم که به این روند مشکوک هستیم.  
 
اظهارات عوام‌فریبانه مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از تحولات میدانی نشان دهنده ادامه حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی بوده و بسیاری از گروه ها آمریکا را عامل اصلی پایداری این گروه ها در بخش شرقی حلب و سایر شهرهای سوریه می دانند.  
 
بر کسی پوشیده نیست که استراتژی آمریکا در سوریه مبتنی بر جلوگیری از انهدام کامل گروه های تروریستی است و این کشور می‌خواهد با زنده نگه ‌داشتن برگه این گروه، همواره به باج خواهی خود از دولت سوریه در راستای مطامع رژیم صهیونیستی ادامه دهد.
 
به همین علت است که هر زمان که آمریکا احساس می‌کند، روند تحولات موجود به سمت نابودی کامل گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، مواضع خود را تغییر داده و با ایجاد  جنجال تبلیغاتی و رسانه ای تحت بهانه‌های مختلف از جمله حمایت از غیرنظامیان یا طرح ادعای ارسال کمک های انسانی برای غیر نظامیان یا آتش بس جهت تنفس این گروه ها به دنبال حمایت از تروریست های تکفیری بر آمده و مانع از ادامه شکست آنها می شود. این موضوع در زمینه عملیات آزاد سازی حلب نیز صدق می کند.  
 
به این ترتیب می توان گفت حفظ بحران انسانی در سوریه و توسعه دایره آن مطالبه اول آمریکایی‌ها در شرایط کنونی است، چرا که آنها اعتقاد دارند توسعه بحران سوریه قدرت مداخله و مانور آنها در زمینه تحولات منطقه را افزایش می‌دهد.  
 
سنگ‌اندازی دوباره آمریکایی‌ها در پاکسازی حلب/ جبهه جنوبی سوریه فعال شد/ ارسال سلاح و نیرو به جنوب دمشق 
 
در همین چارچوب بود که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست امروز نوشت که باقی نگه داشتن گروه داعش به صورت ضعیف به همراه قدرت داشتن آن برای استمرار فعالیت‌هایش می‌تواند مطالبات برای ایجاد ائتلاف بین مسلمانان را از بین برده و مانع از تلاش ایران برای تسلط بر منطقه شود.  
 
روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در مقاله‌ای از استراتژی پنهان آمریکا برای ادامه جنگ فرسایشی در سوریه پرده برداشته و به آثار پیروزی احتمالی ارتش سوریه در آزادسازی شهر حلب اشاره و تأکید کرد که این اتفاق تنها یک ضربه مهلک برای گروه‌های مسلح به شمار نمی‌رود ، بلکه به ارتش سوریه به مجموعه ای از محورهای استراتژیک و نقاط عطف دست پیدا خواهد کرد که باعث پیشرفت سریع آ‌ها در مناطق شمالی و شرقی سوریه خواهد شد.
 
این گزارش تأکید دارد که پیروزی بشار اسد در حلب و نتایج آن در موازنه های نظامی در مناطق دیگر سوریه و مذاکرات سیاسی مشهود خواهد بود. آزادسازی این شهر به بشار اسد و روسیه تحولی را اعطا خواهد کرد که در چارچوب اعلام پیروزی استراتژیک خود به آن نیازمند هستند. به این ترتیب آنها در روند مذاکرات نیز دست برتر را خواهند داشت و محورهای مداخله جو در سوریه مجبور به پذیرش دیکته‌های محور مذکور خواهند شد.  
 
پیشروی‌های دولت سوریه در حلب و کنار رفتن نقاب نفاق آمریکا
منابع ویژه به روزنامه السفیر لبنان اعلام کردند که آمریکا و ابزار منطقه ای اش یعنی عربستان از ماهها پیش تجهیز گروه‌های مسلح با مقادیر فراوانی از سلاح‌های موشکی را جهت بازپس‌گیری شهر حلب در دستور کار خود قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش آماده سازی‌‎ها جهت حمله به مناطق تحت تسلط دولت در حلب از طریف غرب و حومه جنوبی از مدت‌ها پیش با مشارکت مستقیم آمریکا و عربستان آغاز شده است.
 
سنگ‌اندازی دوباره آمریکایی‌ها در پاکسازی حلب/ جبهه جنوبی سوریه فعال شد/ ارسال سلاح و نیرو به جنوب دمشق 
 
بخشی از ابعاد این همکاری ها بعد از آزاد سازی منطقه بنی زید به دست دولت سوریه مشخص شد و منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای گزارش دادند که به انباری از تسلیحات آمریکایی از جمله موشک های تاو دست پیدا کرده اند که نشان می دهد از آمریکا برای تروریست ها ارسال شده است. بر اساس اطلاعات موجود، یک کشتی آمریکایی ۱۷۰۰ تن تسلیحات ساخت آمریکا و غرب را از طریق بندر عقبه اردن در اختیار این گروه قرار داده است.  
 
منابع فرانسوی نیز گزارش دادند که گروه‌های تروریستی چند ماه قبل در چارچوب یک قرارداد ، به سلاح‌ها و تجهیزات سعودی دست پیدا کرده اند. سعودی ها در قالب یک مناقصه سلاح‌های انفرادی دست کم برای 30 هزار مبارز از طریق یک میانجی لبنانی از پاریس خریداری کرده و کشورهایی از اروپای شرقی و شرکت‌هایی از فرانسه و اسپانیا و اسرائیل پیشنهادات خود را برای شرکت در این مناقصه ارائه کرده بودند.  
 
طرح مداخله‌جویانه غربی برای فعال‌سازی جبهه جنوب  
در همین حال رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از همپیمانان آنها طرح مشترکی برای حمایت از حرکت‌های مسلحانه به منظور بازگشایی جبهه‌های جدید در جنوب سوریه دارند. پادگانها و مقرهایی در خاک اردن برای آموزش گروههای تروریستی ساخته شده و این گروهها با نظارت آمریکا، مسلح شده‌اند و این اقدامات در راستای فراهم کردن مقدمات برای ورود تروریستها به نبردهای جبهه جنوب سوریه صورت گرفته است.  
 
این سناریو مطرح است که حامیان تروریست‌ها با ایجاد جبهه جنوب از یک سو به دنبال روحیه دادن به تروریست‌ها برای مقاومت در حلب باشند و از سوی دیگر با معطوف ساختن ارتش به جنوب از میزان محاصره حلب بکاهند. انفجارهای تروریستی در دمشق و مناطق مختلف سوریه با همین هدف صورت می‌گیرد. اردن نیز که دارای ثبات و استقلال سیاسی نمی‌باشد، برگرفته از خواست سعودی و آمریکا در این طراحی گرفتار آمده است حال آنکه تحولات چند سال اخیر نشان می‌دهد حمایت از تروریسم نه تنها دستاوردی برای اردن نداشته بلکه بر میزان چالشهای امنیتی آن افزوده است. اقدامات اردن در عدم پذیرش پناه‌جویان سوری و تحریک آنها به پیوستن به تروریست‌ها بخشی از این اقدامات است.  
 
سنگ‌اندازی دوباره آمریکایی‌ها در پاکسازی حلب/ جبهه جنوبی سوریه فعال شد/ ارسال سلاح و نیرو به جنوب دمشق 
 
طی سال‌های گذشته گروه‌های مبارز مسلح به ویژه جریان‌های تروریستی که آمریکا آنها را در لیست گروه‌های معتدل قرار داده است ،‌عادت کرده‌اند که این گونه نشان دهند که منبع اصلی تصمیمات آنها از غنایم ارتش سوریه و متحدانش است. این در حالی است که در بسیاری از موارد سلاح‌هایی آمریکایی و اروپایی در اختیار آن‌ها قرار گرفته که محور مقاومت از آنها استفاده نمی‌کنند.
 
آنها در موارد بسیار اندکی به حمایت‌های خارجی از خود اذعان دارند. در حالی که سوریه بنا به شهادت سازمان ملل متحد تمامی سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل داده و براساس قطعنامه  2118 شورای امنیت در رابطه با خلع سلاح شیمیایی ، کاملاً از این سلاح‌ها تخلیه شده است، امروز چنین سلاح‌هایی در دست گروه‌های تروریستی به ویژه فتح الشام قرار می‌گیرد.  
 
آنچه که از تحولات سوریه مشخص است، اینکه شکست تروریست‌ها در مراحل متعدد درگیری ها جهت رفع محاصره کامل حلب که به دفعات صورت گرفته، باعث خواهد شد عزم کشورهای حامی رویکردهای تروریستی در سوریه برای حمایت جدی‌تر و علنی‌تر از این گروه‌ها جزم شده و آنها در سایه جلوگیری از شکست سیاست‌های خود در این کشور، نقاب نفاق را بیش از پیش کنار زده و به حمایت های علنی تر از این گروه ها بپردازند.
 
توجیه ها و تفسیرهای این رویکرد نیز با اقداماتی نظیر اعلام جدا شدن جبهه النصره از القاعده و تغییر نام آن به جبهه فتح الشام فراهم شده است. این در حالی است که رفتارهای گروه‌هایی نظیر فتح الشام و نور الدین الزنکی نه تنها نشان دهنده ماهیت به اصطلاح اعتدالگرای آنها نیست، بلکه بر رویکردهای تروریستی و تکفیری عناصر آن صحه می گذارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    جبهه جنوب ، انسان رو یاد روایات ائمه در مورد حوادث آخر الزمان می اندازد.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    سلام مشرق خوب اخبار درست رو اعلام کن فوری منبج که از دست داعش ملعون خارج شد الحمدالله مردم در حال فرار حالا دارند از خوشحالی زجه می زنند
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    الان پنج ساله دارید در مورد ایجاد جبهه جدید از خاک اردن مینویسید. پس بالاخره بعد از یک ماه قبول مردید که محاصره شکسته شده.البته نوشتی با کمک امریکا و عربستان!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا و آمریکا پرستان
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    مرگ بر داعش و افراط طلبان!
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    امریکا با سنگ اندازیش داره حمایتشو فریاد میزنه
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    این سنگهایی که میندازه بزودی سر خودشو خورد میکنه
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    امریکا نفاق نداره کاملا رو داره از اراذل حمایت میکنه فقط دروغ میگه دروغی که همه میدوننمنتها ترس دولتها نمیذاره جلوش وایسن
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    دیگه صخره هم بندازه نمیتونه جلوی مقاومت رو بگیره
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    چه حالی میده دواعش برن امریکا خودشونو بپکونن
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر حمایتهای امریکا نبود الان داعش زودتراز اینا افق شده بود
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    بذارید اخرین زورهاشم بزنه!
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمریکای لعنتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس