کد خبر 616884
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

اقدام مشترک سازمان‌های مسئول در جمع‌آوری متکدیان با شهرداری تهران موجب شد که در طول ۱۰ روز از اجرای این طرح ۷۰۰ متکدی در نقاط پررونق تکدیگری جمع‌آوری شوند.

به گزارش مشرق، به گفته محمدباصري، معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران، پشت پرده تكديگري واقعيت‌هاي تلخ و آزاردهنده‌اي وجود دارد، چه آنكه برخي مشاهدات حاكي از اين است كه گروه‌هاي مافيايي تكديگري با بكارگيري و استثمار كودكان، زنان و مردان نيازمند سعي در درآمدزايي دارند.
 
به گفته وي، متكديان جمع‌آوري شده اغلب در خيابان سعادت‌آباد در منطقه 2، منطقه يك، منطقه 12و منطقه 19حضور داشته‌اند. مناطق 3و 6نيز در رده‌هاي بعدي قرار دارند. آنطور هم كه شنيده شده سرشاخه‌هاي تكديگري ماهانه بين 3تا 5ميليون از اين طريق درآمد دارند و روزانه بين 20تا 30هزار تومان به افراد تحت نظر خود حقوق تكديگري پرداخت مي‌كنند.
 
به گفته وي از نهم تا 19مرداد‌ماه 251واحد گشت شهرداري در خيابان‌هاي تهران با همكاري نيروي انتظامي 700متكدي را جمع‌آوري كرده‌اند كه از اين تعداد 323متكدي مرد حرفه‌اي، 233متكدي مرد بي‌خانمان، 45متكدي حرفه‌اي خانم كه بارها سابقه جمع‌آوري داشته‌اند و 87متكدي بي‌خانمان خانم هستند. همچنين 20متكدي خارجي بايد به اين جمع اضافه شوند كه به وضعيت آنها هم رسيدگي شده است.
 
باصري با تأكيد بر نحوه ساماندهي افراد جمع‌آوري شده تصريح كرد: متكديان حرفه‌اي كه حضور مكرر داشته و در اين مورد سابقه دار محسوب مي‌شوند به سامانسراهاي لويزان و اسلامشهر منتقل شده‌اند. به گفته وي با همكاري مسئولان كميته امداد امام قرار است متكدياني كه حرفه‌اي محسوب نمي‌شوند و نيازمند واقعي هستند به اين سازمان معرفي شوند. در مورد متكديان شهرستاني نيز صحبت‌هايي براي اخذ نيابت قضايي و ارجاع اين افراد به شهرهاي خود مطرح شده است.
 
معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي ضمن ابراز نگراني نسبت به وضعيت كودكان متكدي گفت: براي جلوگيري از بدترشدن وضعيت اين كودكان قرار است تا امكان حضور كودكان را در مراكز پرتو مناطق ٣ و ٦ در ساعات كاري كودكان فراهم آوريم.
 
معاون حمايت‌هاي اجتماعي سازمان خدمات اجتماعي درباره مبلغ همراه متكديان در زمان دستگيري نيز اظهار داشت: متكديان همواره خود را در خطر برخورد قانوني مي‌بينند به همين دليل افرادي به‌عنوان حامي در كنار اين افراد هستند كه هر 10دقيقه پول آنها را مي‌گيرند تا درصورت جمع‌آوري مبلغ چنداني در اختيار آنها نباشد. بر اين اساس، معمولاً در زمان جمع‌آوري حدود 20تا 40هزار تومان در جيب اين افراد است.
 
منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس