چند هفته قبل از اجرای طرح و پس از حمله نظامی آمریکا به طبس توسط امدادهای غیبی، به طور غیر منتظره یکی از پاسداران کمیته انقلاب اسلامی به منزلی در خیابان مقدس اردبیلی تهران مشکوک و آن را زیر نظر می‌گیرد.

به گزارش سرویس تاریخ مشرق؛ بي‌ترديد رويداد «كودتاي نوژه» را نمي‌توان جدا از سلسله رفتارهاي امريكا با نظام نوپا و اسلامي ايران ارزيابي كرد. هر چند شكست امريكا در صحراي طبس موجب شد تا مقامات اين كشور به‌طور موقت انديشه عمليات نظامي عليه كشورمان را از سر بيرون كنند، اما اين حادثه باعث نشد تا آمريكاييان طرح‌هاي خرابكارانه خود را متوقف كنند، بلكه حمايت مستقيم از ضد انقلابيون، تحريك آنان و همچنين پشتيباني از رژيم بعث عراق در مرحله پس از شكست كودتا در دستور كار آنان قرار گرفت.

اما دانستن نحوه شكست كودتا هم جالب و عبرت‌آموز است. نزديك شدن به عوامل اين توطئه شوم به دو صورت انجام داده شد. يكي به‌وسيله فعاليت‌هاي اطلاعاتي واحدهاي گوناگون امنيتي، اطلاعاتي و نظامي كشور و ديگر با افشاگري‌هاي خود عوامل كودتا. جالب آنكه شب قبل از كودتا، نزديكان امام ايشان را از اين توطئه آگاه كردند، حتي نيروهاي اطلاعاتي از امام خواستند براي احتياط اقامتگاه خود را ترك كنند، اما ايشان در پاسخ فرمودند: «از اينجا تكان نمي‌خورم و همين‌جا هستم. هر كدام مي‌خواهند بروند.» (سید علی موسوی ، کودتا و ضد کودتا، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، پاییز 1360 ، ص 189)
 
سگ
 
 
به هر حال كودتا سه روز قبل از وقوع به علت تشويش و نگراني يكي از عناصر شركت‌كننده در آن و اطلاع يافتن خانواده وي از ماجرا فاش شد. خانواده اين خلبان وفادار به انقلاب و امام بودند و به‌خصوص مادر وي او را ملزم به افشاي اطلاعات خود در‌باره كودتا كرد و او نيز موفق شد حضرت آيت‌الله خامنه‌اي را مطلع كند. به اين ترتيب صبح روز چهارشنبه 18/4/1359 طرح كودتا توسط اين فرد لو رفت. چند ساعت پس از افشاي كودتا يكي از درجه‌داران تيپ نوهد نيز به كميته مستقر در اداره دوم ستاد مشترك مراجعه كرد و يك پاكت دربردارنده بخشي از طرح عملياتي كودتا را در اختيار كميته فوق قرار داد و عمليات ضد كودتا از همين جا آغاز شد. علاوه بر افشاي اين اطلاعات قرائن و شواهد گوناگون ديگري از فعاليت‌هاي مخالفان نظام به دست آمده بود كه موجب شد مسئولان نظام جمهوري اسلامي نسبت به وجود توطئه براندازي حساس شوند و براي تشكيل ستادي به نام ستاد «خنثي‌سازي كودتا» اقدام كنند تا اين گروه با تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده آمادگي‌هاي لازم براي رويارويي با توطئه احتمالي و خنثي‌سازي آن را داشته باشند.

در خرداد 59 در حومه پاریس؛ جمعی متشکل از شاپور بختیار، امینی، پالیزبان، مامور ویژه ای از آمریکا و اسرائیل، نمایندگانی از خانواده پهلوی و رژیم بعث عراق و نیز چندین تن افسر ارتشی فراری طرح کودتایی شوم را با مشخصات زیر تصویب کردند:

زمان اجرای طرح؛ شبانگاه چهارشنبه 18 خرداد 59 تعیین شده و قرار می‌شود که افرادی از خارج پایگاه به عنوان میهمان وارد پایگاه نوژه گشته، آنجا را تسخیر و نماینده امام را به شهادت برسانند، سپس تمام نقاط حساس از قبیل رادیو تلویزیون، فردوگاه، پایگاههای دیگر هوایی را در صورت مقابله پرسنل بمباران و تسخیر نمایند.
 
سگ 

بر طبق این طرح قرار می‌شود فانتوم‌ها پس از پرواز از پایگاه مذکور به جای مقابله با جنگنده های مهاجم عراقی به طرف تهران و قم حرکت کرده، مراکز حساس از جمله جماران، ستادهای کمیته، مدرسه فیضیه و... را با خاک یکسان سازند.

گروه سیاسی کودتا بمبگذاری در مجامع عمومی و مساجد، نمازجمعه و ... تحریک گروهک های ضد انقلاب را برای تشدید مخالفت با نظام جمهوری اسلامی جهت کشاندن نیروهای نظامی و به خصوص پاسداران سپاه پاسداران به درگیری های خیابانی و انحراف آنها از توطئه شوم و همچنین برنامه آماده باش سرخ را برای ایجاد بلوا و وحشت در بین مردم را طرح ریزی می نمایند.
 
*کشف کودتا

چند هفته قبل از اجرای طرح و پس از حمله نظامی آمریکا به طبس و شکست آن توسط امدادهای غیبی، به طور غیر منتظره یکی از پاسداران کمیته انقلاب اسلامی به منزلی در خیابان مقدس اردبیلی تهران مشکوک و آن را زیر نظر می‌گیرد. در پی مشاهده رفت و آمدهای  غیرمعمولی، با حکم دادستانی در ساعت 1 بعدازظهر وارد منزل شده، سگی دم درب منزل با صداهای مستمر خود، فرد پاسدار را ناخودآگاه به طرف راهرو زیر زمین هدایت نموده، در آنجا پایش به گونی حاوی اشیاء تیز و سنگین برخورده و به شدت درد می‌گیرد. او با لمس اشیاء متوجه چند گونی حاوی انواع سلاح و مهمات شده و بالافاصله با مقر کمیته تماس می‌گیرد و پاسداران وارد عملیات می‌شوند. در این رابطه در مرحله اول 3 نفر که یکی از آنها به نام شهریار نور، پسر امیر هوشنگ نور (سرهنگ بازنشسته رژیم پهلوی) و 2 نفر از همسایه‌های او دستگیر می‌شوند.
 
سگ 

در بازرسی اولیه منزل تعداد 4 قبضه اسلحه از کشوهای داخلی میز و همچنین در بازرسی های بعدی سلاح و اشیاء زیر به دست می‌آید:
 

1- نارنجک دستی                                       18 عدد
2- گاز اشک آور                                            1 عدد
3- کلت کمری                                             14 قبضه
4- ژه3                                                     52  قبضه
5- یوزی                                                     10 عدد
6- خشاب ژه3                                           176 عدد
7- کاربیت                                                  4 قبضه
8- خشاب یوزی                                          26 عدد
9- خشاب کاربیت                                         5 عدد
10- برنو                                                       3 عدد
11- کلاشینکف                                             1 عدد
12- خشاب کلاشینکف                                   7 عدد
13- تفنگ شکاری تک لول                               1 قبضه
14- تیربار                                                   2 عدد
15- قیچی سیم بری                                      3 عدد
16- قیچی کابل بری بزرگ                             2 عدد
17- فشنگ یوزی                                       35 بسته
18- فشنگ والتر                                          3 بسته
19- فشنگ کالیبر38                                    7 بسته
20- چراغ قوه                                            148 عدد
21- چراغ نورافکن                                        50 عدد
22- چراغ مادون قرمز                                    1عدد
23- بلندگوی آژیردار                                     8عدد
24- پرچم شیروخورشید دار                        500 عدد
25- ام-پی-فایو                                        2قبضه
26- فشنگ باز                                         140 عدد
27- دینامیت                                           1بسته
28- فشنگ باز ژه3                                   5000عدد
29- فشنگ باز کاربیت                              7000عدد
30- لباس درجه دار ارتشی                       500 دست
31- یونیفرم افسری ارتش یک جیب دار       1500 دست
 
 
چندین بطری مشروبات الکلی و اسناد و مدارک کودتا و تعداد زیادی کارتن حاوی اعلامیه علیه رژیم جمهوری اسلامی کشف و ضبط شد.

به دنبال کشف کودتا، بلافاصله مراتب به اطلاع رئیس جمهور وقت (ابوالحسن بنی صدر) می‌رسد و او همان شب موضوع را در رادیو تلویزیون مطرح می‌کند. و بدین ترتیب بعضی از عمال اصلی کودتا موفق به فرار می‌شوند. در بازرسی ویلای یکی از این افراد در شمال کشور، اسناد و مدارک قابل توجهی در همین رابطه و به اضافه 5 فقره چک به حواله کرد حامل ثبت و ضبط شد که بعدها مشخص گردید از طرف سازمان سیا و موساد قرار بوده است مبلغ پانصد هزار تومان به هرکدام از مجریان طرح پرداخت گردد. اما نقشه شوم کودتا قبل از اینکه به مرحله اجرا درآید توسط امدادهای غیبی کشف شده و به منظور درهم کوبیدن توطئه تمامی مراکز ستادهای کمیته و سایر نیروهای نظامی به حال آماده باش کامل درآمد و چند ساعت قبل از شروع طرح من جمله چند نقطه تهران و پایگاه هوایی نوژه حمله گردید که در این رابطه حدود 700 نفر از شاخه سیاسی که در ارتباط با بنی صدر بودند به استثناء 50 نفر که دستگیر شدند بقیه موفق به فرار شدند.(مجله کمیته؛ ارکان کمیته انقلاب اسلامی، شماره دوم نیمه مرداد 1366، نقش کمیته در کشف کودتا نوژه)
 
 
 سگ
 
 
 *پیام امام

من يك كلمه بايد با علما و فضلا و ائمه جماعات و سنخ روحانيت در سطح كشور صحبت كنم، يك كلمه هم با ملت. آن چيزى را كه با آقايان روحانيون در ميان مى‏‌گذارم اين است كه شما مى‏‌دانيد كه توطئه ‏ها از همه اطراف هست و رو به افزايش است، لكن از اين توطئه‏‌هايى كه منتهى به سلاح و قواى مسلح و اينها [مى‏‌شود] هيچ باكى نيست. آنها را خداى تبارك و تعالى همراهى مى‏‌كند چنانچه كرد و مى‏‌بينيد. همين امروز هم يكى از علماى جماران آمد و قصه‌‏اى را نقل كرد كه از آن قصه هم من فهميدم كه عنايت خدا با ماست. ايشان فرمودند كه: يك خانه‌‏اى را ظاهراً در شميرانات، اين آقايانى كه در كميته بودند و پاسدارها و اينها، به عنوان اينكه شنيده بودند اينجا قمارخانه است، رفته بودند به عنوان اينكه درِ اين قمارخانه را ببندند، وقتى هم رفتند ديدند كه بله بساط قمار و مشروبات و اينها هم هست. يكى از پاسدارها رفته است پشت آنجا كه برود ببيند آنجا چه خبر است. يك سگى همچو حمله كرده به او كه او را وادار كرده كه برود در زير زمين. وقتى رفته در زير زمين [ديده‏] يك مقدار زيادى اسلحه و امثال ذلك زياد [هست‏]، كه شايد بعد در راديو و اينها اطلاع بدهند به ملت. گفتم به آن آقا، با هدايت سگ اين واقع شده! اين سگ مأمور است. همه عالم مأمورند. آن روز باد و شن مأمور «اشاره به واقعه طبس» بود، امروز هم در اين قصه سگ مأمور بوده است كه آقا را، اين پاسبان را ملزم كند كه برود كشف بكند. از اين امور خوفى نداشته باشيد. ملت ما هم از اين امر خوف نداشته باشند. و حماقت مال اينهايى است كه در عين حالى كه ديدند كه آن رأسشان با آن همه قدرت كه در دست داشت بالفعل، و با آن همه پشتوانه‏‌هايى كه از همه گروه‌هاى خارج و داخل داشت، در مقابل ملت و در مقابل تأييد خداى تبارك و تعالى از ملت ما، نتوانست كارى بكند. حالا كه آنها رفتند و رو به جهنمند، اين عده بيچاره‏اى كه براى خاطر يك دنياى كمى، فانى، مى‌‏خواهند توطئه بكنند، و آن هم اين طور توطئه‌‏اى كه معلوم است كه چنانچه موفق به كشفش هم نشده بوديم و قيام هم كرده بودند، خفه مى‏‌كردند آنها را، اين خوفى ندارد. آن توطئه‌‏هايى كه از اول نهضت، يعنى پيروزى ما، پيروزى شما شروع شده است و باز هم در كار است، آن را بايد آقايان توجه به آن داشته باشند. (صحيفه امام، ج‏13، ص:9)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ناشناس ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    کودتاها هنوز هم ادامه دارد.البته حالا کودتاها از نوع فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است.
  • ایرانی ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    1 0
    عبارت کودتای نوژه عبارت غلطی است.شهید محمد نوژه در جریان پاوه شهید شد و شاید هواپیمای ایشان دستکاری شده بود گرچه در آسمان پاوه مورد اصابت آتش بارهای ضد انقلاب نیز قرار گرفته بود.نام این کودتا نقاب بود.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
    2 0
    خداوند امام راحل و شهدای کشور رو رحمت کند
  • قلی ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    2 0
    ذست نیروهای انتظامی درد نکند که توانستند کودتا راخنثی کنند
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    الان که از نظر نظامی و داخلی قوی شدیم اما در حوزه فرهنگی خیلی ضعف داریم و این اگر به استحاله منجر بشه کارمون ساخته اس
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    خدا این انقلابو نگه داشه در همه احوال
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    چراغی را که ایزد برفروزد هر آنکس پف کندریشش بسوزد
    • یوسف فرخ IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      0 0
      باسلام ،بسیار بجا و شایسته.ولی دنیا پرستان هرگز مفهوم این بیت عقلانی را نمی فهمند.صم بکم و عمی فهم لایرجعون
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    خیلی خوبه که وقایع تاریخی انقلاب تحلیل و تفسیر بشن و جوونا بیشتر اشنایی پیدا کنن
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    بایدبه نظر من تاریخ انقلابو به صورت فیش برگی در اینترنت منتشر کنیم و اطلاعاتو ذره ذره به جوونا بدیم تا در خاطرشون بمونه
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    قلب امام مطمان بود که خدا پشت انقلابه برای همین می دونست این حضرات کودتاچی غلطی نمی تونن بکنن
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    با رفتار این سگ یاد الاغ بلعم بائورا افتادم که حاضر نشد بلعم رو به کوه ببره تا حضرت موسی رو نفرین کنه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    برخی حیوانات بیشتر به درد اسلام خوردند تا برخی منافقان و بددلان
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    این انقلاب اگر از داخل ضربه نخوره از بیرون کسی حریفش نیست
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    خدا خیر بده به خانواده اون جوان که نذاشتن همدست دانقلاب بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس