نشست رسانه‌ای هجدهمین جشن خانه سینما لحظاتی پیش در ساختمان خانه سینما با حضور اصحاب رسانه و همچنین کمال تبریزی دبیر جشن خانه سینما و بیژن میرباقری دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

به گزارش مشرق، در ابتدای این نشست کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با اشاره به تغییراتی که در این دوره نسبت به دوره‌های قبل در آیین‌نامه اجرایی جشنواره صورت گرفته است، گفت: بعضی از جزئیات در آیین‌نامه تغییری نکرده و طبق روال سال گذشته انجام خواهد شد مانند زمان برگزاری جشنواره و اینکه آثار سینمایی باید پروانه نمایش سینمایی داشته باشند اما عمده تغییرات در بخش داوری اتفاق افتاده است. در این دوره در ابتدا 300 داور داریم که در ادامه راه تعداد داوران به 470 فرد می‌رسد که گزینش اصلی را انجام خواهند داد.
 
وی افزود:‌ داوری‌ها در 12 رشته اصلی و تخصصی صورت می‌گیرد که در هر بخش 25 داور که از سوی صنف‌ها معرفی می‌شوند آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، تلاش می‌کنیم در هر مرحله نتیجه داوری را اعلام کنیم.
 
کارگردان مجموعه «سرزمین کهن»‌ در ادامه با اشاره به اینکه در حال تهیه برنامه‌‌ای هستند تا شکل داوری و برگزاری جشن خانه سینما را به یک آکادمی تبدیل کنند، گفت:‌ در ابتدا تغییراتی حاصل کردیم تا شکل داوری مانند گذشته نباشد و به سمت یک آکادمی برویم. البته آکادمی از نوع بومی و ایرانی آن. با اعلام این خبر بحث‌هایی به وجود آمد که قرار است روندی شبیه به برگزاری مراسم‌هایی چون اسکار و بفتا داشته باشیم که اینطور نیست فکر می‌کنم به دلیل نوع سینمای مستقلی که داریم و جزئیاتی که در آن وجود دارد برگزاری مراسم‌ و نحوه آن شباهتی به این دست مراسم‌های غیر ایرانی ندارد. ما مراسم خودمان را برگزار می‌کنیم توصیه می‌کنم نحوه قضاوت و داوری‌ها با هیچ چیزی مقایسه نشود.
 
 
دبیر هجدهمین جشن خانه سینما گفت:‌ باید بدانیم که این اولین قدم است قطعاً کاستی‌هایی خواهیم داشت. ما مجبوریم همه فیلم‌ها را دوباره نمایش بدهیم. اما توصیه می‌کنم داوران در نمایش فیلم‌ها حضور پیدا کنند اما حضور و غیاب نخواهیم داشت. در انتخاب داوران باید به سمت افراد خاص و نخبه در رشته مربوطه برویم به همین منظور می‌توان از نخبگانی که خارج از سینما هستند انتخاب‌هایی داشته باشیم. در واقع باید به جای داوری به سمت نظرسنجی برویم. وقتی می‌خواهیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم یعنی می‌خواهیم نظر نخبگان را نیز داشته باشیم. در انتخاب نخبگان حتی می‌توانیم به افرادی که شاید نقش‌های خاصی دارند که به سینما مربوط است اما خارج از فضای سینما هستند نیز برویم.
 
 
او همچنین گفت:‌ در هنگام رأی دادن داوران نیز می‌توانند با هم هم‌فکری کنند و نظر هم را بپرسند بیش از این تعداد داوران محدود بود که امکان لابی وجود داشت اما با زیاد شدن تعداد این افراد این امکان به حداقل می‌رسد. هر کدام از داوران در 5 رشته می‌توانند رأی خود را بدهند که در همین‌جا توصیه می‌کنم که همه آنها نام افراد مورد نظرشان را بنویسند و در مرحله بعد هر کدام از داوران که مجموع آنها به 470 می‌رسد تنها به یک فرد رأی خواهند داد.
تبریزی گفت: تصمیم گرفتیم که یک دبیرخانه دایمی برای جشن خانه سینما داشته باشیم و همچنین بتوانیم با مشورت شورای سیاست‌گذاری و هیأت مدیره یک کمیته تخصصی در این زمینه را به وجود بیاوریم که روی آیین‌نامه کار کند تا بتوانیم آیین‌نامه دقیق‌تری در برگزاری این جشن داشته باشیم.
 
 
این کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون نیز با اشاره به اینکه برای رسیدن به این اهداف باید با هم هم‌فکری کنیم، گفت: لازمه رسیدن به شرایط ایده‌آل این است که رئیس سازمان سینمایی «حجت‌الله ایوبی»، شورای عالی تهیه‌کنندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال همکاری‌هایی داشته باشند و شرایطی فراهم کنند که طی یک سال و تا جشن بعدی داوران بتوانند به راحتی و با ارائه کارتی به سینما بروند و فیلم‌ها را ببینند البته داوران نیز باید به این نکته دقت داشته باشند که به خاطر جشن سینما و انتخاب دقیق بهترین‌ها حتماً فیلم‌ها را ببینند و یادداشت‌های لازم را بردارند. به این صورت در سال آینده دیگر نیازی به نمایش دوباره آثار نخواهد بود.
 
 
تبریزی اظهار کرد: توجه داشته باشیم که با این روش و رسیدن به آیین‌نامه‌ای درست می‌توانیم از هزینه‌های کمرشکن بکاهیم و مبلغ مانده را به صندوقی انتقال دهیم و بتوانیم معضلات و مشکلات خود را حل کنیم.
 
 
بنابراین گزارش، بیژن میرباقری دبیر اجرایی هجدهمین جشن خانه سینما نیز در این نشست، عنوان کرد: در آیین‌نامه هیچ منعی وجود ندارد و داوران می‌توانند خود فیلم داشته باشند و به آثار خود نیز رأی دهند. به دلیل تعداد زیاد داوران این اتفاق می‌تواند به خوبی رخ دهد چرا که تأثیر آن کمتر خواهد بود.
 
 
تبریزی نیز گفت:‌ هرچه تعداد داوران افزایش داشته باشد امکان لابی کردن کمتر می‌شود، همچنین داوران نیز می‌توانند موجودیت متفاوتی نسبت به هم داشته باشند که باز امکان لابی کردن کم می‌شود. همچنین مشکلاتی را پیش‌بینی کردیم که ممکن است با این رویه جدید پیش بیاید که تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شده است. البته تعداد ایده‌آل برای این اتفاق شاید بیش از 25 داور در هر رشته تخصصی باشد که این امر در سال‌های آینده اتفاق بیفتد.
 
در ادامه نیز میرباقری اظهار کرد: فیلم‌ها در سینما کانون به نمایش درمی‌آید و در همان زمان به تهیه‌کننده و داوران اطلاع‌رسانی خواهد شد. کیفیت سینما به جهات مختلف نیز لحاظ شده و مورد تأیید است.
 
 
دبیر هجدهمین جشن خانه سینما در ارتباط با اتفاقاتی که برای جشن حافظ به وجود آمد و مدتی در رسانه‌ها حاشیه‌هایی به همراه داشت، گفت:‌ به نظرم خیلی هم اتفاق بدی نیفتاده چرا که جشن حافظ به خوبی برگزار شد و جایزه‌های خود را نیز تقدیم کرد. اتفاقات بعد از برگزاری جشن حافظ بود. اما باید دقت داشته باشیم که نسبت به این موارد عکس‌العمل نشان ندهیم و باید از کنار آنها گذشت. ما توجه اصلی‌مان به کیفیت برگزاری جشنواره و خود سینما است. فکر می‌کنم در بین اهالی سینما آنقدر شعور وجود دارد که ما را دچار دردسر نکند زمانی که این اتفاقات افتاد به نظرم نباید عکس‌العملی نشان می‌دادیم چرا که خیلی‌ها از این عکس‌آلعمل‌ها خوشحال می‌شوند.
 
 
وی در ادامه گفت:‌همه ما می‌دانیم کجا زندگی می‌کنیم و چه شرایطی وجود دارد به نظرم با کمی دقت و هم‌فکری این مسائل در سینما حل خواهد شد. نباید فکر کنیم این مسائل برای ما جدی است چرا که سینما از هر چیزی برای ما مهم است.
 
 
دبیر اجرایی جشن خانه سینما در ارتباط با محل برگزاری این جشن گفت:‌ هنوز محل برگزاری قطعی نشده است اما به دلیل تعداد بالای افرادی که در جشن حضور خواهند داشت قطعاً نیاز به یک فضای باز داریم تا بتوانیم این افراد را در آن جای دهیم. خانه سینما یک اسپانسر کلی نیز دارد اما باید بگویم با اسپانسر خاصی به توافق نرسیدیم.
 
 
در ادامه این نشست، میرباقری در ارتباط با پوشش رسانه‌ای این جشن عنوان کرد:‌ درخواست‌هایی مبنی بر پخش آنلاین جشن خانه سینما از سوی برخی همچون فیلم‌نت بوده است که در حال مذاکره هستیم. بیشتر صحبت‌ها در ارتباط با پخش حواشی جشن بوده و در ارتباط با خود آن مذاکره نکرده‌ایم.
 
 
تبریزی در پایان نیز در ارتباط با انتخاب داوران عنوان کرد: به محض اینکه داوران مشخص شدند با فاصله‌ای شاید چند روزه اسامی آنها را عنوان خواهیم کرد. همچنین داوران از سوی اصناف معرفی خواهند شد و هرچه آنان گفتند می‌پذیریم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس