کد خبر 614756
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بسته ای از مذاکرات در حوزه فناوری با روسیه داشته‌ایم، گفت: احتمال بازگشایی دفتر برای بزرگترین جویشگر روسی در ایران هست.

به گزارش مشرق، آبان ماه سال گذشته وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان در حاشیه دیدار با همتای روسی خود گفته بود که موافقت شده تا بزرگترین موتور جستجوی روسی با هدف بهینه کردن خدمات خود برای مردم ایران، دفتری در کشورمان دایر کند.
 
چیزی نگذشت که مسئولان این جویشگر روسی طی بیانیه‌ای سریعا اعلام موضع کرده و گفتند که هیچ برنامه ای برای گشایش دفتر در ایران ندارند.
 
یاندکس چهارمین موتور جستجوی بزرگ جهان است که طبق آمار سال 2013 بالغ بر 50.5 میلیون نفر بازدید روزانه داشته و اکنون لقب بزرگترین جویشگر روسی را دارد.
 
با این حال طی سفر اخیر محمود واعظی به روسیه بار دیگر صحبت از گشایش باب همکاری با شرکت‌های فاوای این کشور از جمله یاندکس شد که برخی رسانه‌های روسی اعلام کردند منظور از همکاری یاندکس با ایران، رفع فیلتر این شبکه است.
 
در حالیکه تیم مذاکره کننده ایرانی با شرکت‌های مختلف تکنولوژی محور این کشور مذاکره کرده و علاوه بر این جویشگر قرار است در آینده مذاکراتی در ارتباط با ورود یک شبکه اجتماعی روسی هم صورت گیرد اما محمود واعظی درباره برخی اظهارات و تحلیل‌های رسانه‌های روسی موضع گرفت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی با خبرنـگار ICT تسنیـم، با تأکید بر اینکه مذاکرات ما با روس‌ها تنها مربوط به رفع فیلتر این جویشگر در ایران نبود، اظهار کرد: علاوه بر یاندکس درباره پکیجی از فعالیت‌ها با کشور روسیه، وارد مذاکره شدیم و شرکت‌های آنها نیز بسیار علاقه‌مند به همکاری با ایران بودند.
 
واعظی تصریح کرد: رویکرد ما در ارتباط با این مذاکرات گسترده، خروج از انحصار آمریکایی و اروپایی در بعضی ابعاد حوزه فناوری بود.
 
وی گفت: قطعا با ایجاد رقیب در بازار می‌توانیم کارهای تحقیقاتی و R&D داشته باشیم و حتی پروژه‌های مشترک جهت همکاری تعریف کنیم.
 
او افزود: این رویکرد قطعا به ارتقای جایگاه ما کمک خواهد کرد و لذا از این حیث دنبال شکست انحصار برخی سرویس‌ها نظیر جویشگر در کشورمان بودیم زیرا بازار فعلی جستجوها در اختیار گوگل است.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه یاندکس در منطقه به شدت در حال اوج گیری است، ابراز کرد: این جویشگر به دلیل اینکه در گذشته یکسری مسائل و مقررات ایران را رعایت نکرد، محدود و فیلتر شد اما اکنون مقررات کشورمان را به آنها گفته‌ایم و قرار شده جهت مذاکره به ایران بیایند.
 
وی خاطر نشان کرد: بنابراین اگر مقررات کشور ما را بپذیرند، قطعا یاندکس بهتر از گوگل با ما راه خواهد آمد و خدماتش روی مردم باز می‌شود.
 
واعظی افزود: با این حال، احتمال اینکه یاندکس دارای دفتر در ایران شود هست اما این موضوع منوط به مذاکرات بعدی خواهد بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    خب باید نهایت بهره برداری رو کنیم برای ایران اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس