کد خبر 614663
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸

جشنواره فیلم مقاومت باید سالانه برگزار شود و از لحاظ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به سطحی برسد که دوستان دغدغه این را نداشته باشند در جشنواره مقاومت شرکت کنند یا جشنواره فجر.

به گزارش مشرق، برنامه رادیویی «سینمامعیار» در پخش اخیر خود به «بررسی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت» پرداخت؛ جشنواره‌ای که بعد از وقفه‌ای کوتاه قرار است بزودی میهمان آثاری با موضوع مقاومت، ایثار و دفاع‌مقدس باشد.
 
در این برنامه که با حضور محمد خزائی، دبیر جشنواره و مرتضی اسماعیل‌دوست، منتقد و کارشناس برگزار شد، در ابتدا محمد خزائی درباره جشنواره گفت: هسته اولیه این جشنواره در بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای دفاع‌مقدس شکل می‌گیرد و آنجا به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم و دبیر جشنواره پیشنهادها و راهکارهای خود را دارد و تلاش می‌کند با توجه به ظرفیت‌ها کارنامه درخشانی داشته باشد.
 
انتخاب آثاری تکراری برای جشنواره!
خزائی ضمن بیان اینکه جشنواره مقاومت باید محفلی برای بچه‌های انقلاب باشد، افزود: امسال 1600 اثر از سراسر کشور و دنیا داشتیم که متقاضی شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بودند.
 
در ادامه برنامه مرتضی اسماعیل‌دوست با نقد آثار انتخابی برای جشنواره عنوان کرد: جشنواره مقاومت به دلیل موضوع بسیار مهمی که دنبال می‌کند کاملا متفاوت با جشنواره‌های دیگر است. اما خیلی از فیلم‌های این دوره در جشنواره فجر و... رونمایی شده بود و از این حیث چندان برای مخاطبان جدی سینمای ایران جذاب نیست، البته معضلاتی وجود دارد و تولیدات دفاع‌مقدس روال چندان درستی ندارد و دست مسؤولان و مدیر جشنواره بسته است.
 
خزائی با تایید صحبت‌های اسماعیل‌دوست خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جشنواره مقاومت که کمتر می‌تواند در مباحث داخلی جریان‌ساز باشد به خاطر دوسالانه بودنش است و از تولیداتی استفاده می‌کند که قبلاً نمایش داده شده و مساله جدیدی را نمی‌تواند سیاست‌گذاری کند. جشنواره فیلم مقاومت باید سالانه برگزار شود و از لحاظ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به سطحی برسد که دوستان دغدغه این را نداشته باشند در جشنواره مقاومت شرکت کنند یا جشنواره فجر.
 

مهجوریت سینمای دفاع‌مقدس در کشور
مرتضی اسماعیل‌دوست عدم رغبت مسؤولان فرهنگ و هنر و سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان سینمایی برای تولید و عرضه آثار دفاع‌مقدس را در شرایط امروز سینمای ایران معضلی اسفناک دانست و بیان داشت: به خاطر قصور بخش‌های دیگر، جشنواره باید بتواند به سمتی برود که به سینمای دفاع‌مقدس جهت‌دهی بخشد، چرا که این سینما در سال‌های اخیر مهجور مانده است و به دلیل همین کمبود، وظایف این جشنواره ماهیتی افزون می‌یابد و مسؤولان برپایی باید سفارش تولید آثاری را بدهند که در عین حال سطح کیفیت بالایی داشته باشند. از طرفی دفاع‌مقدس در همه نقاط و بخش‌های مختلف سرزمین‌مان رخ داده و از این‌رو جشنواره مقاومت باید محفلی برای همه طیف‌ها و جریان‌ها باشد.
 
اسماعیل‌دوست درباره آثار انتخابی برای جشنواره اظهار داشت: به نظرم در سال‌های اخیر مستندهای خوبی درباره جنبش‌ها و انقلاب‌هایی که صورت گرفته، ساخته شد و این آثار کمتر دیده‌شده برای مخاطب ما هم جذابیت بیشتری دارد، نسبت به اینکه بخواهیم آثاری تکراری را اکران کنیم. معضل خیلی از جشنواره‌های ما این است که گمان می‌کنند هرچقدر فیلم‌های بیشتری را در لیست اعلامی بگنجانند، جشنواره پربارتری خواهند داشت، در صورتی که یک جشنواره می‌تواند با تعداد فیلم‌های کم اما پرثمرتر برگزار شود.
 
 

فیلمسازان متقاضی از دبیر!
خزائی در ادامه برنامه با اعلام برنامه‌های جشنواره پیش رو گفت: سعی می‌کنیم در کنار برگزاری جشنواره، کارهایی کنیم که حتی گفتمان‌سازی، کارهای پژوهشی، علمی و جذب نیروها باشد. در جشنواره مقاومت مجموعاً 100 اثر را نمایش می‌دهیم اما واقعا فیلمسازان شاکی هستند و حق هم دارند و گفتم همه آثار ارزشمند است اما در ظرفیت این جشنواره نیست. فیلمسازان تماس می‌گیرند و می‌گویند اگر جشنواره شما فیلم ما را در عرصه مقاومت نپذیرد کجا بپذیرد؟! حرف درستی می‌زنند و این به سیاست‌گذاری جشنواره بازمی‌گردد که باید مراکز انقلابی برای نمایش این فیلم‌ها تدابیری بیندیشد. کاش گروهی از اول انقلاب ایجاد می‌شد که از چنین فیلم‌هایی مثل گروه هنر و تجربه حمایت می‌کرد.
 
وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب 3000 فیلم تولید کردیم، چند فیلم درباره شکل‌گیری انقلاب ماست؟ بیشتر از 20، 30 فیلم نیست! ما حتی می‌توانیم فیلم کمدی انقلابی، فیلم کودک انقلابی، فیلم اجتماعی مقاومت و انقلابی داشته باشیم، البته بعضی از دوستان هم در این سال‌ها آثار ضعیفی را تولید کردند. با این وجود رویش‌های بسیار خوبی در عرصه سینمای انقلاب در حال رخ دادن است و فکر می‌کنم در 8-7 سال آینده یک مقدار موازنه جریان سینمای ایران عوض خواهد شد و نیروهای تازه‌ای در عرصه تولید و... وارد خواهند شد.
 
خزائی در ارتباط با آثار بخش بین‌الملل جشنواره گفت: فیلم‌های ویژه‌ای در ارتباط با داعش داریم که اکران خواهد شد. امسال اکران مردمی‌ جشنواره به موضوع مدافعان حرم اختصاص یافت. ضمن اینکه در حال ایجاد یک فضای اینترنتی هستیم تا همه مردم را در سراسر دنیا که امکان نمایش فیلم‌های خاص دارند وارد شبکه خودمان ‌کنیم.
 
مرتضی اسماعیل‌دوست در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم متمایز بودن جشنواره مقاومت این فرصت را بدهد تا در دوره‌های آتی خود فیلمسازان بزرگ در جشنواره شرکت کنند و آثار خیلی خوبی داشته باشیم.
 
منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس