یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: اگر فکر می‌کنید به مدد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی شورای شهر کار راحتی بوده است و می‌توان با همان الگوی سال قبل، انتخابات بعدی را هم با موفقیت سپری کرد، سخت‌ در اشتباه هستید.

به گزارش مشرق، در حالی که اخیراً نشریه کارگزارانی صدا مدعی شده بود با برجام و تلگرام می‌شود در انتخابات پیروز شد، روزنامه وقایع اتفاقیه (به مدیر مسئولی صادق خرازی) نوشت: مسئله اینجاست که همان قدر که اصلاح‌طلبان به معجزه شبکه‌های اجتماعی ایمان آورده‌اند، رقبای اصولگرا هم متوجه شده‌اند و لازم است فکری جدی به حال این خلأ کنند. نتیجه چنین احساس نگرانی و برآوردی این شده که در دو، سه ماه گذشته جو غالب بر فضای مجازی دگرگون شده و با تدارک زیادی که دیده شده، تسلط جریان‌های نزدیک به اصولگرا بر شبکه‌های اجتماعی به طرز محسوسی افزایش یافته و این جریانات در راه‌اندازی موج‌های خبری بسیار موفق عمل کرده‌اند.
 
تمرکز بر عملکرد دولت، افزایش انتقادات به دولت روحانی، زیر سؤال بردن صلاحیت و شایستگی نمایندگان لیست امید، راه‌اندازی موج‌های تخریبی علیه بزرگان اصلاحات و مهم‌تر از همه، شکل‌دهی و سازماندهی فضای رسانه‌ای به بهانه فیش‌های نامتعارف و رایج کردن عبارت «مدیران نجومی» از جمله نمودهای توجه ویژه این جریانات به فضای مجازی است!
 
این روزنامه در سرمقاله خود می‌افزاید: خواب تابستانی اصلاح‌طلبان و البته دولت در این زمینه جای شگفتی دارد! مروری بر شیوه عملکرد مخالفان اصلاحات و اعتدال نشان می‌دهد در مدت اخیر، دو جامعه هدف از سوی اتاق فکر رسانه‌ای‌شان مدنظر قرار گرفته است، ارائه تحلیل‌های سیاسی و ایدئولوژیک برای توجیه بدنه همسو و برهم زدن تمرکز سیاسی دولت و اصلاح‌طلبان و مهم‌تر از آن، تحت تأثیر قراردادن عموم مردم با شوخی‌های سیاسی و مطالب تخریبی کم‌مایه اما جذاب. به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته این جریانات فکری و سیاسی در  تحقق هدف دوم موفق‌تر بوده‌اند. بازنشر گسترده شوخی‌های انتقادی و تخریبی اصول‌گرایان در کانال‌های غیرسیاسی و پرمخاطب تلگرام و تأثیرگذاری در فضای عمومی جامعه، ناتوانی اصلاح‌طلبان  حامیان دولت را در تغییر فضای تخریبی اخیر نشان می‌دهد.
 
اصول‌گرایان با برنامه‌ریزی ویژه و استفاده از تمام توان رسانه‌ای خود وارد عرصه شده‌اند و هدف‌گذاری نهایی آنها، در اختیار گرفتن نبض جامعه در آستانه انتخابات سال 96 است؛ برای این منظور استفاده از استیکرها و گیف‌های خلاقانه و طنزپردازانه، تصاویر گرافیکی و شوخی‌های سیاسی، کمک بزرگی به محقق کردن اهداف این جریان‌هاست.
 
در نتیجه چنین فعل‌وانفعالاتی است که در ماه‌های اخیر صدای اعتراضی علیه تلگرام بلند نشده و مخالفان اصلاحات از لزوم فیلترینگ تلگرام حرفی نمی‌زنند؛ تسلط بر این شبکه اجتماعی، طعم شیرین غلبه بر رقیب، برآورده شدن تمایلات سیاسی و احساس تأثیرگذاری بر جامعه، از جمله دلایلی است که باعث شده اصولگرایان به جای بعد سلبی و محدود کننده به فکر استفاده از ظرفیت‌های آن بیفتند.
 
وقایع اتفاقیه در پایان نوشت: با چنین وضعیتی اکنون می‌توان بانگرانی این سؤال را مطرح کرد: آیا شبکه‌های اجتماعی لزوماً در انتخابات آتی به سود تحول‌خواهان عمل می‌کنند؟ پاسخ به طور اجمالی منفی است. لزوماً و در همه حال خیر. اگر بدون برنامه‌ریزی، بدون سرمایه‌گذاری، بدون سازماندهی و بدون تولید محتوای مناسب و جذاب انتظار داشته باشیم یک دست نامرئی، سمت و سوی فضای مجازی را به نفع دموکراسی خواهان هدایت کند، سخت در اشتباه هستیم. فضای مجازی یک بستر مناسب برای فعالیت است. هر گروهی خلاقیت بیشتری به خرج بدهد و خوراک بهتری تولید کند، نتیجه بهتری می‌گیرد. در غیر این صورت کسی متعهد نشده است تلگرام و نرم‌افزارهای ارتباطی مشابه در همه اعصار و زمان‌ها به سود یک جریان سیاسی و به زیان طیف مقابل عمل کنند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    نیازی به این چیزا نیست. به نظرم اکثریت قاطع مردم فهمیدن که این دولت کارآمد نیست و وقت رفتنشه
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    بوق ها مهم نیست - منطق و وجدان و انسان و ایمان مهم است
  • هادی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    چیزی که جریان اصلاحات بویی از آن نبرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس