کد خبر 613788
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز با اشاره به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر سوزاندن کالای قاچاق گفت: مردم مطمئن باشند دستور ایشان با اجرای آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز محقق می شود.

به گزارش مشرق، قاسم خورشیدی  با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر سوزاندن کالای قاچاق گفت: ایشان قبلاً هم این دستور را مکرراً به مسئولان کشور اعلام کرده بودند و براساس این دستور بود که آیین نامه مواد (55) و (56) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که بر امحاء و انهدام کالاهای مکشوفه قاچاق دلالت دارد تنظیم شده و در حال اجراست.

وی گفت: سال گذشته این دستور را در کشور عملیاتی و اجرایی کردیم و 3 هزار و 200 تن میوه قاچاق منهدم شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز افزود: همچنین بالغ بر 2 هزار و 600 تن کالاهای دخانی از جمله سیگار و تنباکو تحویل کوره زباله سوز شهرداری تهران در کهریزک شد که از محل سوختن این کالاها برق نیز تولید شد.

خورشیدی گفت: در سال جاری هم مطمئناً این اتفاق خواهد افتاد و در چهار ماهه نخست امسال آمار معدوم سازی و انهدام کالاهای قاچاق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 58 درصد رشد نشان می دهد.


وی افزود: اصرار و دستور قاطع دولت نیز این است که به هیچ عنوان کالای قاچاق مکشوفه در بازار توزیع و عرضه نشود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز گفت: همچنین قرار است سازمان جمع آوری اموال تملیکی در استان های مختلف پس از آنکه قاچاق بودن کالاهای مکشوفه محرز شد در برنامه های نمادین با حضور رسانه ها این کالاها را سوزانده و منهدم کنند و از طریق رسانه ها به اطلاع مردم برسانند.

خورشیدی با بیان اینکه براساس این آیین نامه هیچ نوع کالای مکشوفه قاچاق به هیچ عنوان به بازار عرضه داخلی باز نمی شود ، افزود: این کالاها معدوم و منهدم می شود یا احیاناً از کشور خارج و به تعبیری صادر می شود.

وی گفت: اگر کالای قاچاق مکشوفه ممنوعه باشد مانند مشروبات الکلی ، آلات قمار و موسیقی و محصولات فرهنگی فاقد مجوز یا غیر اخلاقی بلافاصله در دستگاه کاشف با حضور نماینده سازمان اموال تملیکی معدوم می شود و صورتجلسه آن در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرد تا مراحل بعدی قانونی آن طی شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز افزود: اگر کالایی مجاز مشروط باشد واردات آن منوط به مجوزهای لازم دستگاه های ذیربط است یعنی قبل از ورود باید دستگاه های ذیربط بر نحوه تولید ، بسته بندی و ارسال آن به کشور نظارت داشته باشند و مجوزهای لازم را ارائه دهند.

خورشیدی گفت : چون اینگونه کالاها که بیشتر مواد غذایی ، بهداشتی و دارویی و آرایشی است فاقد معاینات بهداشتی لازم هم است ، بعد از دستور قضایی معدوم و منهدم خواهند شد.

*گردش پولی و کالا در کشور رصد خواهد شد
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرای آیین نامه مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با اجرای دقیق این آیین نامه انتظار است تا دو سال آینده به شرایطی برسیم که با ایجاد سامانه های الکترونیک مختلف مجموعه گردش پولی و کالا در کشور را کاملاً رهگیری و رصد شود.

قاسم خورشیدی  از آماده و اجرایی شدن آیین نامه مواد (5) و (6) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و افزود: این آیین نامه منجر به مقابله موثر با فساد و قاچاق کالا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این آیین نامه قرار است سامانه های الکترونیکی دستگاه های ذیربط تشکیل و به یکدیگر مرتبط شود ، گفت:‌ با اتصال این سامانه ها ، فعالیت فعالان اقتصادی در کشور شفاف و قابل رهگیری خواهد بود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز گفت : این سامانه ها این توان را به دستگاه های ذیربط در دولت می دهد که بتوانند مجموعه فعالیت همه فعالان اقتصادی را در کشور کاملاً کنترل ، نظارت و رهگیری کنند.

خورشیدی افزود : با اجرای این سامانه ها در مسئله مبارزه با پولشویی ، اختلاس و سایر مفاسد اقتصادی کمک شایانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه این آیین نامه به تازگی ابلاغ شده است ، گفت : با این وجود دستگاه های ذیربط مراحل راه اندازی سامانه های مختلف را از خیلی وقت پیش پیگیری کرده اند و برخی از این سامانه ها هم اینک راه اندازی شده است.

*کد رهگیری روی کالاهای دخانی نصب می شود
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز گفت: بزودی کد رهگیری بر روی کالاهای دخانی ثبت خواهد شد و در آینده ای نزدیک به دیگر کالاها تعمیم خواهد یافت.

قاسم خورشیدی  با بیان اینکه آیین نامه ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر شناسه دار کردن همه کالاهای وارداتی به کشور در این ستاد تصویب شده است و بزودی در دولت نیز تصویب و سپس اجرایی خواهد شد ، افزود : با اجرایی شدن این آیین نامه شهروندان و ناظران دستگاه های مختلف می توانند تشخیص دهند که کالاهای موجود در بازار قاچاق است یا خیر؟

وی گفت: این آیین نامه دولت را مکلف به شناسه دار کردن کالاهای وارداتی به کشور می کند و بر این اساس شناسه از مبدأ تولید بر روی کالاهایی که می خواهد در بازار ایران توزیع شود ، ثبت خواهد شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز افزود : این کالا از مبدأ تولید تا مصرف در کل کشور قابل رهگیری است و مردم می توانند با پیامک یا نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) که طراحی خواهد شد قانونی یا قاچاق بودن هر کالایی را تشخیص دهند.

*تجهیزات ریجستری در سه اپراتور تلفن همراه کشور نصب شد
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه برای اجرای طرح ریجستری تلفن همراه تجهیزات کامل در سه اپراتور همراه کشور نصب شده است ، گفت: در حال حاضر طرح ریجستری در مراحل آزمایشی است و در آینده ای نزدیک به طور کامل در کشور اجرایی می شود.

قاسم خورشیدی با بیان اینکه مسئولیت اجرای ثبت و شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه موسوم به ریجستری به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ، افزود: براساس ماده (4) قانون حمایت از مصرف کنندگان هر نشان تجاری که می خواهد در کشور به فروش برسد باید دارای نمایندگی رسمی ، شبکه توزیع و زنجیره خدمات پس از فروش باشد.

وی با بیان اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان این قانون را از شش ماه پیش  ابلاغ کرده است ، گفت: وزارت صنعت ، معدن و تجارت بعد از این ابلاغ شروع به ساماندهی نشان های تجاری از جمله گوشی های تلفن همراه در کشور کرده است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: جمع آوری گوشی های همراه در بازار صرفاً مخصوص گوشی های آیفون نبود بلکه شامل هر نوع گوشی می شود که دارای نمایندگی ، شبکه توزیع و زنجیره خدمات پس از فروش در کشورمان نباشد.

خورشیدی با بیان اینکه شبکه اپراتورهای سه گانه کشور فعلاً به هر نوع گوشی خدمات ارائه می دهند ، گفت: با اجرای طرح ثبت و شناسه دار کردن تلفن همراه دیگر امکان سرویس دادن به گوشی هایی که فاقد نمایندگی رسمی ، شبکه توزیع و زنجیره خدمات پس از فروش در کشور هستند ، داده نخواهد شد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس