به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، خريد مخازن CNG از جمله قطعاتي است كه نه تنها براي داخلي ها كه براي تامين كنندگان خارج از كشور شيريني خاصي داشته است.
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد هم اكنون يك شركت هندي از طريق نمايندگي خود در دبي بخش اعظمي از نياز يك خودرساز كشور به اين مخازن را تامين مي كند.نكته قابل توجه در اين خريد اين است كه اولا از نظر سازمان هاي مربوطه اين قطعه از كيفيت مناسبي برخوردار نيست و ثانيا قيمت ارايه شده توسط اين تامين كننده به خودرسازان كشور حدود 100 دلار بيشتر از تامين كنندگان ديگر كشورها است.
با يك حساب سر انگتشي مي توان دريافت مازاد هزينه اي كه بر اين خودروساز وارد شده ساليانه بالغ بر13 تا 15 ميليارد تومان است كه اگر تنها در سه سال گذشته خريدها از اين تامين كننده صورت گرفته باشد زيان وارد شده به اين خودروساز در حدود 45 ميليارد تومان خواهد شد.
هم اكنون قيمت وارداتي مخازن از اين شركت هندي در حدود 1200 درهم است كه اگر قيمت هر درهم 330 تومان باشد، قيمت هر مخزن در حدود 390 هزار تومان خواهد شد. اين در حالي است كه تامين كنندگاني از كره و ديگر نقاط دنيا قيمت خود را 220 دلار اعلام كرده اند كه با دلار 1150 توماني، قيمت اين مخازن 253 هزار تومان تمام خواهد شد كه اختلافي در حدود 140 هزار تومان در هر مخزن نسبت به مخازن هندي است.
در نهايت اگر ساليانه تنها 100هزار مخزن از اين شركت هندي وارد كشور شود زياني كه تنها به اين خودرو ساز وارد شده 14 تا 15 ميليارد تومان خواهد شد.
نكته قابل توجه ديگر اين است كه در اين خريدها تاكنون هيچ يك از دستگاه هاي نظارتي كشور در وزارت صنايع و ديگر نهادها ورود پيدا نكرده اند اما مسولان ارشد در اين خودروسازي در جريان اين ضرر و زيان هنگفت قرار دارند.