سخنان رئیس‌جمهور 6 ماه پس از آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی، نه تنها با استقبال مردم روبرو نشد بلکه حتی رسانه‌های حامی دولت را نیز نا امید کرده است.

روزنامه آفتاب یزد در این زمینه از چند نفر عذرخواهی کرد که چنین نظر داده‌اند.
 
- علی تاجرنیا (عضو حزب منحله مشارکت): من در مجموع از سخنرانی رئیس‌جمهور در مقابل دوربین صدا و سیما راضی نیستم، چرا که آقای روحانی نه توانست موافقانش را راضی کند نه بر دهان مخالفانش مهر سکوتی بزند. بنا بود ایشان بعد از 6 ماه با مردم سخن بگوید اما کاملا به کلی‌گویی پرداخت. آقای روحانی بسیار ضعیف عمل کرد.
 
- عبداله ناصری عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان: باوجود آن که آقای روحانی سخنران بسیار خوبی است، اما در گفت‌وگویش با مردم، انتظار من به عنوان شهروند را نتوانست برآورده کند، چون در این مدت زمانی که با مردم سخن می‌گفت، صحبت‌های بسیار تکراری را بیان کرد و از این جهت انتظار دیگری از ایشان بود. به خصوص بعد از افشای فیش‌های حقوقی نجومی که در جامعه انعکاس یافت، لازم بود رئیس‌جمهور به زبان مردم سخن بگوید و توضیح دهد که منشأ آنها از کجا آمده است. یا در مباحث اقتصادی نیز ایشان کاملا به کلی‌گویی روی آورد.
 
- جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت: گفت‌وگوی آقای روحانی بسیار شعاری بود و ممکن است نگاه مردم به او تغییر کند چون روحانی نتوانسته به زبان آنها سخن بگوید.
 
- حسن رسولی عضو بنیاد باران: روحانی از یک سو با توجه به فاصله زمانی 5-6 ماهه از گفت‌وگوی قبلی ایشان می‌گذشت برخورد منفعلانه و غیرتدافعی داشت.
روزنامه اعتماد نیز نظرسنجی‌های مشابهی را انجام داد.
 
- ناصر قوامی (عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم): مطالب خوبی در گفت‌گوی رئيس‌جمهور بیان شد اما این گزارش‌های کلاسیک و کلیشه‌ای دردی را دوا نمی‌کند. من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور باید فکری به حال  کابینه کند و نیروهای همراه باخود را انتخاب کند چرا که استانداران در شرایط کنونی به هیچ عنوان همسو با دولت نیستند. یا در بخش مسکن و شهرسازی هم بسیاری از امورات رها شده است. راهکار گزارش دادن نیست بلکه راهکار تغییر وزرایی است که با دولت همراه نیستند.
 
- طهماسب مظاهری (رئيس اسبق بانک مرکزی): اگر بخواهم خیلی کوتاه درباره صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور حرفی بزنم، باید بگویم صحبت‌های ایشان به جای ارایه یک گزارش دقیق و کارشناسی از آنچه بود و آنچه هست، توجیه عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصاد بود. در واقع ایشان دنبال تشریح موانع نبود و تلاش کرد با استفاده از فن بیان توجیهاتی را ارایه دهد تا عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت را پشت آن پنهان کند. من لابه‌لای این صحبت‌ها، دریافتی از برنامه دولت در سال آینده یا سه سال آینده در حوزه اقتصاد نداشتم. بهتر بود آقای رئیس‌جمهور شفاف اعلام می‌کرد که برای یک سال پیش رو یا در صورت کسب رای برای 5 سال پیش رو چه برنامه قابل اجرایی در حوزه اقتصاد دارد. در این صورت امکان تحلیل بالاتر از حالا بود.
 
- عباس انوری اقتصاددان: صحبت‌های اقتصادی رئیس‌جمهور در تلویزیون برعکس تصور دقت نظر خاصی نداشت. مطمئنا زمانی که رئیس‌جمهور روی کار می‌آید در سال‌های ابتدایی ممکن است به دلیل شرایط دولت قبل و شرایط ترمیمی که برای دولت خود متصور است فرصت کافی برای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای را ندارد. ولی به نظر می‌رسد اگر دولت در دور بعد هم سکان اقتصادی کشور را در دست بگیرد این مسائل حاشیه‌ای، بعد از ترمیم شرایطی که دولت قبل به وجود آورده است امکان توجه پیدا کرده و حل خواهند شد و شرایط بهبود قابل توجهی خواهد یافت. به نظر می‌رسد رسیدن به رشد 5 درصد در شرایط فعلی بنا به قول رئیس‌جمهور کمی غیرقابل دسترسی است. یا حتی اگر به این رشد برسیم نمی‌توانیم به آن اتکا داشته باشیم. نباید براساس چیزهایی که استحکام بلندمدت ندارند برنامه‌ریزی کرد.
از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد، هر چند روحانی را یک سیاستمدار با پرنسیب و اصول حرفه‌ای توصیف کرد اما نوشت: ‌روش و منش دولت پاسخگوی نیازها در مواجهه با منتقدان در سال پایانی دولت نیست... مایه تعجب و حیرت است که مجری برنامه در چندین وهله پیشگام‌تر از رئیس‌جمهوری به تبیین موضوعات براساس انتظارات حامیان دولت پرداخت و به عنوان مثال در موضوع فیش‌های حقوقی آن را فرعی بر موضوع فساد کلان خواند و در واقع زمینه را برای واکنش روحانی به سیل تخریب‌ها و مانورهای ایذایی چند صباح اخیر فراهم آورد اما این خط‌دهی‌ها و اشارات کلیدی آنگونه که باید و شاید از سوی رئیس‌جمهوری با پاسخ‌های مطلوب همراه نبود.
 
این روزنامه می‌افزاید: مخلص کلام آنکه سخنان سه‌شنبه شب روحانی هیچ نقطه عطفی نداشت که به واسطه آن تلنگری بر ماشین تخریب منتقدان وارد آید و از طرف دیگر روزنه امیدی تازه در برابر حامیان گشوده شود.
 
به گزارش مشرق، آفتاب یزد روحانی را رئیس‌جمهور فاقد تیتر یک توصیف کرده و کنایه زده که از قبل سخنان سه‌شنبه شب او نمی‌شود حتی تیتر درآورد (چه رسد به محتوا).
 
اما الیاس حضرتی (نماینده تهران و مدیر روزنامه اعتماد) و روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: رئیس‌جمهور نتوانست با صحبت‌هایش، فضای تازه و نکته‌های جدیدی را در ذهن مردم ایجاد کند و بخش‌های زیادی از حرف‌هایش تکراری بود؛ او درباره فشارهایی که علیه دولت مطرح می‌شود، چیزی نگفت و درباره ماجرای فیش‌های حقوقی جا داشت شفاف‌تر صحبت کند، ولی به طور کلی فقط از فضای مجازی و کسانی که کمک کرده بودند، تشکر کرد در حالی که جای توضیح بیشتری داشت و می‌گفت اصل قضیه حرف بحقی بوده و باید توضیح می‌داد که اصل ماجرا چه بوده است و چه کسانی با چه هدفی این ماجرا را مطرح کرده‌اند!
 
روحانی این توانایی را دارد که خوب صحبت کند ولی این حرف‌ها برای مردم اقناع‌کننده نیست. او باید درباره موضوعاتی با مردم حرف بزند که برای آنها ملموس باشد و مصداق روزانه آن را در زندگی روزمره خود ببینند و با ذکر نمونه‌های مختلف باید برای مردم آن را ملموس کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس