مدیر اندیشکده آمریکایی ضمن دفاع از برجام مدعی شد این توافق بر اساس تفکرهای رویایی نبوده بلکه بر اساس نظارت نزدیک و پشتیبانی قدرت نظامی آمریکا است.

به گزارش مشرق، «مایکل کرپون» مدیر اندیشکده «استیمسون» در واشنگتن دی.سی، پایتخت امریکا در تحلیلی که در وبگاه این اندیشکده «پیرامون برجام  و خطاب به مخالفان توافق با ایران» آمده است، نوشت: این توافق فرصتی را برای مانع شدن از وقوع بدترین سناریوهایی که درحال وقوع بودند را ایجاد کرد. برهم زدن توافق فرصتی را برای وقوع بدترین موارد فراهم می آورد.

مدیرمسئول این اندیشکده در بخش دیگر یادداشت خود عنوان داشته است: این توافق بر اساس تفکرهای رویایی نیست بلکه بر اساس نظارت نزدیک و حمایت بین‌المللی است که قدرت نظامی آمریکا نیز پشتیبانش است.

مایکل کرپون در خاتمه خطاب به مخالفان برجام در کنگره آمریکا خاطر نشان ساخت: آن‌هایی که در کنگره انتظار با از بین بردن توافق کنونی توافقی بهتر حاصل شود، پیروز مسابقه افکار واهی و پوچ خواهند شد.

«رابرت جان بلکمن»، سیاستمدار حزب محافظه‌کار انگلیس از کشورهای حاضر در مذاکرات گروه موسوم به «1+5» نیز یکشنبه هفته جاری در یادداشتی در یک رسانه آمریکایی ایران را به نقض روح «برجام» متهم کرد.

 بلکمن در این یادداشت که در وبگاه «هیل» منتشر شد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به مفاد توافق برجام اشاره کرد و نوشت: با آن‌که این گزارش نشان می‌دهد ایران به اساسی‌ترین تعهداتش پایبند بوده، در عین حال این‌را هم خاطر نشان می‌کند که ایران نتوانسته تعهداتش را در رده‌های بالاتر عملی کند»

این قانونگذار انگلیسی، اقدام ایران در آزمایش موشک‌های بالیستیک را مصداقی از نقض روح برجام دانست.

«جان برنان» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا، «سیا» نیز روز جمعه در اجلاس سالانه «همایش امنیتی اسپن» در بخش کوتاهی از اظهاراتش که بیشتر بر موضوع سوریه متمرکز شده بود، به موضوع ایران و توافق هسته‌ای نیز پرداخت.

برنان در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای تغییری در لحن و اقدامات ایران ایجاد کرده یا نه، گفت: «تصور می‌کنم که این توافق هسته‌ای کار درستی بود که انجام شد، چراکه جلوی پیگیری برنامه تسلیحات هسته‌ای آن‌ها را گرفت. »

برنان در ادامه در پاسخ به این سوال که برجام چه تأثیری بر روابط دوجانبه تهران و واشنگتن داشته، گفت: «در حال حاضر مذاکرات گسترده‌ای میان دولت ایالات متحده و دولت ایران در مورد برخی از موضوعات حل‌ نشده در جریان است، از جمله در مورد اینکه نظام مالی بین‌المللی چطور باید با ایرانی که حالا کمتر در محاصره تحریم‌ها قرار دارد، رفتار کند. بنابراین گفت‌وگوها ادامه دارد و طرف ایرانی هم ناراحتی‌هایی دارد. با این حال تصور می‌کنم که تا الان پایبندی به توافق خوب بوده است. معتقدم که اوضاع دارد خوب، پیش می‌رود. آهسته، اما خوب.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس