کد خبر 612125
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در حالی از نبود برنامه برای قطع بیمه کارگران ساختمانی خبر می‌دهد که کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت با مراجعه به شعبات این سازمان با پاسخ منفی مواجه می‌شوند.

به گزارش مشرق، مشاغل صنعت ساختمان در دنیا معمولاً جزو پر پرخطر و پر ریسک‌ترین‌ها هستند و  آمارهای بسیاری از حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص داده است و از همین رو دولت‌ها برای کاهش آسیب‌های ناشی از مرگ جراحت افراد پوشش‌های تأمین اجتماعی را در کنار پوشش‌های تکمیلی انجام می‌دهند.
 
بر اساس این گزارش، کارگران ساختمانی با وجود پرداخت حق بیمه همانند سایر مشاغل از مزیت دریافت هدیه ازدواج و بازنشستگی پس از 30 سال برخوردار نیستند و باید 5 سال بیش از سایرین حق بیمه پرداخت کنند یعنی باید 35 ساله بازنشسته  شوند و علاوه بر آن مزیتی به عنوان بیمه بیکاری نیز ندارند.
 
بر اساس این گزارش، بیمه کارگران ساختمانی از دولت گذشته آغاز شد و تا ابتدای دولت جدید (دولت یازدهم)، نیز ادامه یافت اما طی یک سال گذشته با سنگ‌اندازی‌ها و موانعی از سوی سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مواجه شده است.
 
در این باره بیمه کارگران ساختمانی مستلزم دریافت کارهای مهارت مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای شد که این سازمان به بهانه ایجاد تغییرات در ساختار صدور کارت‌ها بیش از یک سال صدور کارت را به تعویق انداخت از طرفی سازمان تأمین اجتماعی امر نظارت بر اشتغال کارگران ساختمانی را به کارگزاران خود واگذار کرده است و سهمیه‌بندی‌هایی را برای کارگران در استان‌های مختلف در نظر گرفت که به گفته فعالان صنفی این بخش بسیار ناعادلانه بود.
 
به گزارش فارس، این قشر زحمتکش جامعه یعنی کارگران ساختمانی ماهانه با تغییرات قانونی دچار سردرگمی شده و مشکلات بسیاری را متحمل شدند از طرفی هم اخیراً به دلیل بازرسی‌های ناعادلانه از لیست بیمه خط می‌خورند چرا که مشاغل صنعت ساختمان به صورت فصلی بوده و کارفرمای ثابتی ندارند از طرف دیگر به دلیل تشدید رکود ناشی از عدم ساخت و ساز فاصله‌های یک حتی 6 ماهه را در کار کارگران ساختمانی ایجاد کرده است اما سازمان تأمین اجتماعی بدون توجه به رکود حاکم بر بازار این کارگران را از لیست بیمه خط می‌زند.  
 
بنا بر این گزارش از طرفی به دلیل کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی منابع حاصله برای پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به شدت کاهش پیدا کرد و سازمان تأمین اجتماعی برای جبران این موضوع با سخت‌گیری‌هایی کارگران را از لیست بیمه خط می‌زند.
 
علاوه بر این کارگران با مراجعه به شعبات تأمین اجتماعی برای تحت پوشش قرار گرفتن در لیست تأمین اجتماعی با پاسخ منفی مواجه می‌شوند و به گفته فعالان صنفی کارگری حتی با برخوردهای ناشایست راهی محل‌های کارشان می‌شوند.
 
در این باره معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگویی در واکنش به خبر قطع بیمه کارگران ساختمانی گفته است که برنامه‌ای برای قطع بیمه کارگران ساختمانی ندارد و با افزایش نظارت برخی افراد که از این مزیت سوء استفاده کرده بودند را حذف کرده است.
 
محمدحسن زدا افزود: حدود یکصد هزار نفر را شناسایی کردم که کار اصلی‌اشان کارگری ساختمان نبوده ولی از این طریق بیمه تأمین اجتماعی شده بودند بر اساس این گزارش با وجود قطع بیمه افراد سودجو که به عنوان کارگران ساختمانی از مزیت‌های تأمین اجتماعی استفاده می‌کردند معلوم نیست ثبت‌نام جدید از کارگران ساختمانی انجام نمی‌شود و حتی به گفته فعالان این بخش با آنان برخورد ناشایست صورت می‌گیرد از طرفی هم سازمان تأمین اجتماعی بر خلاف ماده 18 قانون کسب و کار، کار بازرسی از کارگران ساختمانی را به کارگزاران خود واگذار کرده است و کاملاً‌ انجمن‌های صنفی که هیچ نقشی در این موضوع نداشته باشند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس