کد خبر 611964
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که برای تلطیف روابط بعد از کودتای نافرجام به ترکیه سفر کرده بود با معترضانی روبه رو شد که با کودتاچی خواندن واشنگتن، خواستار خروج او از ترکیه شدند.

 به گزارش مشرق، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز دوشنبه (دیروز) به منظور تلطیف روابط تیره با ترکیه که از واکنش غرب به کودتای نافرجام این کشور و همچنین بی‌میلی واشنگتن نسبت به استرداد «فتح الله گولن» واعظ مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خشم آمده بود، وارد آنکارا شد.

کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه به کشته شدن بیش از 230 نفر منجر شد و هزاران نفر دیگر متعاقب این کودتای نظامی نافرجام دستگیر شدند.

به نوشته روزنامه «دیلی‌استار»، حدود 150 معترض به سفر دانفورد، مقابل سفارت آمریکا در آنکارا تظاهرات برپا کردند تا اعتراض خود را به ورود این مقام آمریکایی نشان دهند.

معترضان در حالیکه به سمت سفارت آمریکا در آنکارا حرکت می‌کردند، شعار می‌دادند: «کودتاچی، دانفورد از ترکیه گم شو بیرون».

با اینحال، مأموران پلیس از نزدیک شدن جمعیت معترضان به ساختمان سفارت آمریکا در ترکیه جلوگیری کردند.

در یکی از پرچم‌هایی که در دست معترضان بود، نوشته شده بود: «دانفورد به خانه خود بازگرد. فتح‌الله را به ما بازگردان».

دولت ترکیه تأکید دارد که فتح‌الله گولن در پشت پرده کودتای نافرجام ترکیه بوده است. با اینحال، گولن هرگونه ارتباط با این کودتا را به شدت رد کرده است.

دانفورد در سفر خود به ترکیه با پرسنل نظامی آمریکا در پایگاه هوایی «اینجرلیک» واقع در جنوب ترکیه دیدار کرد. این پایگاه مورد استفاده ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه جمعه هفته گذشته ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا را به حمایت از کودتا متهم کرده بود.

ووتل، ساعاتی بعد ادعاهای اردوغان را رد کرد. وی گفت: «هر گونه گزارش مبنی بر اینکه در کودتای ناکام اخیر در ترکیه دست داشتم، کاملا غیردقیق و مایه تأسف است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس