مدت زمان زیادی به شروع رسمی بازی های المپیک شماره 31 باقی نمانده و ساعت شنی مربوط به این مسابقات دیگر نفسهای آخر خود را تجربه می کند، تیم ها و کاروانهای بزرگ از سراسر جهان راهی خاک برزیل شده اند و مقامات این کشور تازه فهمیده اند که المپیک، جام جهانی نیست و بین این دو میزبانی فرق زیادی نهفته است.

مشکلات یک دهکدهسرویس ورزش مشرق - هر چند برزیل در میزبانی از رقابت های جام جهانی 2014 نیز چندان موفق عمل نکرد که قرار باشد آن را با این میزبانی عجیب و غریب مقایسه کنیم اما برگ برنده برزیل در جام جهانی 2014 دو موضوع مهم بود، اول آن که رقابت جهانی فوتبال در شهرهای بزرگ برزیل برگزار می شد و قرار نبود در یک دهکده از همه جهان پذیرایی شود.

موضوع مهم دیگر این که برزیل در جریان جام جهانی 2014 بسیاری از موارد سخت را به اروپاییان سپرده بود و خیالش از بابت حمل و نقل، هتلها، اینترنت، تا حدی امنیت و شاید مسائل فرهنگی کاملا راحت بود. اگر هم اتفاقی رخ می داد برزیل آن را بی ارتباط با جام جهانی می دانست و موضوع را رسانه ای نمی کرد.

این بار اما نمی شود، فاجعه بهداشتی دهکده المپیک را رسانه ای نکرد، نمی شود، دیوارهای نم داده شده و سقفهای ترک خورده هتلهای به ظاهر تازه بازسازی شده را نادیده گرفت، این بار چند فوتبالیست خاکی بی حوصله در هتل اقامت ندارند، بحث از کاروان استرالیا در بخش زنان است و مشخص است که رویت اولین حشره، اولین آب کدر، اولین ترک روی دیوار یعنی خروج کاروان استرالیا از دهکده المپیک و اعتراض به مقامات کمیته بین المللی المپیک.

مشکلات یک دهکده

از سه سال پیش حملات اروپایی و به خصوص آمریکایی به برزیل آغاز شد یا شاید بهتر باشد بگوییم شدت گرفت، این میزبانی چیز کمی نیست، تصورش را بکنید، آمریکا که روی تور تابستانی تیم های باشگاهی سرمایه گذاری می کند و از یک مراسم معارفه ساده برای درآمدزایی در تور تابستانی پاری سن ژرمن نمی گذرد تا چه حد محتاج میزبانی از المپیک سال 2016 است؟ انگلیس یا فرانسه، آلمان یا خود سوئیس نیز مدعی این میزبانی بودند و وقتی بیچارگی های برزیل را در این میزبانی جهانی مشاهده می کنند شاید حق دارند که حرص بخورند و البته افسوس این که چنین فرصتی را ندارند و باید به برزیل سفر کنند.

مشکلات یک دهکده

ویروس زیکا زیر سایه بزرگنمایی رسانه های غول پیکر آمریکایی حسابی پروار شده اما به هر حال ، زیکا یک ویروس خطرناک برای کودکان، مادران باردار و حتی افراد معمولی است و می تواند جدا از خطرات فاجعه آمیزش، بی خوابی، کسالت، مشکلات گوارشی، دو بینی، درد در ناحیه کبد و مشکلات مسبب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد.

مشکلات یک دهکده

آستین بلند لباس راه حل خوبی برای پشه ناقل این ویروس نیست و برای ساکن هتل داخل دهکده المپیک کمی ترس آور است که به او گفته شود، حتما با آب معدنی مسواک بزنید و با آب لوله کشی حتی دهانتان را نیز شست و شو ندهید.

کارگران سنگالی، پاکستانی، هندی و افغانی هنوز از دهکده خارج نشده و مشغول کار هستند، گفته می شود حتی این کارگران تا یک روز پس از مراسم افتتاحیه نیز در دهکده المپیک مشغول کار باشند و هنوز بخشهایی وجود دارد که به مرحله نهایی بهره برداری نرسیده است، احترام همه این کارگرها واجب اما به هر حال در همین یک هفته گذشته در بین 16 کاروان مقیم دهکده، 5 مورد دزدی از اموال کاروان و پول نقد بازیکنان گزارش شده است!

مشکلات یک دهکده

نزدیک به 4 مورد قطعی بیش از یک ساعته برق به خاطر تداوم کار کارگران در استادیوم ها و نوسانات شدید جریان برق، مشکل بزرگ دیگری است که فریاد سرپرستان و مدیران کاروان تیم های ملی المپیک از کشورهای مختلف را در پی خود داشته است. برای ستاره ثروتمند تنیس اسپانیا قطع شدن جریان اینترنت در اتاق محل اقامتش، فقط یک دردسر نیست بلکه یک فاجعه است و نمی شود به راحتی این کمبودها را به پای حوادث طبیعی در یک میزبانی بزرگ نوشت.

مشکلات یک دهکده

مشکلات دهکده المپیک ریو کم نیستند و البته با آغاز رسمی مسابقات تعداد و شدت این مشکلات نیز افزایش خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس