کد خبر 608936
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

بازیگری مثل تخصص یک پزشک نیست که اگر فقط در زمینه تخصصی و کاری خود مطالعه داشته باشد، حاذق نام گرفته و تبحر داشته باشد.

به گزارش مشرق، رضا فیاضی بازیگر سینما و تلویزیون  در خصوص علاقه مند کردن افراد به کتاب خوانی اظهار داشت: من برنامه‌ای با نام کیوسک دارم و در آن جا چند پیشنهاد را مطرح کردم و در برنامه «کتاب باز» با همراهی امیر حسین صدیق، به ایجاد کمپینی فکر کردیم و در حال تبلیغ کردنش هستیم.

وی ادامه داد: در ایام قدیم همسایه‌ها در خانه‌هایمان را می‌زدند و برای مثال تخم مرغ قرض می گرفتند، حال اگر در خانه هایمان را بزنند و بگویند که کتاب خوب چه خواندی به ما هم بده تا آن را بخوانیم یا کتابی خوب را هدیه دهند، اتفاقات خیلی خوبی می‌افتد و در صورت رخ دادن این تبادل رابطه ی همسایه ها هم با یکدیگر خوب می‌شود، چیزی که این روز ها کمتر شاهد آن هستیم.

وی تصریح کرد: برای مثال من در یک مجتمع زندگی می‌کنم و در آن ساختمان کسی با دیگری رابطه‌ای در حد سلام و احوال پرسی هم ندارد و اگر این تبادل کتاب صورت بگیرد در ایجاد از این دست از روابط هم می‌تواند بسیار موثر عمل کند و به عنوان پیشنهادی دیگر می توانم بگویم اگر شهرداری دکه هایی تعبیه کند یا از کیوسک‌های تلفن عمومی قدیمی استفاده کرده و آن ها را به کتاب خانه ای کوچک تبدیل کند، میزان ارتباط مرد با کتاب خیلی خوب می شود.

بازیگر سریال «بچه های نسبتا بد» در مورد رابطه‌ی شخصی خود با مطالعه و کتاب خوانی گفت: زندگی من با کتاب گره خورده است و میل و ریشه علاقه افراد به کتاب خوانی از خانواده و تشویق پدر و مادر می آید. اگر مادر برای فرزندش کتاب بخواند، کودک هم به مطالعه ترغیب می‌شود، معلم کلاس اول من با نام جوادی که ساکن اهواز هم هست در علاقه‌ی من به کتاب خوانی بسیار موثر بود چون ایشان برای ما کتاب رابینسون کروزو را خواند و با این که اکنون در حدود شصت سال سن دارم، هنوز آن داستان در خاطرم محفوظ مانده است.

فیاضی با معرفی چند کتاب از اثرهای تاثیر گذار در زندگی اش بیان کرد: «همسایه ها» نوشته احمد محمود را خیلی دوست داشتم و آثار شاملو و یا نمایشنامه ها نمایشنامه نویسانی چون چخوف و شکسپیر در زندگی ام تاثیر داشتند.

بازیگر سریال «معمای شاه» در خصوص کمک کتاب خوانی به بازیگری اظهار داشت: مطالعه حتما به بازیگری کمک می‌کند، چون بازیگری مثل تخصص یک پزشک نیست که اگر فقط در زمینه تخصصی و کاری خود مطالعه داشته باشد، حاذق نام گرفته و تبحر داشته باشد. یک بازیگر اگر کتاب نخواند، موفق نیست و باید از جامعه شناخت داشته باشد تا بتواند به ایفای نقش بپردازد. برای مثال نقش من در سریال «معمای شاه» که حسین فردوست بود، نیاز به شناخت داشتم و برای ایفا چنین نقش هایی باید مطالعه کرد.

وی درباره ملزوماتی که یک بازیگر باید از آنها بهره مند باشد ، گفت: برای یک بازیگر سه موضع صدا و بیان، بدن و ذهن خلاق لازم است، صدا باید تربیت شده باشد و هر صدایی با به کارگیری تمرین های مخصوص راه درست شدن دارد. بدن هم باید فرز باشد، اما چیزی که بازیگر را قوی می‌کند، ذهن خلاق است که با مشاهده و خوب دیدن افراد، مطالعه و خواندن، جغرافیا و سفر کردن، مردم شناسی و... به دست می‌‎آید.

این بازیگر در ادامه در خصوص آخرین فعالیت خود گفت: هم اکنون مشغول اجرای تئاتر «پدر یک دقیقه ای» هستم و از طرف موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز قرار است که اتفاقات جالبی بیفتد.

گفتنی است؛ این تئاتر در ژانر کودک و به کارگردانی و نویسندگی رضا فیاضی هر شب ساعت 20 در تالار هنر به صحنه می رود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس